Óriásszörnyek építik újra a balatoni vasutat

Óriásszörnyek építik újra a balatoni vasutat

Vonattal menni a Balatonra sokáig inkább romantikus volt, mint praktikus: a szerelvények szánalmas állapotban voltak (oké: retró), ha összeszedte magát, a sánta kutya hátán botorkáló hazug ember gyorsabb volt náluk, már ha mozgásban voltak egyáltalán és nem épp arra vártak, hogy az egy vágányos kiépítés miatt el tudjon menni a szembejövő vonat.

Ennek most részben vége lesz. A felújítás tavaly, a Kelenföld-Székesfehérvár vonalszakasz rekonstrukciójával kezdődött, ennek köszönhetően a Budapest és Siófok közötti utazási idő 105-114 percről 80-89 percre csökkent.

A mostani fejlesztés a Lepsény-Szántód-vonalat érinti, a munkák után a jelenlegi 60-80 helyett jövő nyáron a vonatok már 100 km/h-s sebességgel közlekedhetnek a megújult, 32 kilométeres pályaszakaszon. Ennek köszönhetően további 5 perccel rövidül a menetidő, tehát már 75 perc alatt le lehet majd érni Siófokra, és ütemessé válik a menetrend, tudtuk meg Loppert Dánieltől, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt kommunikációs vezetőjétől. 

Öt perc nem tűnik soknak, de két év alatt már fél órás gyorsulásról beszélünk, ami negyven százalékos különbség.

Ez itt egyébként az inkriminált szakasz:

 

Jó hír, hogy egy második vágány is épül Szabadi-Sóstó és Zamárdi között, később ezt szeretnék továbbépíteni egészen Balatonszentgyörgyig. Nemcsak a teljes vasúti pálya épül át, de megújulnak az állomások, az utasperonok, a térvilágítás, Siófokon pedig egy aluljáró építésével próbálják csökkenteni a nyári dugókat.

A Siófok és Zamárdi-felső vasútállomások közötti szakasz átépítésénél a világ legkorszerűbb alépítmény-javítási eljárását alkalmazták, a PM 1000-es kétezer tonnás gépóriást, ami minőségben, hatékonyságban és gazdaságosságban is egyedülálló. Egyik legnagyobb előnye a hagyományos technológiákkal szemben, hogy a meglévő vágány alatt, annak elbontása nélkül végzi el az új alépítmény megépítését. A monumentális munkagép 24 órás munkavégzés esetén átlagosan naponta 650-750 métert haladt, ami kétszerese a hagyományos technológiának. És elég keményen néz ki:

_Z8A2078.jpg

_Z8A2079.jpg

_Z8A2213.jpg

_Z8A2420.jpg

_Z8A2459.jpg

_Z8A2483.jpg

_Z8A2476.jpg

Az alapépítmény javítása október ötödikén rendben lezárult, és közben egy újabb szörny kezdte meg a munkát: az SMD-80 felépítmény cserélő géplánc szeptember 25-én érkezett Siófokra és az ütemezés szerint október 11-én fejezi be a munkát. Ez az izé 600 méter hosszú, nappali, 12 órás műszakban dolgozik, ami során 1600-1800 méter átépítését végzi el 30 ember közreműködésével.

Az összeállított és előkészített SMD-80-at egy nagy teljesítményű mozdony állítja az átépítés kezdetéhez, a maradó vágányszakasz végéhez. Ekkor az SMD-80 lánctalpas futóművére támaszkodva befűzik az új síneket és megkezdődik a csere.

Korábban az Attraktorral forgattunk egy hasonló gépről egy videót, itt láthatjátok, ahogy az épp dolgozó szörny körül szerencsétlenkedünk:

 

A 2015 nyaráig tartó fejlesztést a Déli-part 2013 Konzorcium végzi, nettó 29,99 milliárd forint értékben 85% európai uniós és 15% állami forrásból. A dél-balatoni vonal rekonstrukciós munkálatai jövő ősztől a Szántód-Kőröshegy – Balatonszentgyörgy szakasz átépítésével folytatódhatnak.

