A legendás Nemere II 75-ös cirkáló 1955-ben 10 óra 40 perces idővel állított fel sokáig megdönthetetlennek tartott csúcsot Európa legnagyobb tókerülő versenyén, a balatoni Kékszalagon. Teltek-múltak az évtizedek, de a rekord 57 éven át kitartott, aztán jött a Fifty-Fifty, és fenekestül felforgatott mindent.
Három éve még csak hat percet sikerült faragni a csúcsból, tavaly viszont minden összejött a legénységnek: a Fifty-Fifty 7 óra 13 perc 57 másodperces, elképesztő idővel nyerte meg a légvonalban nagyjából 160 kilométeres versenyt, ez 22 km/h körüli átlagsebességet jelent. A kétárbocos, hazai építésű katamarán kormányosa Józsa Márton volt.
Az ő személye nagyon fontos a sztoriban: Paulovits Dénes, a hajókat építő Pauger Carbon Composites tulajdonosa és tervezője a 2012-es verseny előtt fél évvel kezdett el a kétárbocos koncepciójával foglalkozni. De lehet, hogy az egészből nem lett volna semmi, ha a tervek nem jutnak el Józsához, aki látott fantáziát a projektben.
A katamarán gyakorlatilag az utolsó pillanatban, a 2012-es Kékszalagra készült el Paulovits kápolnásnyéki műhelyében. Amely egyébként világhírű, több országba szállítanak innen szénszálas árbocokat, természetesen közmegelégedésre.
Paulovits a kétárbocos katamaránt 50 láb (15 méter) hosszú testekre ültetett kettő darab, egyenként húsz méter hosszú árboccal álmodta meg, ezáltal megduplázva a felhúzható vitorlafelületet, ami extra felhajtóerőt generál. Az árbocokat két merev tartóval rögzítette egymáshoz, jelentősen csökkentve az árbocok, az árbocmerevítő állókötélzet és a hajó összsúlyát.
A hajó kilencméteres szélességével biztosítja a szükséges visszaállító nyomatékot, illetve lehetővé teszi, hogy az egymás mellett elhelyezkedő vitorlák ne zavarják egymást, miközben maximális hatékonysággal működnek. A szénszálas kompozithajó méreteihez és vitorlázatához képest extrém könnyű, a húsz méter magas árbocokra húzott óriási, 420 négyzetméternyi vitorlázatnak mindössze 1650 kg-ot kell meghajtania. Paulovits szerint a hajó elméleti végsebessége eléri a 70-75 km/h-t.
A Fifty-Fiftyben rejlő lehetőségeket jelezte, hogy gyakorlatilag első útján sikerült megdöntenie a Kékszalag-csúcsot, 2014-re jelentősen továbbfejlesztették. Módosítottak az erőátviteli rendszereken, újratervezték az összekötő és feszítőrendszereket, fejlesztettek a kormányokon, és a vitorlázaton is sokat alakítottak, hogy erős szélben is biztonságosan haladjon a katamarán.
Hogy mitől olyan gyors a Fifty-Fifty? Valószínűleg attól, hogy a két árboc nagyobb vitorlafelület használatát engedi úgy, hogy nem az árboc hosszát növelik, így a hajó megtartja a stabilitását. A rudazat elhelyezése nem klasszikus módon egymás mögé, hanem egymás mellé került, így a két különálló vitorlázat között is sajátosan generálja a szelet a katamarán. Az is igaz ugyanakkor, hogy a katamaránok közegellenállása jóval kisebb, mint az egytestű hajóké, így sokak szerint igazságtalan a már kis szélben is könnyen egy talpra állítható Fifty-Fifty teljesítményét a Nemere II-éhez hasonlítani.
Józsa Mártonék szerint a hajóból még messze nem sikerült kihozni a maximumot, a Kékszalag-távon legalább egy órás javulást tartanak elképzelhetőnek, de pár év, és akár akár hat órán belül is körbeérhetnek a tavon. Egyébként már gőzerővel készítik fel az idei versenyre, ezt a képet tegnap lőttük róla a Keszthely Jachkikötőben, a Libás strand mellett.
(a képek forrása fiftyfiftysailing)
És ha nyárra is terveznél egy igazán jó programot, jelentkezz az I love Balaton Öbölátúszásra, július 19-re, most még kedvezményes áron!