Így nyaralt Kádár és Castro a Balatonon

Így nyaralt Kádár és Castro a Balatonon

A BUPAP urbánus sétáján bennfentes infókat tudtunk meg a legendás aligai pártüdülőről, korábbi cikkünkben a komplexum történetéről és főleg az Aliga I. mindennapi életéről írtunk. A második részben arról lesz szó, hogyan és mivel töltötték az idejüket a pártvezetők és külföldi vendégeik, Csonka Laura történész információi alapján.

12239617_1022159261138124_4523542160673279480_n_1.jpg
Aliga II. területére csak a kiváltságosok léphettek be - a párt legmagasabb szintű vezetői, az MSZMP mindenkori Politikai Bizottságának és Központi Bizottságának tagjai, valamint az hivatalban lévő miniszterek. Kivétel volt Aczél György, a Kádár-korszak kulturális életének legfőbb irányítója, Biszku Béla belügyminiszter és Hofi Géza. A "határt" őrbódé védte, Aliga I.-ről illetékteleneknek tilos volt az átjárás. Ez egyébként a Balatonra is vonatkozott, még véletlenül sem szabadott átúszni Aliga II. strandjára, és megnézni, milyen fürdőnadrágot visel Kádár elvtárs.

Az egykor elzárt területre érkezve úgy éreztük, megállt az idő. Az épületek egy része életveszélyes állapotban van, az egykori menő villák pusztulásra vannak ítélve. Más részük a mai napig bérelhető, az üdülők dizájnja szinte semmit nem változott az elmúlt 60 évben.

10432152_849393808414671_4623784295815901564_n.jpg

Akkoriban nem lehetett csak úgy átsétálni

A párthierarchia természetesen Aliga II. térképén is nyomon követhető: a bejárathoz közelebbi üdülőkben magas rangú elvtársak kaptak szobát - a XI. számú kockahotelben például Hofi Géza is megfordult. A belső, elszigeteltebb villákban pedig Rákosi Mátyás, Aczél György, Kádár János nyaralt. Ezt a részt hatalmas fák takarták el a kíváncsi tekintetek elől.

Rákosi elvtárs húsvéttól őszig minden szombat délután leutazott, és vasárnap délutánig tartózkodott a villájában. Nem igazán érintkezett a kollégáival, bekerítette a villáját. Saját testőrsége volt, és légvédelmi ütegeket is telepített az üdülő természetes határa, a löszfal tetejére. Biszku Béla lányai pedig vízisí-pályát kaptak.

aliga_villa3.jpg

aliga_villa1.jpg


Kádár elvtárs magánszigete

Míg az átlagemberek szabadsága két hét volt, Kádár János a hetvenes években évente másfél-két hónap, később két és fél hónap szabadságra vonult el. Télen Dobogókőn pihent, az augusztust és a hosszú hétvégéket Aligán töltötte. "A nép egyszerű gyermeke" imidzshez ilyenkor is ragaszkodott. Nem akart "urizálni", túl nagynak tartotta a IV. számú, modernista, 80 négyzetméteres villát, ami ugyan a párt tulajdona volt, mint itt minden a legutolsó evőeszközig, de mégis csak ő használhatta. A Kádár-villa felszereltségéhez olyan extrák tartoztak, mint a légkondi vagy a színes tv. A villa ma életveszélyes állapotban van, itt láthatók fotók arról, hogy is néz ki belülről.

A párt első titkára nem élt nagy társasági életet, szabadidejében sakkozott vagy horgászott. Hogy tökéletes nyugalomban hódolhasson a hobbijának, külön szigetet alakítottak ki a számára, ahová bármikor elvonulhatott. Egyedül diszkrét távolságban lakó szomszédja, Aczél György engedhette meg magának, hogy bejelentés nélkül meglátogassa. A telefont a már említett őrbódéba vezettette, és csak akkor lehetett zavarni, ha "kitört a harmadik világháború".

kadarszigete.jpg

kadarszigete_2.jpg

AligaI II. éttermét a kor "celebséfje", Kurucz Tóni vitte. Ide bármikor jöhettek étkezni a pártvezetők. Kádár elvtárs a gasztronómiát tekintve sem volt sznob: kedvenc ételei a káposztás tészta, a krumplis tészta, valamint a bableves voltak, ezekből külföldi útjaira is készíttetett. Rákosi idejében ételkóstolók is dolgoztak itt, és ez az étterem volt a titkos filmvetítések színhelye is - a Szelíd motorosok mellett pornófilmek is voltak műsoron.

Bulik az elnöki villában

Az "elnöki villa", vagy Castro-villa az üdülőtelep keleti végére került, és olyan magas rangú vendégek szálltak meg itt, mint Honecker, Hruscsov, Brezsnyev, Gagarin vagy Fidel Castro. A kubai elnök imádott pingpongozni, és Siófokról kellett neki asztalt hozatni - eredetileg azért nem gondoskodtak erről, mert ha pingpongasztal volt a közelben, a politikus állítólag semmi mással nem volt hajlandó foglalkozni.

castro_villa.jpg
A villa előtti területen óriási bulikat rendeztek ökörsütéssel, cigányzenével. Kádár elvtárs ezeknek egyáltalán nem örült. Soha nem vett rész ezeken, úgy gondolta, ez a fajta lazulás nem illik a párt vezetéséhez.

Sétánk zárósztorija pedig azé a francia politikusé, aki az itt talált csigákból készített vacsorát, miután Kurucz Tóni átengedte neki a konyhát. Az elvtársak udvariasságból megkóstolták a fogást, aztán rang ide vagy oda, az Aliga I. presszójába menekültek életmentő konyakért.

Fotók: Club Aliga és ilovebalaton

Így nyaralt Kádár és Castro a Balatonon Tovább
Címkék:fidel castro kádár jános nyaralás mszmp kádár villa pártüdülő Balaton bupap Balatonaliga kurucz tóni castro-villa

A bejegyzés trackback címe:

https://ilovebalaton.blog.hu/api/trackback/id/tr568260730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.01.13. 23:43:25

feol.hu/hirek/eletveszelyes-a-kadar-villa-1638793
nem mintha különösebben érdekelne, de ha már vki egy cikket ezzel a címmel, akkor az illusztráció stimmelhetne

Apád miért nem húzott kotont? 2016.01.14. 05:40:45

Csak ne csinálnátok úgy, mintha e téren bármi változott volna azóta pozitív irányba!
Csak ugye most a TEK nevű privát kommandó óvja az elvtársak nyugalmát.
Ja.... meg akkoriban még nem nagyon volt esélyed hajléktalanná válni, a mostanihoz képest elfogadható minőségű egészségügyi ellátást kaptál stb. stb. stb.
Persze aki csak fideSSék propaganda anyagából "ismeri" azt a kort...
Igaz, kis gyökér?
Apuci csak nem Göebbels kölyke volt?

satyapapa 2016.01.14. 06:14:50

Akkor a szaros proli is (pl Én) eltudott menni nyaralni, sőt ingyen kapott a vállalattól beutalót...
Hogy bulizott Jani bácsi ??? Igen. Na és most a mai janik? Ők persze nem a Balatonon hanem sokkal puccosabb helyeken. Soha nem voltam se KISZ- tag se párt tag de nyugodtan és elfogadható színvonalon élhettem.
Jó lenne ha az cikk írok tisztába lennének a régi rendszer előnyeivel, és nem csak nyalnának a mostaniaknak.
Igaz hogy a régi rendszerben nem nagyon lehetett pofázni, de a jól dolgozók nem is nagyon akartak. megvolt minden ami kellet.

lavór 2016.01.14. 06:40:30

A kor, amire a magyar oly nosztalgiával emlékszik. A hiiánycikkgazdálkodás kora, mikor előjegyzésre vehetett tartós fogyasztási cikket, a seggnyalás mindennapos volt egy SZOT-beutalóért, nyugatra nem utazhatott, csak minisztériumi engedéllyel ( még jelentenie is kellett kollégáiról talán érte). Szép emléke, mikor banánért, narancsért állhattunk sorba a karácsonyi ünnep előtt, mert máskor nem lehetett kapni. A fusi. gebin, GMK, maszekkor, mikor minden ellopható volt... El is loptuk. Rendőrállam, korlátozások, szegénység, kiszolgáltatottság, félelem a hivataloktól - mily ismerős dogok, ugye? -, egymás feljelentgetése... csupa, csupa olyan dolog, melyre ma is igénye van az átlag magyarnak. (A kommunisták bűneit már fel se sorolom, majd más megteszi.)

Kádár egyszerű ember volt, kétségtelen. De a rendszer, amit működtetett...
Sose kelljen újra átélnem, bár egyre inkább rendeződünk vissza.

TheRminator 2016.01.14. 06:51:15

@satyapapa: Érdekes, én most is nyugodtan, és jó színvonalon élek. Sokkal több mindent megengedhették magamnak, mint szüleim, amikor ugyanannyi idősek voltak, mint most én. Nyaralni is tudok, igaz nem szót üdülőben, hanem csak az Adrián.

TheRminator 2016.01.14. 06:52:29

@TheRminator: Megengedhették - megengedhetek (bocs, iPad kijavította)

wotan 2016.01.14. 07:00:19

@lavór: ja ma nincs lopás csalás félelem a hivatalban stb. Igen, utazhat a Grand Caymanra is, akinek pénze van. Van Big Brother show meg porno meg kaparj kurta neked is lesz. Ez lenne a Demokrácia, a Szabadság? Nem hinném.

nyelv-ész 2016.01.14. 07:04:29

@satyapapa: Hű, de jó világ volt az! Ma is nyögjük a hiteleket, amiket az elvtársak felvettek, hogy a prolinak legyen ingyen nyaralás a vállalati beutalóval.

Void Bunkoid 2016.01.14. 07:14:32

@satyapapa: elnézést, de lavór kollégával kell egyetértenem. Akkoriban is nyaraltak a káderek menő helyeken (és nem csak a Balatonon), és akkor is voltak munkanélküliek, és hajléktalanok is. Valamint nem folyt annyira tejjel-mézzel a dolog, inkább csak durbintssógorral meg kőbányaival :)

A Kádár-rendszer amúgy egyáltalán nem volt annyira klasszikus diktatúra-szagú, DE a hírközlés/média terén nagyon is az volt. Pont ennek is köszönhető a nosztalgiafaktor, amiben révedezel - azért gondolod, hogy akkor nem volt mutyi, nem voltak hajléktalanok, éhezők, meg ilyesmik, mert esélyed sem volt tudni róla, nem volt "ellenzéki" vagy legalábbis lázadó hírforrás. A régi komcsi rendszerek egyik legalapvetőbb irányelve volt ez - ami nem látszik, nem tud róla senki, az nincs is.

hordalek 2016.01.14. 07:16:46

A legnagyobb különbség: A nyugati országrészben lakok. Már akkor görcsbe rándult a gyomrunk, ha csak nyugat felé fordultunk. Sopron, tűztorony? Maga volt az álom. "Az ott már "A" nyugat? Igen, az! Amikor a hegyeshalmi határátkelőhőz értünk (3 évente, szigorúan) néma csend honolt az autóban. Féltünk. Pedig nem volt mitől. Tisztességes, becsületes emberek voltunk, de fostunk a határátkelő előtt már 20 km-el. Mi lesz? Átengednek? Félreállítanak? Kérni fogják a valutakiviteli engedélyt? Ugyan ez vissza is.
Ma? Megállás nélkül megyek át Hegyeshalomnál a határon, de még mindig kicsit feszült leszek amikor meglátom a régi épületeket.
Leszarom, hogy ki hol nyaralt, meg hogy (állítólag) mindenkinek volt munkája. Leszarom a háromhatvanas kenyeret. Leszarom azt a cukormázat ami akkor beterített mindent. Nekem az a dolog, hogy nem kell már fosnom Hegyeshalomnál, mindent megér!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.01.14. 07:17:48

@satyapapa: mármint a tefajta szaros proli, mi nem engedhettük meg sosem. Mocskos burzsuj komcsi barom.

az_igazi_trebitsch 2016.01.14. 07:17:51

Nem tudom, hány éves ennek a förmedvénynek a szerzője, de hogy fogalma sincs az akkori viszonyokról, Aligáról meg pláne, az biztos.

