Hétvégén elstartol a Balaton legújabb hajója

Hétvégén elstartol a Balaton legújabb hajója

Az utolsóként érkező Füred nevű katamarán óta, tehát 32 éve nem került új hajó a Balatonra. Pedig időközben hatalmasat változott a technika és az utasok elvárásai is egészen mások most, mint a hetvenes-nyolcvanas években. A balatoni hajózással foglalkozó BAHART meg érthető okokból meg akarta tartani utasait, ezért úgy döntött, hogy új járművet vásárol, sőt: épít!

Másfél érkezett meg a németeknél gyártott, részben vízi úton, uszályon, Dunaújvárostól meg traileren szállított hajótest Siófokra.

40.jpg

Ott aztán nekiálltak a magyar mesterek a felépítménynek, hogy a rozsdás vasdarabból végül ez a szépség szülessen:

IMG_5928.JPG

szigliget_kesz.jpg

A Szigliget tavaly nyár végén készült el és most hétvégén kezdi meg a menetrend szerinti közlekedést a Balatonban. Néhány technikai érdekesség: a hajó orrában bulba van, ami úgy töri meg a vizet, hogy sokkal simább legyen a haladás, egyáltalán nem lehet hullámzást érezni a hajón. Tudjuk, múlt héten ugyanis kipróbáltuk és arra jutottunk, hogy a Szigligettel olyan utazni, mintha repülő szőnyegen ülne az ember.

IMG_5935.JPG

IMG_5932.JPG

A hatalmas ablakok is nagyon jók, ezeken keresztül lehet gyönyörködni a tájban, és a szakemberek azt ígérik, hogy rövidesen klíma is kerül a Szigligetbe, az előkészületeket mindenesetre már megtették. A hajón 300 ember fér el, a 9 ezer köbcentis, hathengeres motor akár 25 kilométer per órás sebességgel is tudná repíteni a Szigligetet, de csak 12-13-mal utazik majd, nehogy leelőzze a többi hajó miatt komótosabb menetrendet.

IMG_5940.JPG

IMG_5942.JPG

Hétvégén indul.

Hétvégén elstartol a Balaton legújabb hajója Tovább
Címkék:hajó

A bejegyzés trackback címe:

https://ilovebalaton.blog.hu/api/trackback/id/tr65242443

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.04.23. 16:52:03

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

magyar bucó 2013.04.23. 14:55:16

Azért az elmúlt 32 évben is kerültek hajók a Balatonra. A Szent Miklós ugyan nem teljesen új, de nem is régi.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2013.04.23. 14:55:37

"akár 25 kilométer per órás sebességgel is tudná repíteni a Szigligetet, de csak 12-13-mal utazik majd, nehogy leelőzze a többi hajó miatt komótosabb menetrendet."
Szóval lenne egy hajó, amivel akár versenyképessé is lehetne tenni a hajót, mint közlekedési eszközt, de nem tesszük, mert akkor kénytelenek lennénk mindig ugyanott járatni? És ez meddig lesz? Amíg lesz egyetlen hajó is a Balatonon, amelyik nem tud 25 km/h-val haladni?

v2peti 2013.04.23. 15:19:28

Na ja. Ez az egy...

v2peti 2013.04.23. 15:21:00

Na meg azt tengerre tervezték, így nem a legoptimálisabb a felépítménye a Balatonra.

v2peti 2013.04.23. 15:22:56

@Csokis: Na ja, egy Fonyód-Badacsony vonalon nem kellene leelőzni senkit, mert egy hajó jár ott. Meg a Siófok-Füred vonalon is lehetne olyan menetrend, ami kihasználja az adottságait, tehát lehetne azért gyorsabban járatni.

Skodakék Fábia 2013.04.23. 15:38:58

@Csokis: @v2peti: tökömnek kell rohanni mindenhova...nekem a hajózás élmény,pláne a balcsin,
ha 5 perc alatt átröpít a túloldalra abban mi a jó?

