Vonattal menni a Balatonra sokáig inkább romantikus volt, mint praktikus: a szerelvények szánalmas állapotban voltak (oké: retró), ha összeszedte magát, a sánta kutya hátán botorkáló hazug ember gyorsabb volt náluk, már ha mozgásban voltak egyáltalán és nem épp arra vártak, hogy az egy vágányos kiépítés miatt el tudjon menni a szembejövő vonat.
Ennek most részben vége lesz. A felújítás tavaly, a Kelenföld-Székesfehérvár vonalszakasz rekonstrukciójával kezdődött, ennek köszönhetően a Budapest és Siófok közötti utazási idő 105-114 percről 80-89 percre csökkent.
A mostani fejlesztés a Lepsény-Szántód-vonalat érinti, a munkák után a jelenlegi 60-80 helyett jövő nyáron a vonatok már 100 km/h-s sebességgel közlekedhetnek a megújult, 32 kilométeres pályaszakaszon. Ennek köszönhetően további 5 perccel rövidül a menetidő, tehát már 75 perc alatt le lehet majd érni Siófokra, és ütemessé válik a menetrend, tudtuk meg Loppert Dánieltől, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt kommunikációs vezetőjétől.
Öt perc nem tűnik soknak, de két év alatt már fél órás gyorsulásról beszélünk, ami negyven százalékos különbség.
Ez itt egyébként az inkriminált szakasz:
Jó hír, hogy egy második vágány is épül Szabadi-Sóstó és Zamárdi között, később ezt szeretnék továbbépíteni egészen Balatonszentgyörgyig. Nemcsak a teljes vasúti pálya épül át, de megújulnak az állomások, az utasperonok, a térvilágítás, Siófokon pedig egy aluljáró építésével próbálják csökkenteni a nyári dugókat.
A Siófok és Zamárdi-felső vasútállomások közötti szakasz átépítésénél a világ legkorszerűbb alépítmény-javítási eljárását alkalmazták, a PM 1000-es kétezer tonnás gépóriást, ami minőségben, hatékonyságban és gazdaságosságban is egyedülálló. Egyik legnagyobb előnye a hagyományos technológiákkal szemben, hogy a meglévő vágány alatt, annak elbontása nélkül végzi el az új alépítmény megépítését. A monumentális munkagép 24 órás munkavégzés esetén átlagosan naponta 650-750 métert haladt, ami kétszerese a hagyományos technológiának. És elég keményen néz ki:
Az alapépítmény javítása október ötödikén rendben lezárult, és közben egy újabb szörny kezdte meg a munkát: az SMD-80 felépítmény cserélő géplánc szeptember 25-én érkezett Siófokra és az ütemezés szerint október 11-én fejezi be a munkát. Ez az izé 600 méter hosszú, nappali, 12 órás műszakban dolgozik, ami során 1600-1800 méter átépítését végzi el 30 ember közreműködésével.
Az összeállított és előkészített SMD-80-at egy nagy teljesítményű mozdony állítja az átépítés kezdetéhez, a maradó vágányszakasz végéhez. Ekkor az SMD-80 lánctalpas futóművére támaszkodva befűzik az új síneket és megkezdődik a csere.
Korábban az Attraktorral forgattunk egy hasonló gépről egy videót, itt láthatjátok, ahogy az épp dolgozó szörny körül szerencsétlenkedünk:
A 2015 nyaráig tartó fejlesztést a Déli-part 2013 Konzorcium végzi, nettó 29,99 milliárd forint értékben 85% európai uniós és 15% állami forrásból. A dél-balatoni vonal rekonstrukciós munkálatai jövő ősztől a Szántód-Kőröshegy – Balatonszentgyörgy szakasz átépítésével folytatódhatnak.