Ami Kádár másfél hónapos szabadságát illeti: az az ember napi 12-18 dolgozott, nem úgy, mint a mai megélhetési politikusok. Kádárnak orosz megszállás alatt kellett vezetnie egy országot, és egyensúlyozni a nyugat és a kelet között, míg a maiakat csak az érdekli, hogy mennyit lehet lenyúlni az uniós pénzekből. Kádár tehát keményen megdolgozott azért a pár hetes szabadságáért.

Ami pedig Aligát illet: bármilyen "mezei" párttag kaphatott oda beutalót, például apám is, aki egyszerű alkalmazott volt, mégis elmehettem vele főidényben Aligára. Semmivel sem volt különb, mint bármelyik akkori SZOT üdülő, sőt, meglehetősen kényelmetlen volt a külön épületben lévő étterem miatt. Az egyetlen "luxus" a hosszú partszakasz és az ősfákkal teli park volt - ennyi, semmi több.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.01.14. 07:18:45

Amíg a kádárista satyapapa félék ki nem halnak, addig itt szar világ lesz.

az_igazi_trebitsch 2016.01.14. 07:21:19

@nyelv-ész: Ma már nem azokat a hiteleket nyögjük, hanem azokat, amiket a MOSTANI kormány vett és vesz fel. Fel kéne már ébredni, apafej!

bandigyerek 2016.01.14. 07:22:05

@lavór: Jóbarát, manapság a mindennapos seggnyalás nem a szot-beutalóért megy, hanem a munkahely megtartásáért. Lassan elérjük, hogy minisztériumi engedély kell az utazáshoz( mármint a minisztérium eldönti, maradhat-e annyi pénz a zsebedben, hogy elutazz az Adriára). Igen, loptunk a gyárból, aztán jöttek az új idők és a gyárat lopták el alólunk. A kádári rezsim használta a javakat, de nem iratták a nevükre az egész országot. Lassan nincs már egy apró szegmense sem a mai magyarországi életnek ami jobb lenne mint akkor... ja de, vehetsz banánt bármikor, ha van rá pénzed...

lavór 2016.01.14. 07:26:56

@bandigyerek:

És szerinted kik ülnek a mai pártokban? A volt kommunisták. És kik a híveik...? A válaszra már rájöttél közben magad is.
A visszarendeződésre van igény, látszik. Az itthon maradt szenilis banda erre vágyik.

szvsz 2016.01.14. 08:04:37

Rettenetes ez a HDR a címlapon. Mintha magam csináltam volna.

Egyallampolgar 2016.01.14. 08:12:35

Képmutató hazug világ volt. Látszat biztonságért eladták az emberek Kádárnak 56-ot. Most rezsicsökkentésért és kurucos pofázásért eladták Orbánnak a rendszer váltást. A rezsit persze kifizetjük az egészségügyi ellátás és az oktatás zuhanó színvonalával. Az közt.elnök és az alkotmánybírók jogkörének csökkentésével. Néhány hete már a pártapparátus rokonai is nyerhetnek közbeszerzést. Nyernek is.
460 millió forint közpénzen reklámozza Rogán Tóni szomszédja azt az olimpiát amit talán le tudunk szavazni. Most Kádár Felcsúton lakik és hódol kedves focijának amit a telke mellé építtetett (meg szerte az országban).

Bbogas 2016.01.14. 08:13:16

Nem értem, miért nem állítják helyre a Kádár-villát. Nem azért hogy Kádárra, hanem azért, hogy a korra lehessen emlékezni általa. A hétköznapi életkörülményeket ismerjük, emlékszünk rá. A helyreállítás által meg lehetne mutogatni, hogy mit kapott a szuperelit abban az időben.

vidéki suzukis 2016.01.14. 08:16:01

Kádár egy diktátor volt, a rendszere pedig az első időkben (56 megtorlásakor) elég kegyetlen.
Állandó volt a hiánygazdaság, az emberek meg be voltak zárva, szögesdróttal körülvéve, mint az állatok. És erre nosztalgiáznak egyes ballerek.
Az a cocialista "jóléti" rendszer fenntarthatatlan volt, a végére súlyosan eladósodott, mindenképp összeomlott volna.

has 2016.01.14. 08:25:34

@lavór: A hiánycikkgazdálkodás az mi? Hiánygazdaság volt, de a hiánycikkel hogy lehet gazdálkodni?
Amúgy az autón és a lakáson kívül sok mindenre nem kellett várni, pláne nem előjegyezni.

lavór 2016.01.14. 08:30:00

@has:

Mosógép, színes TV, gázkazán... Látod, hogy felejtesz?

has 2016.01.14. 08:35:50

@lavór: Érdekes, de a kazánon kívül, amit nem vettem, nem kellett előjegyeznem soha. Az előfordult, hogy nem volt a boltban, vagy hogy vidékre kellett mennem TV-t venni.
Arról most ne beszéljünk, hogy az akkori berendezések élettartama jelentősen meghaladta a garancia idejét, volt szervíz szolgáltatás és alkatrész is lehetett szerezni.

has 2016.01.14. 08:40:27

@vidéki suzukis: A szögesdrót csak annak volt akadály, aki papírok nélkül akart kijutni. Amúgy a bezártság akkori és mostani végeredménye ugyan az. akkor három évenként, előtte, mindenféle munkáltatói és egyéb hozzájárulás után lehetett nyugatra menni, ma meg, ha van rá pénzed. 92 óta egyszer voltam külföldön, mikor Esztergomból átsétáltam Párkányba.

lavór 2016.01.14. 08:42:19

@has:

Nem vitáznék erről. Nem a fizetésemből éltem, a jattból, amit azért fizettél, hogy hozzájuthass egy-egy árucikkhez. A Junost tévé minőségére jól emlékszem, hazavittem és már be se kapcsolt. Elvittem a szervizbe - mert kicserélni nem tudták, az volt az utolsó darab a Sugárban -, majd a szervizből hazavittem és ismét nem kapcsolt be... A "robbanós" tévére is mindenki emlékszik... Gyilkolták az emberek egymást a Skálában az első Grundig tévékért, féléves előjegyzésekkel lehetett hozzájutni. A hipermarketben közelharcok voltak egy kiló banánért... Szép idők voltak...

bringás bosszantó 2016.01.14. 08:43:43

@lavór:

A kor, amelyben élünk, hűséges lenyomata lett annak a kornak, amelyre nosztalgiával emlékezünk.

Egyetlen apró különbséggel: akkor mindenki elfogadhatóan élt, most egy szűk rétegnek gürizik halálig a maradék.

@nyelv-ész:

Mindig nevetek a hozzád hasonló hülyéken. A szoci éra 40 év alatt durván 2000 milliárd hiányt halmozott fel. Ennyit vezéred egy év alatt vesz fel hitelbe, ennek a másfélszeresét vezéred egy tollvonással lopta el a nyugdíjasoktól, ennek a dupláját vezéred évente lopja el az adóból, és ennek az összegnek a tripláját vezéred évente nyúlja le az EU-s támogatásokból.

bringás bosszantó 2016.01.14. 08:44:58

@Void Bunkoid:

Igen, pont ez működik most is a királyi médiákban.

bringás bosszantó 2016.01.14. 08:46:32

@hordalek:

Ott csak az fosott, akinek dollár volt a zoknijában. A tolvaj most is fosik, szar lehet az életed az állandó fosástól.

bringás bosszantó 2016.01.14. 08:47:57

@az_igazi_trebitsch:

Azért arra a részre, amiről a cikkben szó van, nem lehetett egyszerűen bejutni.

lavór 2016.01.14. 08:48:05

@bringás bosszantó:

Én másként emlékszem. Például egy fiatalnak pont annyi esélye volt egy lakáshoz jutni saját erőből, mint ma.
Esélye sem volt akkor sem, ma sem.

bringás bosszantó 2016.01.14. 08:49:24

@lavór:

Azt magadban kéne lerendezned, hogy a nagy komcsiutálatoddal miért az újkomcsik seggét nyalod.

hordalek 2016.01.14. 08:52:43

@has: 92 óta csak Szlovákiában voltál?
Itt a probléma. Már értem szimpátiádat az akkori idők iránt.
Fizess be egy bécsi városnézésre, nem pénz ma már. Csak hogy lásd miről maradtál le.

bringás bosszantó 2016.01.14. 08:53:00

@has:

A kommunizmus dúlásának utolsó évtizedében évente többet voltam "keleten" és "nyugaton", mint a 90-ben eljött nagy szabadság óta összesen.

hordalek 2016.01.14. 08:55:29

@bringás bosszantó: Drága barátom. Köszönöm szépen, hogy így látatlanban lecsalóztál és tolvajnak neveztél.
Én meg azt mondom, hogy maradj ott ahol eddig is voltál. Az X.Y lakótelep 3/8 lakásában. Aztán vágyakozz továbbra is a régi szép idők után.
Prolikám.

Ábrahám Weisz 2016.01.14. 08:56:03

@has: banánt is csak pult alol lehetett...

HgGina 2016.01.14. 08:57:05

Azt a három biciklitámasztót milyen szépen lehetne ma használni lefejezéshez. Az oda látogató pártvezérek fejvesztve menekülnének még az országból is.

bringás bosszantó 2016.01.14. 08:59:14

@hordalek:

Drága barátom. Nagyon szívesen, mindenkit a nevén nevezek.

Ha még most is rinyálsz, akkor bőven volt okod a rinyálásra, erről meg mint mondottam, te tehetsz, nem a rendszer. Abban a rendszerben csak az félt, akinek volt rá oka.
Örülök, hogy segíthettem életed nagy pillanatainak, és lelked sötét bugyrainak felszínre hozatalában. A felismerés vezethet gyógyulásod hosszú útján az első lépéshez.

bringás bosszantó 2016.01.14. 09:00:25

@lavór:

Tehát semmi nem változott. Mégis a mostani rendszer életed vágya.

bringás bosszantó 2016.01.14. 09:02:01

@hordalek:

Hogy megnyugodj, jól élek, kényelmesen, családi házban, lakótelepen max. akkor járok, amikor a hozzád hasonló tolvaj prolikhoz megyek.

lavór 2016.01.14. 09:02:36

@bringás bosszantó:

Semmi nem változott. Második megjegyzésedet nem tudom mire vélni.
Pont az ellenkezőjét vallom. Sose többet, de sajna a többség a visszarendeződésre vágyakozik.

lavór 2016.01.14. 09:11:10

@bringás bosszantó:

Szerintem nem én istenítem a szocialista rendszert... Talán te vágyódsz egyre jobban a dologra.

ladislaus 2016.01.14. 09:11:21

@Apád miért nem húzott kotont?: rágcsálj el egy szappant, talán kimosod a büdös pofád akkor.

hordalek 2016.01.14. 09:12:29

@bringás bosszantó:
Tényleg jól szórakozok rajtad, akár fel is vehetném a kesztyűt, de neveltetésémnél fogva nem akarok ilyen alpári személyeskedésbe belemenni, amit ráadásul nem is én kezdtem.
Kérlek, olvasd el mégy egyszer a posztomat, mert én nem emlékszek, hogy rinyáltam volna. Próbáld a lényeget megragadni belőle.

citrix 2016.01.14. 09:22:59

Kádár és Aczél papnövendékek se voltak a Kedves Vezetőnkhöz képest. Nekik nem volt állami pénzen stadionjuk a kert végében, nem költöttek állami pénzen 1000 milliárdokat kedvenc hobbijukra (foci) és ugye kisvasút se épült kedvenc szülőfalujukba. Tehetséges és mindenből aranyat csináló privát gázszerelőjük se volt.

contractor 2016.01.14. 09:32:50

Èn 27 éves voltam mikor megbukott a Kádár rendszer, de annyira elegem volt belöle, hogy 91 novemberében távoztam is az országból meg Európábol is 10 évre. De azóta se tudok sehová elmenni Magyarországon nyaralni, mert olyan sok rossz emlék jön elö. A Balatonnál is élnek barátaink akiket illik meglátogatni néha, de mindig mondom nekik, hogy ne a tóhoz menjünk ha étterembe akarnak vinni, hanem menjünk Veszprémbe vagy Zalaegerszegre inkább. Látni sem bírom a Balatont a sok a rossz emlék miatt.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2016.01.14. 09:36:54

Szánalmas idióták vagyok mindahányan. Öljétek csak egymást, szellemóriások.
A posztban semmiféle politikai állásfoglalást nem tudtam felfedezni, teljesen tárgyilagosan leírt néhány dolgot, aminek a tényszerűségén esetleg el lehetne vitatkozni, de az is elég felesleges, lévén ezek jobbára közismert tények.