Enzo 2013.04.23. 15:42:34

Már ne haragudjatok, de a "FÜRED katamarán óta nem került új hajó a Balatonra" az egyszerűen badarság.
Azt ne is firtassuk, hogy ez a szerintem gusztustalan formájú tájidegen hajó (egyszerűen nincs rá jobb szó minthogy ormótlan) a nyithatatlan, ragasztottüveg ablakaival milyen lesz majd nyáron (nem varázsszőnyeg, hanem üvegkukta), azt is hagyjuk, hogy mennyibe került, és az reális volt-e, na de hogy 25 km/h-val csak azért nem megy, mert a többi hajó sem tudna annyival menni, az megint egy hatalmas csúsztatás.
Ekkora sebességhez ugyanis vízmélység is kell, nem csak géperő. A BHRT-hajók többsége mély vízben gond nélkül ki tudna gyorsulni 20 km-ig (a katamaránok biztosan nem), de ekkora vízben ez max 15 km/h körül alakulhat.
(értem én, hogy mindenáron meg kell magyarázni a tulajdonos önkormányzatoknak és mindenkinek, fűnek-fának, Index címlapnak, hogy ennyi pénzt jobb helyre elkölteni nem is lehetett volna.)

Macibb · http://indafoto.hu/macibb/tag/kiskutya 2013.04.23. 15:45:53

@Csokis: Én is azt a verziót választanám, hogy kapjon a hajó egy saját fordát, ahol ki tudja használni a sebességét, és módosuljon ennek megfelelően a menetrend.

key 2013.04.23. 15:58:51

Ha már Szigliget, akkor csak is a régi. Nagy kár, hogy elvitték a Balatonról. Szépen meglenne párjával, a Csobánccal, mint ahogy megvan a többi "páros": Helka-Kelén, Csongor-Tünde és Hévíz-Keszthely.

czjanos 2013.04.23. 16:21:57

@v2peti: Egyszer eljutott a Balatonra egy tengeri mentőhajó, a Baltika (óceánjáró mentőhajója volt), de teljesen eltűnt a szemek elől. Talán van, aki tudja, hová került?

Ronald 2013.04.23. 16:24:06

@Enzo:
.
Már meg se haragudj - de mi köze a sebességnek a vízmélységhez?
A hajó merülése ugyanannyi - bármennyi víz is lenne alatta.

Komolyan érdekelne, hogy szerinted hogy függ össze a sebesség a vízmélységgel?
.

Enzo 2013.04.23. 16:25:08

@czjanos: Szegedre került, SWEETHEART néven. Nem tudom ott van-e még

czjanos 2013.04.23. 16:32:23

@Enzo: Köszönöm, látom, már "key" be is linkelte az elérhetőségét! Üdv: czjanos

Enzo 2013.04.23. 16:34:31

@Ronald: Bernoulli olasz fizikus munkásságában keresendő a magyarázat. A csatorna hatás lényege, hogy a hajó alatt kevés vízoszlop van, akkor az áramlási sebesség lesz nagyobb a hajó alatt, ami nyomáscsökkenést, ezen keresztül a hajó mellett vízszint-csökkenést okoz, és hullámképződést eredményez. Menet közben a sekély vízben nagyobb sebességnél a hajó gyakorlatilag megül a saját hullámvölgyében, sőt, húzza maga után a vizet. Ezért van az, hogy a motorcsónakok, szárnyashajók a vízből kiemelkedve tudnak csak lényegesen nagyobb sebességet elérni.

Magyarósi Csaba 2013.04.23. 16:52:37

@Enzo: akárhogy is, ez simán megy 20-nál gyorsabban. Próbáltuk. Vezettük

Ronald 2013.04.23. 16:56:37

@Enzo:
.
Nem tudom hány méter hosszú ennek a hajónak a vízvonala - de ránézésre úgy sejtem, hogy elegendő lenne a merüléses, 25km/h test-sebességhez.

A motorcsónakok (szörfök, szárnyasok, stb.) meg egy adott sebességen felül siklásba jutnak - ott már teljesen más a kalkulus, mint a klasszikus merülésben.

Persze, azért azt hozzátehette volna a szerző, hogy 15 és 25 km/h közötti sebesség-különbségnél nem annyi az üzemanyag-túlfogyasztás, mint amekkora a sebesség-különbség.
A test-sebesség közelében ugyanis rohamosan nő a fogyasztás - annyira, hogy az utolsó 2-3 km/h sebességnövekedés akár már dupla üzemanyag-mennyiséget is kérhet.
.