A szuper képek innen.

Óriásszörnyek építik újra a balatoni vasutat Tovább
Címkék:hírek

A bejegyzés trackback címe:

http://ilovebalaton.blog.hu/api/trackback/id/tr806776939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

nagypeti 2014.10.10. 16:19:38

Én nagyon örülök ennek, de azért lássuk, hogy 2014-ben a 100km/h nem egy spanyol viasz.

Latza 2014.10.10. 17:02:52

"A felújítás tavaly, a Kelenföld-Székesfehérvár vonalszakasz rekonstrukciójával kezdődött"

A Bp-Szfvár szakasz felújítása 2008-ban kezdődött és 2013-ban fejeződött be. Pontosabban még mindig tart, hiszen a fehérvári állomás modernizálása egyelőre nem történt meg.
Ahhoz képest, hogy itt a vonatok elvileg 160 km/h-val is haladhatnának, a cikkben szereplő szakaszon tényleg nagyon kevésnek tűnik az a 100 km/h.

szép új világ... 2014.10.10. 17:08:56

annal is inkabb, mert Ausztriaban tobb szakasz 200, 225 km/h-s.
Mi meg most fejlesztjuk 100-ra. vajon 160 csak egy alom?

sncf 2014.10.10. 17:40:21

A térképen jó lett volna a vasútvonalat bejelölni, ha már a vasúti pálya felújításáról szól a cikk. Vagy átrakják a síneket az autópályára?

j.norbert 2014.10.10. 19:46:07

@szép új világ...: Nem a MÁV miatt lesz 100 km/h, a kiépítési sebesség 120 lesz, csak az önkormányzatokon nem tudták keresztül verni (sok helyen azt akarták, hogy maradjon a 60-80 km/h...). Szóval lesz lehetőség a sebességemelésre később.

OkoskaTo:rp 2014.10.10. 19:59:27

Ha már önkormányzatok... Elárulná valaki, hogy a Siófok, Vitorlás utcai aluljáróba vajon miért csak 30 centis útpadkát terveznek, járda és kerékpársáv nélkül? Ez azért eléggé Siófok belvárosa, a gyalogos/bringás meg vagy kerül sokszáz métert, vagy majd az úttesten fog szédelegni. A kivitelezők szerint a megrendelő kérte így.

kayaibrahim 2014.10.10. 20:10:07

Gondolom némileg zavarná a vasút mellett lakókat a 160 km/h-ás sebességű vonatok.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.10.10. 20:37:20

@szép új világ...: "annal is inkabb, mert Ausztriaban tobb szakasz 200, 225 km/h-s."

segitsel mar ki hogy a bp-becs -nel 1h 10percet miert is tolt el akkor osztrak foldon?

szép új világ... 2014.10.10. 21:02:32

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: mert az a keleti vonal, nagyjabol sajnos leszarjak. BEcs- Linz, Linz-Salzburg 200, illetve 225 km-es szakasz

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2014.10.11. 09:49:37

@kayaibrahim:
Miben? Hogy kevesebb ideig lenne a zaj? Ugyan, egy vonat (főleg, ha villanyos) nem lesz hangosabb 160-nál sem igazából, viszont tényleg kevesebb ideig lesz hallható...

jet set 2014.10.11. 11:56:26

@kayaibrahim: És azt ki nem szarja le? Vagy maradjunk az őskorban és járjunk gyalog, mert az a legkevésbé zajos? Aki vasút mellett lakik, az így járt. Kell zajvédő fal, ennyi.

bellarand 2016.12.08. 11:28:14

@jet set: Még a vasúttól 100 m-re is remeg a ház a vonattól a déli parton.

bellarand 2016.12.08. 11:30:54

@sanche: de nagyobb lesz; sőt rövidebb ideig nagyobb zaj nem ugyanaz, mint hosszabb ideig kisebb zaj. Oka: nem csak a zajszint számít, hanem a monotónia vö. rövid ideig nagy zaj, pl. harang v. mentő; máshogy súlyozzák a képletben a zajtérképen