Warlimont 2016.01.14. 09:43:34

@nyelv-ész: "Hű, de jó világ volt az! Ma is nyögjük a hiteleket, amiket az elvtársak felvettek, hogy a prolinak legyen ingyen nyaralás a vállalati beutalóval."

Lenne ma csak harmad (!!) annyi hitelunk, mint amikor a "rendszervaltas" törtent... De ugye ma jol kell fogalmazni, ma nem hitelt veszunk fel, hanem a "piacrol finanszirozzuk magunkat". Es azon gondolkodtal mar, hogy a "3% alatti hiany", mint gazdasagpolitikai csodahianycel mit jelent? Azt, hogy minden evben 3%-al többet költunk, mint amennyit kerestunk, azaz folyamatosan lassan de biztosan eladosudunk, azutan a többit a piacrol..., meg bizunk benne, hogy az Audi es a Merci sok kocsit ad el, es akkor a GDP szamok szepulnek, "bövul a gazdasag". De persze az Audi es a Merci alapu GDP csak papiron szep, mert valojaban töluk sok befizetett adot nem lat az orszag. Az EU penzekböl epitett minden is latszatjolet, mert ezek a penzek par ev mulva megszunnek, es akkor a sok mutyiban 10x aron lediszkövezett föteret felverheti a gaz, miböl lesz felujitva majd EU milliardok nelkul? Ha meg egy treleren kimegy az orszagbol egy ujabb rakomany Audi, akkor hurra, felszereltsegtöl fuggöen 200-300millio forinttal javult papiron az orszag exportmutatoja, de ez neked a monitor elött pontosan mennyire is segit? :) Ha esz is van, nem csak nyelv, akkor azert gondolkozz is.

Warlimont 2016.01.14. 09:46:56

@contractor: Szegeny Contractor, elloptak gyerekkent a gumimatracodat, hogy ekkora trauma a Balaton emlitese is? :) Remelem, ott ahol vagy, megtalaltad a lelki bekedet, vagy a megfelelö segitö szakorvost.

martineden 2016.01.14. 09:49:31

@nyelv-ész: Nagyon jo lenne ha csak azt kellene fizetni,de sajnos 89 ota 25 ev alatt az egymast valto tolvaj banda tobb mint a negyszeresere duzzasztotta.Allmadossag 1989...kb 20 milliard dollar,2015.kb 87 milliard dollar.

contractor 2016.01.14. 09:56:59

@Warlimont:

Nem azért volt rendszerváltás mert megúntuk az elözö rendszet, hanem azért mert államcsöd közeli helyzettet sikerült kiharcolni magunknak a nagy szocializmussal. De még ez sem lett volna egymagában elég, de a szovjeteknél is államcsöd volt, a lengyeleknél is, a románoknál is és a bulgároknál is. Mo.-on mindenki azt hiszi, hogy a rendszerváltáskor volt választási lehetöségünk és akár a régi rendszert is megtarthattuk volna. Hát nem volt választásunk. A piacot meg akkor is meg most is csak az érdekli, hogy tudjuk e törleszteni az adóságot vagy nem. Most sem érdekli az államforma. Lehetne akár kommunizmus vagy fasizmus is, az se érdekelné a piacot, ha rendesen törlesztenénk. 2011-ben megint nagyon közel voltunk az államcsödhöz, csakúgy mint 2008-2009-ben.

2016.01.14. 10:00:35

@satyapapa: ma már 100 millióért bérelnek monacoban stéget a csónakjuknak az elvtársak. Nagyobb léptékben megy a nagyképüsködés.
Azért elég szégyen, hogy balaton parti épületeket hagynak ilyen sorsra jutni mint a kádár villa.. már csak ha mint épületet nézzük akkor sem értem ezt a leszaráspolitikát.

2016.01.14. 10:02:44

@contractor: egyetértek. a rendszerváltás nem egy hőstett volt, a dicső magyar nép önérzetes szabadságharca. Hanem egyszerűen történelmi szükségszerűség, amiben a nagyhatalmak játszották a főszerepet.
Mi meg elhittük a saját nagyszerűségünket és Antall doktor glóriát álmodott a saját feje fölé.
Önbecsapás.

Warlimont 2016.01.14. 10:05:09

@lavór: "A Junost tévé minőségére jól emlékszem, hazavittem és már be se kapcsolt. Elvittem a szervizbe - mert kicserélni nem tudták, az volt az utolsó darab a Sugárban -, majd a szervizből hazavittem és ismét nem kapcsolt be... A "robbanós" tévére is mindenki emlékszik... Gyilkolták az emberek egymást a Skálában az első Grundig tévékért, féléves előjegyzésekkel lehetett hozzájutni"

Az emberi hulyeseg örök, ma pl uj ajfon telefonert allnak sorba a nepek, vagy jelmezbeöltözve ket mozijegyert a Star Wars 29. epizodjara. Az ajfon telefon is kigyullad, söt a csudamenö Tesla auto is, ez a mai litium akkuk csodaja.
Anno hianygazdalkodas volt, most meg az a gazdasag alapja, hogy rohadjon szet minden alattad egy-ket ev alatt, tervezetten avultatjuk, es vedd meg az ujat, meg a megujabbat, söt nezd csak, itt a triplawifi modullal felszerelt 16hyperszupergigabajtos legeslegujabb hajlitottkepernyös csoda, gyere, most aruhitelt is kapsz a Providentttol, gyere, gyere. Es ha nem veszed meg, hott ciki vagy es elavult. A kocsid is mar 4 eves, es nem csereled, mikor kijött tavaly a facelift es mar az uj mintazatu, 2018-as modelleves felnik is rendelhetök hozza?? :) :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.01.14. 10:12:45

@az_igazi_trebitsch: még a végén megsíratom azt a tömeggyilkos szovjeteket behívó férget

Warlimont 2016.01.14. 10:17:13

@contractor: A szocialista blokk szetesett es ott szet is kellett esnie, ez nem vitas. Ami ott alapvetöen be lett nezve, hogy az emberi termeszet a sajat joletet keresi, es a nagy közös eszmenye nem motivalt senkit, max a kalapacs hazalopasara a gyarbol. A Szu a sajat bajai es a tulfegyverkezes miatt szetesett, es rantott magaval mindenkit, nekunk megszunt az olcso olaj, nem vettek meg tölunk tizezerszam az Ikarus buszt, stb, szetestunk következmenyesen mi is, a többiek is, a tarsadalmi jolet es nyugalom fenntarthatatlanna valt, es ettöl minden elegedetlenseg a felszinre tört..

Ami vitathato, hogy jobb jött-e helyette. A Kadar rendszer minden elönyevel es hatranyaval kihuzott bö 30 evet. Meglatjuk, Orban rendszere is kihuz-e harmincat. A kulönbseg pedig valojaban nem olyan nagy, Magyaroszag kicsi, önalloan eletkeptelen. Akkor a Szu es a KGST volt az alap, most a nemetektöl es az EU-tol fuggunk, megjegyzem, ez utobbi se sokkal jobban banik velunk, mint az elöbbi paros, tankot nem kuld rank, de bankot is.
Eddig meg semmilyen rendszer nem tartott örökke, az, hogy Kadarek ideje is lejart, csak a törtenelem örök törvenyszerusege.

szsuzsanna 2016.01.14. 10:23:12

-Kedves Fiatalok!
-A férjem, 70-75-ig járt egyetemre, -akkor éppen, "előtte" nem vitték el katonának, -cserébe, 26 éves koráig minden "jövedelméből", -akár egyetemi, -akár szünidei, + amikor már oktatott, -vonták a "katonaadót"! -(ezt boldogan kifizette!!)
-De, ha innen Miskolcról át akart menni Szlovákiába, -MINDEN ALKALOMMAL, -a "hadkieg, parancsnokságon" kellett kérni, a SZOCIALISTA, PIROS útlevelébe engedélyt!...
Kedves "korosztályom", -legyünk őszinték, -közülünk sokan, -(északi, észak-nyugati lakosok), -sokáig, sajnos, csak a szlovák fináncokat ismertük, -akik, nagy része, kifejezetten, azzal szórakozott, hogy, minket b@szogasson: -várakoztasson, kipakoltasson, vizsgálgasson, stb-stb....
-hogy mit össze szívattak, pl. ha síelni mentünk...-el nem tudjátok képzelni...
-pl. egyik éven, -"üpt" bevezették, hogy ennyi és ennyi, itthon megvásárolt, szlovák koronának kell lenni nálad, -AMIRŐL HIVATALOS PAPÍROD IS VAN! (alig volt ilyen pénzváltó!)
-Akkor még, sokan mentünk oda, a" két ünnep között", lefoglalt szálláshelyekre. De, pl. egyszer, "visszarugdostak" egy "huszonfős" társaságot, mert, egyetlen embernek nem volt saját ilyen papírja, -a bandának, elosztva, a többszöröse is megvolt. Ez, szerencsénkre egy pesti gyülekezésnél történt, -így, ott, fél napos rohangálással tudtunk szerezni szlovák koronát, papírral.

Mi 84-ben mentünk először NYUGATRA, ---Wartburg, sátor, 30 nap.
- KÉK"= nyugati útlevélkérő!: -beleírni a külföldön élő, "disszidált" rokonokat is!, -munkahelyi engedély (is), -nálam = alkoholista "pártasszony" javaslata IS...
Vízumok: Ausztria, Svájc (CSAK átutazó!), Olaszország. A francia követség "oldalában" működött egy iroda, ahol, jó pénzért, megszerezték a vízumokat, -ehhez, vidékinek, kellett egy pesti barát aki, "utánajárt"...
-Ahogy írtátok, MINDEN HATÁRON RESZKETTÜNK, -mert, a "baráti", (mi, a szlovák) határokon, így voltunk "dresszírozva"...-ebből, egy tragikomikus szitu volt: -egy több sávos, osztrák-olasz, hegyi, határátkelőn is, "jólnevelten" megálltunk, kb. a harmadik sávban..., -akkor, 84-ben!, -vártunk-vártunk...-nagy nehezen odajött egy finánc, és megkérdezte, -elromlott az autó???

-Azt, hogy, már jó ideje, akár Portugáliáig, stb. -"simán elmehetünk", nekünk, csodaszép.
+, AZ IS, hogy nem kell folyton, -nagy költséggel, valutákat váltogatnunk!!!

Sajnos a -"nemzetközi helyzet fokozódik"-, -lehet, hogy újra várakoznunk kell majd a határokon, és, újra eljön az "átvizsgálásos rendszer" is...
-De, a legszörnyűbb, hogy eleve meg is kell gondolnunk, hogy hová utazzunk, ha tehetjük is...

contractor 2016.01.14. 10:34:46

@Warlimont:

"A Kadar rendszer minden elönyevel es hatranyaval kihuzott bö 30 evet."

Milyen áron? A végén már nem volt hajlandó hitelezni neki senki, törleszteni meg nem tudott. Akkor modhatnánk hogy kihúzott 30 évet, ha teljesen müködö, hitel és versenyképes gazdaságot hagyott volna hátra. Hát az minden volt, csak müködö, hitel és versenyképes nem.

satyapapa 2016.01.14. 10:38:54

@nyelv-ész: Na persze, mostanában már nem lett felvéve hitel.

satyapapa 2016.01.14. 11:07:15

@enpera: Bravó.. egyedül fogalmaztad vagy segítettek többen is. Semmiféle Kádárista nem voltam,!!! Csak 3 műszakban dolgozó fiatal melós.

satyapapa 2016.01.14. 11:10:01

@enpera: Hát te egy elég suttyó vagy,,sajna még léteznek ilyenek is.