Enzo 2013.04.23. 17:19:11

@Magyarósi Csaba: Nem tartom lehetetlennek, de ez hol történt? A Tihanyi árok fölött? Volt szerencsém a Balatonon üzemeltetett hajótípusokat (vízibuszok, ukrán tengerpartiak) külföldön, a Balatonnál sokkal mélyebb vízben is megfigyelni, sokkal nagyobb sebességet tudnak mint amire a Balatonon képesek. A másik az, hogy üzemszerűen is tudja-e a SZIGLIGET azt az emlegetett 20km/h feletti sebességet bármely menetrendi viszonylatban bármely vízállás mellett is?

Enzo 2013.04.23. 17:25:17

@Ronald: Igen, kb. ugyanarról beszélünk.

magyar bucó 2013.04.23. 17:53:42

@Csokis: Teljes tévedés a hajózást közlekedésként kezelni, a hajózás maga a program.

Egyébként alacsonyabb sebességen lényegesen kevesebb üzemanyagot fogyaszt.

magyar bucó 2013.04.23. 17:56:46

@Ronald: Akkor vegyél elő egy hajózási könyvet. Tényleg befolyásolja az adott teljesítménnyel elérhető sebességet a vízmélység. A hullám terjedési sebességgel függ össze, de ezt itt nem fogom elmagyarázni.

GöTi 2013.04.23. 18:06:51

A belső tér menza-fílingje és a hajón alkalmazott sarkos, szögletes asztalok csak az én kekec szememet zavarják?

Sir Nyű 2013.04.23. 19:05:34

@poszt: "hétvégén kezdi meg a menetrend szerinti közlekedést a Balatonban"

Vészmadár!

bekbórd! 2013.04.23. 19:37:33

Biztos praktikus meg modern, de szépnek nem mondanám.

László Balogh 2013.04.23. 20:52:36

Tavaly októberben mentünk vele Fonyódról a Szigligeti fesztiválra (süllő), símán eltévedt a ködben és legalább 2 órát mentünk az északi parton le s föl. Már mindenki röhögött kínjában. Ennyit a modern hajóról és navigálásról.

József boo · http://www.boorze.com/ 2013.04.24. 12:57:18

Én jobban szeretek elmélázva hajózgatni, nem hipp-hopp átjutni egyik partról a másikra. Szegeden voltam utoljára hajó úton azt is nagyon élveztem.

v2peti 2013.04.26. 11:52:47

@Skodakék Fábia:

Attól függ!

Azért 5 perc alatt nem érsz át 20 km-es sebességgel sem! Na meg mire Almádiból mennél Keszthelyre, akkor 20 km-es sebességgel is bőven hosszú lenne az út. Vannak olyan viszonylatok, ahol pl. kifejezetten jól jönne egy kis gyorsítás.
Amúgy meg annyira nem is gyors, hogy ez zavaró legyen!

Siófok-Füred az 11 km, és 50 perc. 11 km-nek 20 km-es sebességgel kell 33 perc, de a gyorsítás-lassítás kikötés miatt ez 40 percnél nem lenne rövidebb idő, azaz csak ca. 10 perccel lenne rövidebb az út, azaz nem lenne továbbra sem száguldozás a hajózás!

magyar bucó 2013.04.26. 14:06:29

@v2peti: Gondolom, te a borodat is feljavítod egy kis vodkával, hogy jobban üssön, úgy gyorsabban berúgsz.

A balatoni hajózásban (a komp kivételével) nem az a lényeg, hogy eljuss valahová, hanem maga a hajózás. Legszebb példája ennek a sétahajó, ami ugyanoda megy, ahonnan elindult.

v2peti 2013.05.04. 00:32:19

@magyar bucó:
"Gondolom, te a borodat is feljavítod egy kis vodkával, hogy jobban üssön, úgy gyorsabban berúgsz."
Ez a körülményektől függ!

De valamikor a kettőt kombinálni kell!

Ha nagyon ráérek, akkor sétahajózok! De ha el szeretnék jutni Siófokról Badacsonyba, akkor azért már számít a sebesség is a nagyobb távolság miatt. A 20 km még egyáltalán nem száguldás, arra ott van a gyorshajó, az ca. 40-nel megy, vagy a szárnyas a dunán 60-nal!

Na meg ott van X hajó, ha késik, akkor Y is késni fog, amiatt akik Y-r-ól nem érik el Z-t, vagy ha elérik, akkor összeomlik a menetrend, és a vonatcsatlakozás is borul. Úgyhogy nem lehet mindig lassan menni, még ha gyakran jó is.