Warlimont 2016.01.14. 11:27:05

@contractor: Nezgesd mar, hogy az EU orszagokban hany szazalekon all az allamadossag mostanaban.... Itt se vedd biztosra, hogy lesz hitel, illetve jaj dehogy, az csak akkor volt, szoval "piacrol finanszirozas" ugyanigy 10 ev mulva is. :) 10 eve a görögök se hittek mi jön, a spanyolok se, de az olaszok es meg joparan is közel vannak a rolo lehuzasahoz.

Az, hogy a vegen nem akart nekunk hitelezni senki, az a szembenallasbol adodott. A Szu es a "tabor" bedölt a fegyverkezesi versenybe, a masik oldal meg nyilvan nem volt erdekelt a KGST tovabbeleseben, röhögött a markaba, es keszult minden itteni gyarat fillerekert megszerezni.

sigyu 2016.01.14. 11:33:01

MIlyen jó, hogy pl. színes TV-re nem kellett várnunk, se autóra, se gázkazánra, mert egyszerűen nem is telt volna rá. (kábelTV, csatorna, vezetékes gáz telefon a környéken se volt.)(igaz én kisvárosi értelmiségi szülők gyereke voltam, akik nem voltak soha párttagok), de nem baj, mert zsíros/margarinos kenyérre (majdnem) mindig telt. Sose sírnám vissza azokat a nyomorúságos éveket! (pedig most lehet, hogy még nyomorúságosabb)

Balt 2016.01.14. 12:06:36

@bringás bosszantó: Pedig végre eltekerhetnéd a biciklit.

Balt 2016.01.14. 12:09:45

@Before: Jogos. Bár nagy nóvum nincs benne, ezt már korábban többször leírták.

Balt 2016.01.14. 12:11:03

@Warlimont: "Azt, hogy minden evben 3%-al többet költunk, mint amennyit kerestunk, azaz folyamatosan lassan de biztosan eladosudunk, azutan a többit a piacrol..."

Ha feltételezzük, hogy a növekedés nem nagyobb 0-nál. :)

padlogaz 2016.01.14. 12:22:40

ne legyünk már naivak: nem azért bukott meg a szocializmus, mert valaki hirtelen úgy döntött: hanem azért, mert gazdaságilag totálisan fenntarthatatlan volt.

az oroszok se jókedvükben engedték meg nekünk, meg a többieknek, hogy függetlenedjünk, hanem azért mert gazdaságilag már nem bírták dotálni a rendszert.

a teljes termelés, ipar katasztrófális volt: kevés munkával, hatékonytalanul, rossz minőséget állított elő minden gyár vlagyivosztoktól kelet-berlinig, amit utána egymás között kereskedelemnek csúfolt tevékenységgel adogattak egymásnak. ez volt a kgst.

lehet, hogy egyének szintjén volt olyan - biztos, hogy volt - aki akkor (főleg a 80-as években, mert mondjuk az 50-es, 60-as években nem hiszem) "jobban élt, mint ma", ilyen mindig, minden korban és társadalmi rendszerben van, de az nem volt egy fenntartható jólét, kádár és cimborái rövid pár évtizedig tudták finanszírozni a környező országokhoz képesti relatív magas életszínvonalat, aztán vége volt, elfogyott a pénz. ha nincs rendszerváltás, akkor előbb vagy utóbb beálltunk volna az akkori roman vagy orosz stb. életszínvonalra, ahol nem volt hús, és orákat kellett sorban állni cukorért és lisztért.

nyilván arra is nosztalgiával emlékeznénk...

Álom Polgár 2016.01.14. 12:37:51

Ócsároljátok a régit, gyalázzátok a jelenlegit ?
De, hisz ez mind mi vagyunk, ebből a tömegből ilyen vezetők választatnak ki.
Kispályások, műveletlenek, bunkók.

Gekko 2016.01.14. 12:50:58

@lavór: Arról nem beszélve, hogy az egész "legalább akkor jól éltem, ha szerényen is" elcseszett nosztalgia nettó hitelre épült. Akkor tanultuk meg egymást feljelentgetni, munka helyett alibizni, kenőpénzen és kapcsolatokon keresztül apró előnyöket szerezni. Vérünké vált, hogy nem a teljesítmény, hanem a kapcsolatok és a vesztegetés teremt "értéket".

Olyan alattomos és hosszan tartó rombolást a törököktől sem kaptunk, mint amit Kádár hagyott nekünk. És igen, ez köszön ma is mindenhol vissza. A Fidesz copy/paste-el nyúlja a Kádár rendszerét. És a nép, az istenadta nép, mint pavlov kutyája, nyáladzik is.

Karcsibácsi37 2016.01.14. 13:12:14

@az_igazi_trebitsch: Kádárt ugyan nem zavarták a szovjetek. Ők ültették a "trónra".

contractor 2016.01.14. 13:22:40

Ha valaki a fiatal kora miatt nem élhetett abban a rendszer itt a tömör összefoglalása:

A munkahelyre inni jártunk, a kocsmába bas.ni, haza meg gürizni.

Orszag 2016.01.14. 13:53:20

@bringás bosszantó: 1990-ben kb. 1400mrd. volt a hiány, ami mai forintra átváltva kicsit több.

Összehasonlításképpen akkoriban a minimálbér 4500 Ft körül volt, ma 111000 (~85000).

Aranyban kifejezve ez 1562t 1990-ben, ugyanennyi pénz ma csak 136t aranyra lenne elég.

Orszag 2016.01.14. 14:06:55

@padlogaz: Nevetni fogsz, de "odaát" Erdélyben tényleg sokat lehet hallani, hogy Ceausescu idejében jobb volt (igazából a '70-es években még nagyon fejlődött Románia, csak Csau et. elkezdett törleszteni), főleg persze a románoktól akik ugyanolyan egységsugarak, mint az itteni prolik. Vannak magyar barátaim, akik megélték, ők valahogy nem sírják vissza.

fifibá55 2016.01.14. 17:14:57

@Gekko: "Akkor tanultuk meg egymást feljelentgetni"
Nem, ez már a 2. vh-ban is ment, ld. a Gestapo statisztikáit. Ilyenek vagyunk, na.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.01.14. 19:44:24

@satyapapa: remélem hamar megdöglesz, naplopó komcsi.
Szüleim güriztek állandóan, mégse jártunk nyaralni, nem volt kocsink, nyaralónk, a hozzád hasonlók miatt.
Most szerencsére már jut mindenre, és segíteni is tudom őket.

Mikrobi 2016.01.14. 23:34:53

Azt hiszem, az a kisebbik baj, ha az egykori pártvezetés, vagy akár a mai politikai elit lumpol és dőzsöl. Ugyanígy hidegen hagy, hogy Kádár "nem szerette" az ökörsütéseket és inkább szomorúan ette a krumplis tésztát. Az a baj, ha az akárhogy is viselkedő vezetők terrorállamot hoznak létre és gazdaságilag évtizedekre tönkretesznek egy országot. A kommunisták, Kádár vezetésével, ezt tették. De ezt tette volna Fekete János (komcsi jegybankvezér) 2005-ban is, ha megteheti, ahogy nagy lelkesen taglalta, hogy milyen alacsonyak a kamatok, most jó eladósodni! Aztán jött a hitelválság és jól megugrottak a kamatok! Ezt a tetűt meg a gyurcsány kitüntette!

satyapapa 2016.01.15. 06:58:04

Bravó,csak igy tovább...Jó egészséget a szüleidnek ...csak nekik!!

Tristee 2016.01.17. 20:36:36

@szsuzsanna:
"Vízumok: Ausztria"

1984-ben már hat éve nem volt vízumkényszer Ausztria vonatkozásában. Nyilván amikor soraidat írtad, szentül meg voltál győződve róla, hogy annak idején vízumot kellett szerezned Ausztriába - de nem kellett.

Nem célszerű csak a saját emlékezetre hagyatkozni, mert nagyon mellé lehet nyúlni. Éppen ezért kritikával kell kezelni a többi, itt közölt információidat is.

bandigyerek 2016.01.19. 20:20:09

@enpera: Azért a vörös hadsereg nem egy chippendale fiúcsapat volt, hogy csak úgy házhoz lehessen rendelni őket, jöttek ők maguktól, elhiheted.

satyapapa 2016.03.14. 14:41:11

Nagyokosoknak...
Magyarország állam adóssága visszanyúlik az 1930-as évekig, mert ekkortájt bocsájtották ki a dollár kötvényt, amit 2012 ig kellet törleszteni . Valamint a II, vil. háborús jóvátételt, ami szintén óriási fizetési kötelezettség volt.
Kádár 1996 -ban vett még fel jelentős hitelt. hogy a munkás osztálynak tudják finanszírozni a 15-20 százalékos béremelést.....
Tehát az eladósodás hátterét is jó ismerni.
-
--Nem az a baj a banánnal hogy ritkán lehet kapni, az a nagyobb baj ha a dolgozó nem tudja megvenni a fizetéséből.--

Erdőtársulás 2016.03.14. 14:43:52

Mi az ott az utolsó képen, stadion?

fáj az igazság? 2016.03.14. 15:27:07

@satyapapa: Kiknek is volt jo a kommunizmus, kik sirjak vissza? Azok, akik mindenfele tudas, szorgalom, tapasztalat nelkul lettek benyomva muvezetonek, egyetemre vagy egyeb kivaltsagos poziciokba, vagy egyaltalan csak atlag melos helyre, mikor meg oda se erdemelete volna meg. Ahol csak a nyelv hossza szamitott, nem a tehetseg. Tehat a lusta, tehetsegtelen, tanulatlan kis prolik (mint mondjuk te), akik imadtak, hogy mondjuk a 6 elemijukkel (de par fenyesre nyalt se.gg utan) be lettek nyomva mondjuk muvezetonek, ahol kielhettek a kis hatalomvagyukat, legtobbszor valoban tehetseges, szorgalmas emberek elol elveve a lehetoseget, vagy szinten szorgalmas/tehetseges fiatalok karrierjet kette torve, ha nem volt szimpatikus a 6 elemis kiskiralynak.
Na az ilyenek sirjak vissza azt a kort, akik megszoktak, hogy nagyon nem kell megeroltetniuk magukat semmiert, a jo kis alibi munkahelyuk, kozepes eletkorulmenyuk ugyis meglesz.
Az ilyeneket erte sokk-kent a piacgazdasag, ahol hamar felkopott az alla a sok ingyenelo, lusta, tehetsegtelen semmirekellonek, oket vagtak ki eloszor a munkahelyekrol, a se.ggnyalasukkal mar nem mentek semmire.

Eleg valoszinu, hogy ezzel le is irtam az elettorteneted, ugye-ugye? :DD

élhetetlen 2016.03.14. 15:48:15

@lavór: Tudod, mindenki emlékezzék arra, amire akar, De a hülyeségeket hagyjuk, Felnevelitek az új generációt úgy, hogy hazugságokkal tömitek a fejüket. Tavaly nyáron a Nők Lapjában megjelent egy három oldalas, szuper cikk a Kremlről és a templomokról, azzal a felütéssel, hogy és ezt eddig (mármint az előző rendszerben) senki nem láthatta. Ja, csak az összes turista csoport. „nyugatra nem utazhatott, csak minisztériumi engedéllyel ( még jelentenie is kellett kollégáiról talán érte)”, persze és csak három évente. Azért illene hozzáfűzni, hogy akár évente háromszor is, ha befizetett pl. az Ibusznál. Még disszidálni is lehetett így. 70-es évek, apa, anya befizetett egy svédországi társasútra, a nagymama a gyerekkel egy leningrádira. Ennyit a ferdítésekről. „egymás feljelentgetése”. A mostani rendszer, ugye, ezt nem támogatja, csak külön vonal van a névtelen feljelentőknek. 06-80-555111. De van banán!

satyapapa 2016.03.14. 15:55:19

@fáj az igazság?:
Jó lenne ha vennéd a fáradtságot te F...kalap és rendesen elolvasnád amit más ír..Én csak leirtam egy-két egyéb adatot ami hozzá járult a vacak rendszer, vacak dolgaihoz. Te meg egyből sértegetsz.. Megkeresselek te majom hogy néhány dolgot tisztázzunk???? Kinek képzeled magad? Biztos valami irodai terpeszkedő vagy, akinek csak arra van esze hogy mást piszkáljon minden tudás, tapasztalat nélkül. Ha nem tudsz normális hozzászólást kipréselni magadból akkor inkább dugulj el.

fáj az igazság? 2016.03.14. 16:11:00

@satyapapa: Latom nagyon betalalt az eletrajzod, 100%-ig magadra ismertel. :DD De ezert ne engem okolj, csakis sajat magad. :D
Es igen, elolvastam, te F...kalap, azert irtam, a sokadszori kommunista rendszer mentegeto, bagatelizalo kommentedre.
Miutan meg mar a masoknak adott valaszaidban felszakadt a kultura, jo lenne nem masnak predikalni a sertegetesrol...
Gyere, keress meg papa, addig eldontom, hogy milyen messzire szaladjak egy cirka 50-60+ eves komcsi trottytol. :DD De tudod mit, rendes leszek, hivhatod a Munkaspartod akcionyugdijas kulonitmenyet, johettek egyszerre, ahanyan vagytok. :DD

Ja, az irodai terpeszkedeshez meg valami kell, ami neked nincs: tanulas/iskolak elvegzese. Nem csoda, hogy ennyire utalod oket, kis irigy komcsi. :)

élhetetlen 2016.03.14. 16:21:23

@vidéki suzukis: 56-ról nem beszélek, három éves voltam, nem tudom. Ez viszont csípi a szemem. „Állandó volt a hiánygazdaság, az emberek meg be voltak zárva, szögesdróttal körülvéve, mint az állatok.”. Lavornak már leírtam, megismétlem. Annyiszor utaztál, ahányszor akartál, ha befizettél egy társasútra pl. az Ibusznál. Még disszidálni is lehetett így. 70-es évek, apa, anya befizetett egy svédországi társasútra, a nagymama a gyerekkel egy leningrádira. És nem kellett csoportosan utazni sem, mehettél saját kocsival, és adtak annyi valutát, hogy vígan eltölthettél még pár napot akárhol, nem csak a befizetett szálláshelyen. Most nincs hiánygazdaság. Majd nézd meg (vagy most nézd meg), mi lesz abból, mikor mindent államosítanak, és a vezérigazgató prémiuma nem függ a teljesítéstől. Nincs hiánygazdaság. Másféle hiány van. Volt kolléganőmnek megdöglött a mosógépe, kölcsönadtam egy centrifugát (azért tartom, mert egy muszlin blúzt nem célszerű bevágni a mosógépbe), hogy, ha már a kádban mos is fejen állva, legalább ne csöpögjön az áru egy napig. Aztán két hónap múlva, mikor láttam, hogy nem tudja kitermelni az árát, adtam ötvenezret egy mosógépre. De jó, hogy nem kell sorban állni a mosógépért. Arról már ne is beszéljünk, hogy 47 ezerből biztosan meg lehet élni, mondja, aki 2 millát visz haza, gondolom, egy mosógépre is félre lehet tenni belőle.

átlátó 2016.03.14. 16:22:31

Kommunistától, cigánytól ( jöjjön a szlogen, én is ismerek "rendes" cigányt, sőt sokszor aludtam nála) szóval biztosan van még amitől kiütést kapok. Például a mai, a kor követelmények megfelelő hintaló politikusoktól...a gulyásszocializmus egyenes következménye ez a gulyásdemokrácia, a korrupció régen is átszőtte a mindennapokat, viszont sokkal szimpatikusabban...már ha lehet azt mondani, hogy krokodilokkal, cápákkal egy medencében még a gyógyfürdő is faszántos.

satyapapa 2016.03.14. 16:33:32

Bravó... Ezt mind tanultad?? Jellemző.

élhetetlen 2016.03.14. 17:20:52

@fáj az igazság?: Hát ez komoly. Látszik, hogy téged régimódi, kulturált szülők neveltek fel. „Kiknek is volt jo a kommunizmus”. Pl. Apa azt mondta, megérte, bár nem léptünk be a tsz-be, elvették az egyben szántható földeket, erdőszélen kaptunk helyette, ahol mindent leettek a vadak, de értékelte, hogy viszonylag „olcsón” lediplomázhattam. Megtehettem azt, amit ő nem (24-ben született), neki a hat elemire tellett, de úgy tűnik, sokkal több esze volt, mint neked. Na, most a tehetséges fiatalok összetört karrierje. Igen voltak plusz pontok akármilyen jogcímen, de enélkül is bejuthattál, ha elég jó voltál. Igen, én is is ismertem embereket, akiket „azért nem vettek fel”, mert a család, és legalább annyit ismerek, akit a „család” ellenére is felvettek, tehát nem igazán hiszek az első csoportnak. Ennyit a múltról. És most „Az ilyeneket erte sokk-kent a piacgazdasag, ahol hamar felkopott az alla a sok ingyenelo, lusta, tehetsegtelen semmirekellonek, oket vagtak ki eloszor a munkahelyekrol, a se.ggnyalasukkal mar nem mentek semmire.” Még szerencse, hogy a „piacgazdaságban” megél a mindenhez értő Mészáros Lőrinc, vagy a több várost éjszakára sötétségbe borító Tiborcz, stb. Remélem, jól vagy és nem fáj nagyon…(a hülyeség).

gaben8702 2016.03.14. 17:25:51

@TheRminator: És mennyi a havi bevételed/kiadásod?

Tristee 2016.03.14. 17:27:02

@fáj az igazság?:

"Az ilyeneket erte sokk-kent a piacgazdasag, ahol hamar felkopott az alla a sok ingyenelo, lusta, tehetsegtelen semmirekellonek, oket vagtak ki eloszor a munkahelyekrol, a se.ggnyalasukkal mar nem mentek semmire."

Az olyan hazudozók, mint te, a rendszerváltás idején azt ígérgették, hogy a komcsik elzavarása után nemhogy munkanélküliség nem lesz nálunk, de az ideáramló nyugati tőkének köszönhetően Magyarország egyenesen Kánaán (Kert-Magyarország, stb.) lesz; aki netalán átmenetileg mégsem talál munkát, az majd a Mercédeszével megy felvenni a munkanélküli segélyt.

Erre föl tömegek nyomorodtak el, százezrek éheznek - bizony, "semmirekellő, ingyenélő, lusta, tehetségtelen" kisgyermekek és aggastyánok is, a fél ország a kivándorláson töri a fejét - erre ráadásként az olyan patkányok, mint fáj az igazság?, még jókat is vigyorognak százezrek súlyos gondjain.

monddazigazatmar 2016.03.14. 18:00:09

Atyaisten, ennyi agyatlan vén komcsi van még mindig? Hát sose pusztultok ki?
Egészségügy? Ja, volt. Akkori színvonalon. Visszasírjátok? UH, CT, MR volt valahol is? Nem. 65 évesen szépen megdöglött mindenki, csak azért nem tudtatok róla mert fiatalok voltatok.
A tévé tovább volt jó? Ja, mert alig volt adás, mégis mibe ment volna tönkre a cucc?
Kádár egyszerű ember volt? Ja, szerette a krumplistésztát. De azért szépen elvadászgatott, különvonata volt, luxusvillában lakott, amit tudott kihasznált. Remélem naponta valaki belepisál a koponyájába a vén szarosnak

monddazigazatmar 2016.03.14. 18:03:42

@Tristee: "tömegek nyomorodtak el, százezrek éheznek "
Nofene. eddig négymillió éhező volt, most már csak százezer? :D Haladunk! :D

A Kánaánhoz meg dolgozni is kéne kicsit a szegény éhezőknek. Csak az már nem tetszik nekik.

Orszag 2016.03.14. 19:29:54

@monddazigazatmar: Ez a Kádárék legnagyobb bűne, elhitették a sok mihaszna semmirekellővel, hogy ők is érnek annyit, mint a törekvő, igyekvő emberek. Kell ahhoz még legalább egy generáció, hogy kihaljanak.

quisum 2016.03.14. 19:59:33

@lavór: Érdekes, én soha nem nyaltam segget a SZOT beutalóért, sőt a szüleim sem. "Rendőrállam, korlátozások, szegénység, kiszolgáltatottság, félelem a hivataloktól - mily ismerős dogok, ugye? -, egymás feljelentgetése..." Ha akkor szegénység volt, akkor most mi van? Természetesen ne a Rózsadombot nézzük, hanem a szabolcsi, borsodi, bihari kis falvakat. A többiről ne is beszéljünk, az utóbbi 8 évben olyan rendszer épül itt ki, hogy Kádárék csak tanulhatnának belőle.

quisum 2016.03.14. 20:01:37

@nyelv-ész: Ha netán olvasgatnál komoly közgazdasági elemzéseket az elmúlt időszakról, akkor nem írnál ilyen.....

monddazigazatmar 2016.03.14. 20:08:20

@quisum: "Ha akkor szegénység volt, akkor most mi van? "
Na te barom. Most mi van? Hát lássuk. Van tévéd, rádiód, számítógéped, okostelefonod, meg kocsid. A boltok tele vannak vevőkkel, meg áruval is. Van 15 millió mobil, van 3 millió autó az országban.
Tényleg a fasz tele van a hülye fajtáddal, aki folyamatosan a mélyszegénységről ugat.
Bazd meg a borsodi falvakat, marhára nem akarnak semmit tenni. Ez van. Az a népség akinek falura kaját kell vinni az nem érdemli meg, hogy éljen.

monddazigazatmar 2016.03.14. 20:09:10

@quisum: Marha komoly közgazdasági elemzéseket olvashattál, ha ilyen baromságokat írkálsz egyébként.

A megvalósult amerikai ólom.. 2016.03.14. 20:41:54

@satyapapa: Nem igaz, a hetvenes évek második felétől vettek fel Kádárék nyugati hiteleket. A gázt és az olajat padig a világpici ár alatt kapták a ruszkiktól..

Fruka1 2016.03.14. 21:43:14

@nyelv-ész: Kedves nyelv-ész! A 40+év alatt sem vett vel Kádár annyi hitelt, mint a rendszerváltás óta vettek fel a kormányok. de nem ez a baj, nemcsak felvették, hanem elherdálták, ellopták....amit Kádár felvett, azt legalább arra költötték amire kellett....és nem bajnák, kabonyok és patolcsyk zsebét gyarapítja.

lavór 2016.03.15. 09:03:35

@quisum:

Ma is szegénység van, és pont ugyanúgy nem megy a szegény réteg nyaralni sehova.

N. Barbie 2016.03.15. 17:49:32

@élhetetlen: Most akkor komolyan azt magyarazod, hogy miert is volt jo/jobb a kommunizmus? Meg, hogy hat volt olyan is, aki (kitudja milyen modon) elerte, amit akart, igy azok hazudnak, akiket sulyosan erintett a rendszer, mert mondjuk nem voltak hithu komcsik? Te normalis vagy amugy?

Masreszt itt nem csak az utolso par ev lazabb kommunizmusarol van szo, nem kene azzal osszemosni, hanem az azt megelozo 3 evtized kokemeny diktaturajarol is te szerencsetlen kommunizmus buneit tagado majom. Tudod, csengofrasz, munkatabor, padlaskisopres, a folded allami tulajdonba vetele (mint mondjuk apamek sok hektarja es mit kapott erte? Orult, hogy nem vittek el meg kenyszermunkara is) es meg sok egyeb "nyalanksag". Ezek is hianyoznak a sajnos meg mara sem kihalo hithu komcsi sopredeknek?

fáj az igazság? 2016.03.15. 17:54:41

@Tristee:
1. Esetleg apad igergetett a modszervaltas idejen, en biztos nem, 7 evesen.
2. "mint fáj az igazság?, még jókat is vigyorognak százezrek súlyos gondjain.
Hol vigyorogtam en masok sulyos gondjain ("kisgyermekek, aggastyanok, kimaradt az aduasz kiskutyak, anelkul nem eleg hatasvadasz), esetleg tudod idezni, te hazug?

élhetetlen 2016.03.15. 18:35:10

@N. Barbie: Én normális vagyok, amúgy, csak nem hiszek azoknak, akik csak azért nem tanulhattak tovább, mert a család. Mint mondtam volt, csak egy kicsivel kellett jobbnak lenni, hogy leküzd az esetleges „plusz pontokat”, és nem kellett hithű komcsinak lenni. A másik, ne legyél teljesen hülye, 98-30=68. Hatvannyolcban már nem söpörtek padlást. Ha figyelemmel olvastad volna, amit írtam, tőlünk is elvettek földeket, nagyapám ült három hónapot feketevágásért, stb. A tsz alapításakor három hónapig vendégeskedett másik faluban élő rokonoknál. Igen. Viszont, mikor összeállt a tsz, még vagy húsz évig abból éltünk, úgy is, hogy nem voltunk tagok. Anya bement a tsz irodára, befizette a szántást, vetést, gyomírtást, azért szedtük le mi, mert azt már nem érte volna meg megcsináltatni. 40 hízót tartottunk úgy, hogy a tsz szállította házhoz a takarmányt, és elvitte a kész állatot. Ebből épült az öcsém két szintes háza. Én meg viszonylag ingyen szereztem két diplomát. Zavar van a fejekben, sajnos a tiédben is. Van olyan barátnőm, aki az „új” rendszerben lett diplomás, de a papája intéző lehetett volna, ha nem változik a rendszer. Aztán megkérdeztem, hogy te mi lettél volna, mint az intéző lánya, valamelyik úrfi alkalmi szeretője? Te mi lettél volna ennyi ésszel?

Lucifer Morningstar 2016.09.12. 16:29:19

@Fruka1:

Tegyük hozzá, hogy orbánc vezér évente vesz fel annyit, amennyit az a rendszer 40 év alatt tudott összehozni.

Lucifer Morningstar 2016.09.12. 16:32:57

@N. Barbie:

"Tudod, csengofrasz,"
jön az APEH behajtó

" munkatabor"
közmunka-tábor

" padlaskisopres"
Behajtók

"a folded allami tulajdonba vetele"
tarfikosok, gazdák

"Ezek is hianyoznak a sajnos meg mara sem kihalo hithu komcsi sopredeknek? "

Bizony, ezek azok, amiket mostani komcsi söpredékek pontosan ugyanúgy csinálnak mint elődeik, és a hozzád hasonló komcsi söpredékek pontosan ugyanúgy tapsikolnak nekik.

ttibu 2016.09.12. 16:47:35

@enpera: Na, veled se vagyunk sokkal előrébb !

Csokis · http://csokis.blog.hu 2016.09.12. 17:02:33

@Egyallampolgar: Ott a gond, hogy nekünk sikerült olyan többpártrendszert kialakítani, ahol ma már sok-sok kádárjánost tarthatunk el. Jönnek itt a vén szar "szentéletű" imázsávalal, de nézzük már meg, hogy is kezdte: elítéltette Rajkot, kivégezte Nagy Imrét, ahogy a naygfőnök kérte. Mert abból a különleges anyagból volt ő csak gyúrva, mindig talált egy segget magának ő is. A forradalom után aki nem lépett le időben, azt kinyírta, vagy lesittelte, majd engesztelésül (és némi pénzért) egy részüket szabadon eresztette. És ezt az embert istenítsük? Ez a pénzért, hatalomért mindent elv termelte ki a politikusainkat Horntól és Megyótól Orbánon át Fletóig..
És ennek a következménye: módszerváltás volt, a rendszerváltásunkkal sajnos még adósak vagyunk. Az egész eklatáns példája a mi Fletónk, aki ugyan nem pont ezt az üdülőt privatizálta, hanem az őszödit, de azt -mint köztudott- elég "ügyesen". Szóval amikor azzal jönnek, hogy a rendszerváltás mindenki előtt kinyitotta a lehetőségek kapuját, csak élni kellett vele, akkor a "minden állat egyenlő, csak vannak egyenlőbbek" jut eszembe.
És bizony itt szó nincs oldalakról, egyikről, vagy másikról. Aki a húsosfazék közelébe kerül, az mind fejjel ugrik bele, és mi, adófizetők csak a kilógó, szaros seggüket nézhetjük. A politikus már csak ilyen, vagy ha mégsem, akkor pár év alatt vagy magától félreáll, mert gyenge gyomrú embernek hamar kifordul a bele ettől, vagy félreállítják.

JGDus 2016.09.12. 17:07:57

A mostaniak urizáló tempójáról ugyanilyen seggnyalók 50 év múlva írják meg a valóságot. Primus inter pares, volt-van-lesz.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2016.09.12. 17:10:16

Pont mint a mai rezsim. Csak ezek úrizálnak is. Játsszák a faszagyereket luxusyachtokon, meg ibizai luxusklubokban.

pamut 2016.09.12. 17:32:51

ez volt Kádár Felcsútja?

cipraszon 2016.09.12. 17:49:19

Mocskos kommunista parasztok.

bmedve 2016.09.12. 18:03:55

@vidéki suzukis:

Te tényleg nagyon vidéki vagy... Most, hogy diktátorváltás van, jobb neked?

qwertzu 2016.09.12. 18:04:28

@Apád miért nem húzott kotont?: Aha, szoci egészségügy. Vess egy pillantást a születéskor várható élettartam grafikonjára.

1966: 70 év
1989: 70 év
2000:71,25
2012:75

és azóta is nő.

bmedve 2016.09.12. 18:09:57

@cipraszon:

Neked már az óvodában is gumicsizma volt a jeled? Idd tovább a kannásbort, az IQ-dnak (majd kérdezz róla egy tanultabbtól) úgy sem fog ártani. Ja! ne felejtsd el megetetni az állatokat te büdös paraszt!

lutria 2016.09.12. 18:13:18

Most komolyan,hogyan lehetett ez a közös pornófilm nézés,az elvtársak összebeszéltek hogy este lerázzák,a szobákban/bungalókban hagyják a feleséget,gyereket,(váratlan politikai megbeszélésre hivatkozva)ők bezárkóznak a moziba és a tucatnyi 50-60 éves komcsi álló farokkal nézte a nyugati pornót amit közben kommentáltak egymás között piálás közben?Vagy hogy lehetett?

cipraszon 2016.09.12. 18:13:18

@bmedve: Netán kommunista vagy medvekoma?

N. Barbie 2016.09.12. 18:28:41

@Lucifer Morningstar: Ertem. Tehat most par hasonlosagon keresztul probalod bemagyarazni, hogy a legkemenyebb kommunizmus idoszaka van most is, amikor nem csak a vagyonod, hanem a szabadsagod sot az eleted is barmikor elvehettek? De biztos csak felre ertem, ennyire sotet nem lehet valaki.
Vilagos, te mosol ossze mai, sokkal kevesbe durva dolgokat a kommunizmuseval, de en vagyok hithu komcsi. :D Azt` a mai gyogyszer elgurult, vagy mi? :)
Azt mar meg se kerdezem, hogy en kinek is tapsikolok, tolem vett idezettel igazolva, az ilyen hozzad hasonlo hatasvadasz hazugsagokkal operalo okoskak olyankor szoktak felszivodni. :)

$pi$ 2016.09.12. 18:36:23

@has: "Amúgy a bezártság akkori és mostani végeredménye ugyan az. akkor három évenként, előtte, mindenféle munkáltatói és egyéb hozzájárulás után lehetett nyugatra menni, ma meg, ha van rá pénzed."

Mert akkor mehettél nyugatra akkor is, amikor nem volt pénzed? Nem, nem mehettél. Ellenben ha volt pénzed, akkor lecsuktak érte, mert hivatalosan nem lehetett.

Tehát nem lehetett valutád, nem utazhattál csak három évente, nem utazhattál, ha a munkahelyed jónak látta, nem utazhattál, ha megbízhatatlannak ítéltek, nem utazhattál, ha valamelyik rokonod megbízhatatlannak ítélték, nem költözhettél ki, nem maradhattál amíg akartál, nem váthattad be a forintodat, nem vihetted ki a forintodat... most mindezeket megteheted.

De persze ugyanaz volt. Ja! Mesélj még szép nagy hazugságokat milyen klafa is volt az a rendszer ahol hátbalőttek kalacsnyikovval, ha le akartál lépni az álomvilágból!

bircaman maxval szerkesztő · http://bircahang.org 2016.09.12. 18:41:52

@Void Bunkoid:

De, klasszikus diktatúra volt. A politikai hatalom megkérdőjelezhetetlen volt, a nép nem szólhatott bele semmibe. A médiák 100 %-ban a hatalom alatt voltak. A munkahely a hatalomtól függött.

Arra gondolsz, hogy nem volt sortűz, s nem volt kijárási tilalom? Nos, ezek nem feltétlen kellékei egy diktatúrának.

bircaman maxval szerkesztő · http://bircahang.org 2016.09.12. 18:45:14

@satyapapa:

Ez minden marxista diktatúra alapja: minden az államé, cserébe az állam nem engedi, hogy bárki is mélyszegénységbe zuhanjon. A gond az, hogy az emberek nem voltak ezzel elégedettek.

bircaman maxval szerkesztő · http://bircahang.org 2016.09.12. 18:48:41

@az_igazi_trebitsch:

Téves, Mítoszok. Orbán is dolgozik heti 100 órát, meg az elődei is ezt tették. Ez a természetesen velejárója az állami vezetők életének, Minden rendszerben.

Kádár nem egyesúlyozott a SZU és a nyugat között, mert ő volt a SZU helytartója.

$pi$ 2016.09.12. 18:50:49

@N. Barbie: "probalod bemagyarazni, hogy a legkemenyebb kommunizmus idoszaka van most is"

Nos igen, az idő sok mindent megszépít, meg aztán akkoriban volt fiatal, ami ugye komolyan képes javítani az ember hangulatát.

Meg aztán aki abban az időben megbízható, jó káder volt az most megfelelő szakma, iskolázottság, munkatapasztalatok nélkül nyilván visszasírja a szép éveket. Én mondjuk abban az időszakban épp úgy melóztam mint most, csak akkor el kellett tartanom ezeket is, most meg végre nem ülnek a nyakamon.

bircaman maxval szerkesztő · http://bircahang.org 2016.09.12. 18:53:37

@élhetetlen:

"Annyiszor utaztál, ahányszor akartál, ha befizettél egy társasútra pl. az Ibusznál."

Rosszul emlékszel. Maximum évente egyszer lehetett. S minden alkalommal kellett kiutazási engedély.

Netuddki. 2016.09.12. 18:55:17

@hordalek: Persze, hogy fostál visszafelé! Nehogy megtalálják a cuccost amit vám nélkül akartál behozni.
Akkoriban az volt a sport, hogy az osztrák vámossal lepecsételtetted a kiviteli papírt, ami után a forgalmi adót visszaadták, aztán izgultál lehetőleg vám nélkül sikerüljön behozni a C64-et.

Lucifer Morningstar 2016.09.12. 18:59:30

@qwertzu:

Aha. Tedd mellé, hogy mennyi volt akkor a nyugdíjkorhatár, és mennyi most.
Tedd mellé, hogy milyen orvosi ellátás volt akkor, és milyet kapsz ha 70 évesen nyugdíjba vonulhatsz.

Netuddki. 2016.09.12. 19:00:27

@pamut: Igen.

Aztán újabb 30-40 év múlva:
"Az egykor elzárt területre érkezve úgy éreztük, megállt az idő. Az stadion egy része életveszélyes állapotban van, az egykori menő kisvasút pusztulásra van ítélve..."

Lucifer Morningstar 2016.09.12. 19:01:47

@N. Barbie:

A vagyonomat akkor nem féltettem.
Most félek vállalkozást beindítani, mert a hozzád hasonló komcsik csak azt lesik, mit lehet lenyúlni, amit valaki más már bejáratott.
Ócska komcsi vagy, az is a butább fajtából.

Lucifer Morningstar 2016.09.12. 19:04:52

@$pi$:

Ja. A nagyon egyszerű narancskommunista elhiszi, hogy a csúti agybeteg törpe stadionja adakozásból épült.
Többet lopnak most tőled mint akkor, csak hülye vagy ahhoz, hogy észrevedd.

William Kidd 2016.09.12. 19:07:23

Ez a poszt mar legalabb ketszer is volt az Indexen.

élhetetlen 2016.09.12. 19:11:11

@bircaman maxval szerkesztő: Add fel! Te emlékezz, amire akarsz, de nekem ne akard beadni, hogy én sorban álltam a BM-nél, vagy mit tudom én hol kiutazási engedélyért. Mert nem. Ennyi.

ember100 2016.09.12. 19:19:35

@fáj az igazság?:
Helló !

Te ugye hülye vagy ?
Most MINDEN vezető azért ül a posztján mert ő a legalkalmasabb oda :)
Meg az ország gázszerelője , meg fogorvosa ,, meg... meg... fel sem tudom sorolni
Kezünk lábunk összetehetnénk ha a vezír sportja az asztalitenisz ,ulti .... lenne , mennyivel olcsóbb mint egy stadion , kis vasüt :)

ember100 2016.09.12. 19:24:05

@$pi$:
Helló !

Ezek szerint Te NEM fizetsz adót , áfát stb
NEM a Te pénzedből épül a stadion , kis vasút , stb...
Hol élsz Te ????

2016.09.12. 19:54:43

Az öreg Kádár nem csak ezekre a helyekre járt. Én máshol találkoztam vele, nem is egyszer. Az erdőt is szerette. Nekem nyugodt ember benyomását keltette, nem volt nagyképű, sem geci. Lehet, hogy már túl öreg volt ezekhez a tulajdonságokhoz, amikor én láttam, de tök normális volt. Ezzel nem fényezni akarom, ez csak egy tapasztalat.

$pi$ 2016.09.12. 20:00:59

@ember100: "NEM a Te pénzedből épül a stadion , kis vasút , stb... "

Fizetek. Jut is marad is. ;) A cuculista rendszerben mindenki ugyanannyit keresett, aki tízszer vagy százszor annyi hasznot hozott az is ugyanannyi pénzt keresett mint aki semmit sem csinált vagy éppen csak kárt csinált.

Most arányos az adózás, annyit keresel amennyit bírsz, amennyi hasznot tudsz termelni, amennyit ki tudsz alkudni.

Vannak persze törvénytelenül működő, bűnöző egyedek, akik csalnak, de most legalább törvénybe ütközik amit csinálnak.

$pi$ 2016.09.12. 20:02:22

@Lucifer Morningstar: "Többet lopnak most tőled mint akkor, csak hülye vagy ahhoz, hogy észrevedd. "

Marhaság. Te vagy a hülye, aki azt hiszi tudja mennyit keresek, mennyi adót fizetek, mennyi marad, pedig még egy óvodás is könnyen beláthatja, hogy fogalmad sincs ki vagyok.

graphics 2016.09.12. 20:59:23

Az senkit nem érdekel, hogy miért lett ilyen állapotú az épület, amilyen?
Sokan örülnének neki, ha saját fedél lenne a fejük felett -- a másik oldalon meg inkább pusztuljon le, minthogy bárki kedvezménnyel megkapja és rendben is tartsa.
És hány ilyen totálkárosra hanyagolt, kifosztott épület van Abszurdisztánban?

PanelProli 2016.09.12. 21:01:24

Mivel az aktív munkával töltött életemből 8 évet a rendszerváltás előtt éltem, meg azóta is dolgozom, így van összehasonlítási alapom.

A közös a két rendszerben az, hogy napi 8 óra munka az éhenhaláshoz sok, komolyabb javak összegyűjtéséhez kevés :-( Az biztos, hogy akiben van ambíció, az ma könnyebben boldogul, de az is tuti, hogy aki egészségügyi, családi, vagy bármilyen okból hátrányos helyzetű, az ma sokkal rosszabbul él, mint a Kádár-rendszerben.

Lehet, hogy akkor évente 5 alkalommal lehetett banánt kapni, de speciel én ma sem eszem több alkalommal banánt (megvehetném, de minek?).

Az is fura, hogy sokan a nyugati utazás évi egy alkalomra történő korlátozását, a nyugati utazás lehetőségének hiányát élték meg a legrosszabb élményként. Én pl. nászúton az NDK-ban voltam, ma már senki sem tud elutazni az NDK-ba, akkor ezt éljem meg, mint a mostani rendszer óriási hiányosságát?

Egyébként Jugóba, Bulgáriába, Lengyelországba bármikor utazhattál, szóval tengerpartra mehettél kedvedre. Amúgy meg minek akarna az ember évente többször Rómába, Párizsba utazni??? (Akinek olyan volt az anyagi helyzete, az akkor is mehetett többször.)

Autóra valóban várni kellett, akár volt pénzed, akár nem volt. Lakásra viszont ma többet kell várni, nem azért mert nincs, hanem azért, mert manapság nehezebben gyűlik össze a rávaló.

Első lakásunkat (off corse, panel) 1984-ben vettük, a 62 nm-es lakás vételára 600 eFt volt, saját pénzünk volt 75 eFt, szocpolt felvettünk 30+30 eFt-ot, a többit szemrebbenés nélkül hitelezte az OTP 35 éves futamidőre. Ma ahhoz, hogy egy lakás árának 75 %-át odaadja neked egy bank, ahhoz minimum Matolcsi unokatestvérének kell lenned és a kamat eléggé mellbevágó tud lenni.

Szóval értelmetlen összehasonlítani a két rendszert, mindkét időszakban volt jó is, rossz is.

(Az én szempontomból persze a Kádár rendszernek van egy utolérhetetlen előnye: akkor voltam fiatal :-)))

PanelProli 2016.09.12. 21:02:28

Mivel az aktív munkával töltött életemből 8 évet a rendszerváltás előtt éltem, meg azóta is dolgozom, így van összehasonlítási alapom.

A közös a két rendszerben az, hogy napi 8 óra munka az éhenhaláshoz sok, komolyabb javak összegyűjtéséhez kevés :-( Az biztos, hogy akiben van ambíció, az ma könnyebben boldogul, de az is tuti, hogy aki egészségügyi, családi, vagy bármilyen okból hátrányos helyzetű, az ma sokkal rosszabbul él, mint a Kádár-rendszerben.

Lehet, hogy akkor évente 5 alkalommal lehetett banánt kapni, de speciel én ma sem eszem több alkalommal banánt (megvehetném, de minek?).

Az is fura, hogy sokan a nyugati utazás évi egy alkalomra történő korlátozását, a nyugati utazás lehetőségének hiányát élték meg a legrosszabb élményként. Én pl. nászúton az NDK-ban voltam, ma már senki sem tud elutazni az NDK-ba, akkor ezt éljem meg, mint a mostani rendszer óriási hiányosságát?

Egyébként Jugóba, Bulgáriába, Lengyelországba bármikor utazhattál, szóval tengerpartra mehettél kedvedre. Amúgy meg minek akarna az ember évente többször Rómába, Párizsba utazni??? (Akinek olyan volt az anyagi helyzete, az akkor is mehetett többször.)

Autóra valóban várni kellett, akár volt pénzed, akár nem volt. Lakásra viszont ma többet kell várni, nem azért mert nincs, hanem azért, mert manapság nehezebben gyűlik össze a rávaló.

Első lakásunkat (off corse, panel) 1984-ben vettük, a 62 nm-es lakás vételára 600 eFt volt, saját pénzünk volt 75 eFt, szocpolt felvettünk 30+30 eFt-ot, a többit szemrebbenés nélkül hitelezte az OTP 35 éves futamidőre. Ma ahhoz, hogy egy lakás árának 75 %-át odaadja neked egy bank, ahhoz minimum Matolcsi unokatestvérének kell lenned és a kamat eléggé mellbevágó tud lenni.

Szóval értelmetlen összehasonlítani a két rendszert, mindkét időszakban volt jó is, rossz is.

(Az én szempontomból persze a Kádár rendszernek van egy utolérhetetlen előnye: akkor voltam fiatal :-)))

PanelProli 2016.09.12. 21:03:39

Nem azért van kétszer fent, hogy nyomatékosítsam a mondanivalómat.

Ugyanis fogalmam sincs, hogy miért jelent meg kétszer :-(

graphics 2016.09.12. 21:07:23

@bircaman maxval szerkesztő: pontosan. A nevében is benne volt: proletárdiktatúra. Nagyon nem tűrte a ,,nem profilba vágó'' viselkedést...

A csapos közbeszól 2016.09.13. 01:37:02

Hu, azért úgy látom mindkét oldalon vannak a Sötét erő képviselőiből. Miért nem lehet a másik véleményét anyázás helyett tudomásul venni vagy tényekkel megcáfolni. Ezért le is tettem arról, hogy névre szólóan cáfoljak vagy támogassak valakit. Azonban úgy gondolom eléggé sokan vannak (talán-talán egyre többen) akik oldaltól függetlenül képesek tisztán látni és nem csak az illetékes pártközpont álláspontját képviselni.

Nos akkor a saját tapasztalataim:

- a 70-es évek dereka után nem sokkal, középiskolásként egyedül utaztam Svédországba a "diszidens" nagybácsihoz. Néhány extra papíron kívül, mint szülői hozzájáruló nyilatkozat és talán iskolai ajánlás kellett (az előbbi ma is így van, az utóbbi meg nem biztos, hogy kellett)

- aztán 9 hónap sorkatonai szolgálat, ahol a fent említett nagybácsi léte nem volt egy előny, de kilehetett bírni, mert a szaktudásomra szükségük volt

- főiskola alatt többször voltam Szlovákiában és az NDK-ban is, semmi extra csak hosszabítani kellett a piros útlevelet (ami igazából inkább bordó volt mint piros), ha jól emlékszem 5 ablak 3 évre, aztán később már limit sem volt.

- a 80-a évek közepén aztán néhány hónapig minden hétvégén munka kéménybontásnál, szénbontás a függőaknában, daru festés stb. majd irány 1 hónapra dél Amerikába. Sima kék útlevél, 3 évente egy utazási lehetőséggel a valuta keret miatt.

- aztán újabb hétvégi műszakok és egy év múlva irány Izland 28 napra. Ekkor figyelt be a kiskapu, az ominózus meghívó levél képében és pár száz dodó egy IBUSZ (a fiatalabbak kedvérét ez volt az akkori "piacvezető" utazási iroda) bankszámlán. Ez teljesen legális megoldás volt, és nem volt limit.

-némi pénzgyűjtés és a rendszerváltás tavaszán egy 90 napos út észak Afrikába.

Mivel akkor nem tudtuk mit hoz a holnap ( csak abban lehettünk biztosak Brezsnyev halála után , hogy valami változni fog ) ezért minden lehetőséget megragadtunk a világjáráshoz. A 10-éves osztály találkozón majd mindenki nős/férjezett volt ( az ügyesebbek már el is váltak ), nekem akkor ez volt a prioritás.

Mindenki olyan következtetést von le ezekből amilyet akar, de úgy gondolom a 70-es évek közepétől a rendszerváltásig szinte évente puhultak fel a dolgok.

bircaman maxval szerkesztő · http://bircahang.org 2016.09.13. 05:33:26

@élhetetlen:

Nem a BM-nél kellett sorban állni, hanem az IBUSZ-nál, az IBUSZ intézte, azaz az IBUSZ közvetítőként lépett fel a polgár és a BM között.

1978-1988 között így volt.

bircaman maxval szerkesztő · http://bircahang.org 2016.09.13. 05:44:36

@PanelProli:

"Jugóba, Bulgáriába, Lengyelországba bármikor utazhattál"

Nem igaz.

Csak az NDK-ba, Lengyelországba, Csehszlovákiába, Romániába, BG-ba lehetett korlátlanul utazni, itt is a maximum évi 90 nap volt, plusz utazásonként maximum 30 nap, s ez is csak 1978-tól.

Jugoszláviába kiutazási engedély kellett utazásonként.

bircaman maxval szerkesztő · http://bircahang.org 2016.09.13. 05:50:33

@Lucifer Morningstar:

A 2 rendszer más alapú.

A marxista diktatúrában eleve minden az államé, s abból visszaad a polgároknak egy részt. Azaz nincs miért lopni. Az elitnek se kellett akkor lopnia, mert egyszerűen törvényesen jártak nekik dolgok.

A kapitalista demokráciában viszont minden a magántőkéé, s abból az fizet egy részt az államnak. Az igazi gazdagoknak (a nagytőkének) ismét nem kell lopnia, mert eleve övéké az ország, törvényesen veszik el az emberek pénzét.

A kisember szempontjából mindkettő elnyomás. A marxizmus előnye: az embert nem hagyja a rendszer éhen halni, hajléktalanul. A demokrácia előnye: kisebb az állam beleszólása az ember magánügyeibe.

NewWay 2016.09.13. 06:13:27

@bringás bosszantó:
"ennek a másfélszeresét vezéred egy tollvonással lopta el a nyugdíjasoktól"

Attol, hogy ezt sokat ismetelgeted, ez meg hazugsag marad. Az MNYP "penzek" nagy resze allampapir volt, amit egyszeruen bedaraltak. Tehat nem lehetett ellopni, mert nem volt vagyon.

czjanos 2016.09.13. 06:30:05

Menj el most Felcsútra, de készülj, hogy a zsebeidet is ki kell forgatni.

estónia 2016.09.13. 07:17:14

Változott valami Kádár óta ebben a dologban? Igen. Most aki futballt akar az építtet magának egy focipályát.Aki vonatozni az egy kisvasutat. Aki hajókázni az az Adrián milliós yachtban teszi ,aki meg drága nőkre vágyik az közpénzen vásárol repi címen néhányat. Hétvégeken mostanság is divat a vadászat kellő minőségben és évente cserélnek politikusok drága autókat és,hogy biztosak legyenek az időben milliós karórán nézik annak múlását.
Nincs itt semmi változás csak a nagyságrendek.....

drágabolgárúr 2016.09.13. 07:43:28

@estónia: Teheti a sivatagi nép engedélyével.....

A csapos közbeszól 2016.09.13. 09:43:44

És most lássuk Kádár elvtárs és korszakának megítélését.

Nemrégiben 56-os dolgok után kutakodtam a neten és végig olvastam pár tanulmányt és beszámolót. Nekem ezekből az jött le, hogy Kádár személye volt a kisebbik rossz. A másik jelentkező ha jól emlékszem talán Biszku volt, de valamiért Ruscsovnak Kádár szimpatikusabb volt. Lehet, hogy a hátszele volt jobb Andropovnál vagy valamelyik marsalnál, kitudja. Minden estre Őt vitték/hívták ki Moszkvába eligazításra és mire hazaért már minden elő volt készítve.

Szerintem a megtorlás mértékét is Moszkvában hagyták jóvá, bár az ez irányú anyagok nem vagy csak alig-alig kutathatók. A Kreml még mindig tart valamitől. Ez persze nem mentesít senkit a felelősség alól, de lássuk be valószínűleg lehetett volna ez rosszabb is.

Ja és vegyük azért figyelembe, hogy az emberek döntő többsége csak a száját tátotta a forradalom alatt, a többség nem mert kockáztatni semmit. Számoljuk össze, hogy összesen hány helyszínen volt fegyveres ellenállás és abban mennyien vettek részt.

Szóval rákosi után az átlagember fellélegzett szerintem és örült, hogy egy nyűggel kevesebb van a vállán és ha lassan is de halad ötről a hatra. És hát ezzel a lassú, de biztos araszolással meglehetett venni az embereket, mert volt rosszabb is a szomszédban.

És bizony ez a tempó kitartott 90-ig amikor is újra elment mellettünk a vonat. Mindenki állt és nézte mi történik a fejünk felett éa most csodálkozunk, hogy itt tartunk. De idézhetném Antal úrat is aki azt mondta: "Tetszettek volna forradalmat csinálni".

A csapos közbeszól 2016.09.13. 09:55:44

@bircaman maxval szerkesztő: Ez a rövid de velős megfogalmazás tetszik a rendszerekről.

De egy valamit kifelejtettél a képletből, ez pedig az emberi kapzsiság és így már az is érthető miért jött a marxizmus helyett újra kapitalizmus. Mert hát lássuk be a privatizációnál csak az tudott sokat lopni (bocsánat eredeti tőkét felhalmozni) aki közel volt a tűzhöz. És a Skála vezér (Trigánit elvtárs) a Tungsram eladásával kiszabadította a szellemet a palackból

A csapos közbeszól 2016.09.13. 10:11:44

@bircaman maxval szerkesztő:
"Csak az NDK-ba, Lengyelországba, Csehszlovákiába, Romániába, BG-ba lehetett korlátlanul utazni, itt is a maximum évi 90 nap volt, plusz utazásonként maximum 30 nap, s ez is csak 1978-tól."

3 évente adtak 5 ablakot a piros(bordó) útlevélbe. Egy út hossza maximum 30 nap lehetett. De mivel ennyi szabadsága nem sok embernek volt ezért bőven ki lehetett belőle jönni. A hátármentén lakoknak pedig volt kishatár átlépő engedélyük, úgy hogy a családlátogatást is megtudták oldani azok akik a határhoz közel laktak. (osztrák határ kivételével)

Aki meg leakart lépni annak több lehetősége is volt.
Pl.: Befizetett egy hajóútra Bécsbe és véletlenül lemaradt a vissza indulásról.
vagy mint a volt UPC vezér, kiment Jugoszláviába és Trieszt környékén átúszott Olaszországba

Manapság komoly pénzeket fizetnek emberek túlélő programokért, akkor ez a lehetőség a rendszerbe volt építve. Talán az osztrák hatának menni nyílegyenesen az nem volt jó választás

bircaman maxval szerkesztő · http://bircahang.org 2016.09.13. 10:29:55

@A csapos közbeszól:

A marxizmus legnagyobb hibája az volt, hogy hazudott. Mert ha elmondta volna a marxista diktatúra az igazságot, esetleg lett volna több híve is.

Mi is az igazság ugyanis? Akartok olcsó egészségügyet, oktatást, nyomormentességet, nagyfokú társadalmi egyenlőséget? Hajlandóak vagytok mindezért lemondani a szabad hozzáférésról a kultúrához, a szabad véleménynyilvánításról? Elfogadjátok, hogy nem szólhattok be a politikába? Igen vagy nem?

Így feltéve akadtak volna nem kevesen, akik a marxizmust választották volna.

De a hazugságok miatt ez fel se merült.

bircaman maxval szerkesztő · http://bircahang.org 2016.09.13. 10:35:01

@A csapos közbeszól:

Így igaz. Azzal pontosítva, hogy ez a rendszer maradt a piros útlevél megszüntetése után is, azzal az eltéréssel, hogy a szocialista országokba (a felsorolt 5 országba) már nem kellett "ablak" (kiutazási engedély), de a tartózkodás hossza maradt 90 nap alkalmanként, s évente összesen meg 180 nap.

Az "ablak" teljes eltörlése minden irányban, azaz nyuagtra is, már csak 1988. január 1-jén jött (Grósz útlevélreformja), ekkortól már csak a 90 napos korlátozás maradt, melyet a valóságban nem ellenőriztek egyébként. Én akkor BG-ban voltam kint, nem kérve ehhez engedélyt, s már soha senki nem szólt emiatt.

N. Barbie 2016.09.13. 10:37:59

@$pi$: Pontosan. Ezert szoktam mondani, hogy aki azt az idot visszasirja, a bunoket relativizalja, az donto tobbsegben a lusta, ostoba, tanulatlan csocselek, akiknek hianyzik, hogy mindenfele alap nelkul (csak jo hosszu nyelv kellett) kerulhettek mondjuk 6 elemis suttyok akar egyetemi tanari pozicioba. Na ez hianyzik az effeleknek, nekik a tudason, szorgalmon alapulo piacgazdasag egy hatalmas pofon volt es ok kerultek eloszor az utcara. Azota is konnyes szemekkel gondolnak a kommunizmusra ezek a szerencsetlen elmebetegek.

bircaman maxval szerkesztő · http://bircahang.org 2016.09.13. 10:41:14

@A csapos közbeszól:

Ami a szovjet vezetést illeti, a nagy helyzet az, hogy komolyan megfontolták azt, hogy Mo-on engedni kéne a független rendet, amolyan osztrák-jugoszláv-finn mintára, azaz a magyar vezetés kötelezi magát, hogy nem lép be a NATO-ba, az EU-ba, nem lép fel nemzetközileg a szovjet külpolitika ellen, cserében szabad kezet kap, a marxista rendszert is felszámolhatja, ha akarja.

Csak aztán a nyugat reakciója rávette a szovjet vezetést, hogy ez hiba lenne.

Kicsit hasonló ez az NDK esetéhez. A szovjet vezetés kész volt megszüntetni az NDK-t, egyesíteni Németországot már az 50-es évek elején. Viszont az USA és Anglia ellenezték.

A csapos közbeszól 2016.09.13. 10:58:18

@bircaman maxval szerkesztő:

".....Így feltéve akadtak volna nem kevesen, akik a marxizmust választották volna."

És pontosan ezért van a nosztalgia is., mert a többségnek kiszámítható volt az élet, ami ma nagyon nincs meg.

N. Barbie 2016.09.13. 11:03:57

@ember100: Bocs, nem irom le ugyanazt a sokadik kommunizmust visszasiro elmebetegnek. Olvass vissza, talan felfogod. habar inkabb nem.

vidéki s 2016.09.13. 11:50:17

@bmedve:
Jobb nekem. Kádár alatt a többdiplomás szüleim alig bírtak eltartani bennünket a testvéremmel. Pedig volt másodállásuk, plusz a kertet is kapirgáltuk, stb. De a rendszer ellenségeinek számítottunk, csak a társadalom perifériáján tűrt meg a 6alom minket.

$pi$ 2016.09.13. 13:02:18

@N. Barbie: "Azota is konnyes szemekkel gondolnak a kommunizmusra ezek a szerencsetlen elmebetegek. "

Egyet kell értsek. Nem szívesen nevezek embereket elmebetegeknek, de néha nem lehet mást mondani.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.14. 00:21:34

@hordalek: +354619

Remélem a sok rohadt mocskos kommonista (ahogy az öregek mondták...) kondérjai alatt mindig rotyog a tűz, vremélem van aki tegyen alájuk állandóan tűzifát. :-(
Ez a mai kor is elég sz@r, de a kib@$zott szocializmus sose jöjjön vissza, hogy rohadjon meg az is, aki kitalálta, meg a nyakunkra hozta...

ember100 2016.09.14. 20:53:47

@N. Barbie:
Helló !

Nincs itt semmi féle kommunizmus visszasírása !!!!!
1. Magyarországom SOSEM volt kommunizmus , még a 1919 es tanácsköztársaság alatt SEM.
2. nem arról van szó hogy Kádár alatt jobb vole-e vagy sem , hanem az hogy a mostani gárda LOP, CSAL , HAZUDIK !!!!!
Ezek egyszerűen HAZAÁRULÓK a gyerekeink jövőjét lopják szét !!!!!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.09.15. 06:22:12

@ember100:

1. De, aztán hívhatod bárhogy
2. De arról, kádár lopta szét a mi jövönket!

ember100 2016.09.18. 20:08:08

@enpera:

Helló !

1. Ha nem érted a szavak jelentését gugli a barátunk :)
2.NEM Kádár lopta szét a jövőnk hanem mi magyarok akik nem dolgoztak rendesen meg hazavitték a gyárból TSZ ből stb a cuccokat ....
ÉS a mostani hazaáruló banda lopja szét az EU-s , és az adófizetők pénzét !!!!!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.09.18. 22:40:11

@ember100:
1. jobban értek magyarul mint te
2. én nem loptam haza semmi, magad nevében beszélj

ember100 2016.09.19. 19:20:59

@enpera:

Helló !

1. Ha értenéd a szavakat akkor nem írnál zagyvaságokat , nézz utána mi az a kommunizmus
2. Én kisiparos voltam magamnak dolgoztam ,de láttam beszéltem melósokkal ott volt a szétlopás meg a munkaidőben nem melózás
süti beállítások módosítása