55 millió köbméter víz tűnik el a Balatonból

55 millió köbméter víz tűnik el a Balatonból

Kedden hivatalosan is megnyitották a Sió-zsilipet, és a vízügyesek úgy tervezik, hogy három hétig lesz nyitva. Sokan bepánikoltatok, hogy itt a világ vége, meg hogy kiszárad a Balaton, pedig egyáltalán nem olyan vészes a helyzet, mint gondoljátok. Sokszor elővettük már a témát, de szívesen megtesszük még párszor.

Törvény mondja ki, hogy a Balaton felső szabályozási szintje 110 centiméter, szóval betű szerint már 111-nél megnyithatták volna a zsilipet. Nem tették, mert itt-ott ár- és belvíz volt, meg egyébként is, mindenki örült a sok víznek. Most 124 centiméter a Balaton átlagos vízszintje, és nem azért nyitják ki a zsilipet, mert néhány gazdagnak mossa a telkét a víz. Vagy azért, hogy hajókat úsztassanak fel-le a Sión.

1212-Siofokon-a-Sio-csatorna-es-a-zsilip.jpg
Hanem azért, mert sajnos az egész déli part túl alacsonyra épült: ha egy 50-60 km/h-s szélvihar miatt kiönt a Balaton, akkor nem néhány gazdag telke ázik el, hanem egész települések, főútak és a déli parti vasútvonal, szóval itt nem nagyon van választási lehetőség. A vízügyesek hiába tartalékolnának több vizet a tóban, az adottságok miatt nem tudnak. Ennek tényleg senki sem örül, de ez van.

Utoljára 2011-ben volt nyitva a zsilip. Nem, tavaly egyáltalán nem nyitották ki, a szélsőséges időjárás miatt tűnt el a Balatonból a víz. Igen, ettől a zsilipnél még lehetett látni némi kis vizet, mert nem zár hermetikusan, de ez a veszteség körülbelül annyinak felel meg, mint amikor a tele kádból kinyúlsz a törölközőért, és két csepp víz a padlón végzi. Ez elképesztően jelentéktelen mennyiség.

És akkor nézzük a számokat. Tavaly októberben 38 centis volt a Balaton, most 124. Ez 86 centi emelkedés, annyi víz érkezett, amennyi 13-szor megtöltené a Velencei-tavat. Kerekítve félmilliárd köbméter. A Sió-zsilipen másodpercenként 30 köbméter víz folyik le, időjárástól függően ugye három hétig lesz nyitva, ez naponta 2,592 millió köbméter leengedett vizet jelent. A három hét alatt - kerekítve - 55 millió köbméter folyik le, vagyis az ősz óta érkezett mennyiség durván tizede. A 86 centis növekedést tízzel elosztva az jön ki, hogy 8,6 centi víz folyik le a Sión, de kerekítsünk mondjuk 10-re. A keddi zsilipnyitásnál mért 124 centiből 10-et lecsapva még mindig 114 centinél vagyunk, ami négy centivel továbbra is a szabályozási küszöb felett van. Számoljunk egy kis párolgással (bár egyrészt eső is eshet, meg hiába van 30 fok, ha éppen felhős az ég, nem fog annyi víz elillanni, mint tűző napsütésben), ez legyen mondjuk négy centi, és így érkeztünk meg a 110 centis felső küszöbhöz.

20243536.jpg
Valószínű, hogy a vízügyesek hoztak már néhány rossz döntést a múltban, lehet, hogy fognak is még, de ott sem idióták dolgoznak. Teljesen hihető, hogy egy cseppel sem akarnak több vizet leengedni, mint amennyit muszáj. Egyébként több időjárási helyzetre modellezte a vízügyi szolgálat, várhatóan hogyan alakul a vízállás. Az illetékesek szerint a mostani vízeresztéssel együtt garantálni lehet, hogy marad elég víz a Balatonban. Ezt arra az esetre is vállalják, ha megint szárazabb lesz a nyár az átlagosnál, és mivel mindenki árgus szemekkel lesi majd a vízszintet, nyilván be is tartják az ígéretüket.

Senkinek sem érdeke kacsaúsztatót csinálni a Balatonból.

Egyelőre egyébként a nyitás ellenére nem csökkent a vízszint, ma reggel ugyanúgy 124 centin állt a Balaton, mint tegnap. Szóval annyi ment ki, amennyi bejött.

Csatlakozz az I love Balaton 400 ezres facebookos csoportjához, és garantáltan megtudod, hol vannak a legmenőbb helyek a tó körül. Bónusz: nem maradsz le a legfontosabb hírekről, eseményről sem. Indul a szezon, készülj fel velünk.

55 millió köbméter víz tűnik el a Balatonból Tovább
Címkék:Balaton Siófok

A bejegyzés trackback címe:

https://ilovebalaton.blog.hu/api/trackback/id/tr225258783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Korogi24 2013.05.01. 13:00:56

És a törvényt, amit sokkal jobb időkben írtak, amiket egyébként kormányuk 1 óra alatt átír és másnap elfogad, miért nem lehet megváltoztatni mondjuk 120 centire?

Bocs, de voltam lent a déli parton múlt héten és őszintén szólva cunami híján nem létezik, hogy "elöntse" a déli partot a Balaton. Ez egy mese, egy mítosz.

Csak ugye Csehov óta tudjuk, ha egy színdarabban puska van a falon, akkor annak el kell sülnie a darab végéig. Ha zsilip van, akkor nyitni kell, mert fontoskodni, tenni kell, különben úgy tűnik, hogy nem csinálnak semmit, akkor meg minek fizetik őket (az egész vízügy felét kirúgták, aki megmaradt az értelemszerűen "tenni akar valamit", bármit). Hát most tesznek.

Azt el tudom képzelni, hogy a közvetlenül, effektíve 1 méterre a parttól a Balatonra épített (rengeteg ilyen van, politikusoké, helyi potentátoké) ház nedves, de miért ez határozza mega döntést? (Persze miért kaptak építési engedélyt? Na miért?). De még nekik is van 40-50 centi, a településeknek meg 60-70 centi míg "kiöntene" a Balaton.

A mostani szint teljesen jó. Ma május 1. van és nem viccelek júliusi hőség.

Arról nem beszélve, hogy 55m köbméter (majdnem ivóvíz minéségű víz) az mekkor érték, amit most a lefolyón leengedünk? Miközben az Alföld, de a Balaton felvidék is, szárad ki.

Link elek 2013.05.01. 14:19:33

A deli parton meg kene epiteni a "vedvonalakat", hogy elbirjanak 130-140 centis vizet is.

Az, hogy mennyire brutalis mennyisgu viz tud elparologni a balatonbol, azt a tavalyi nyar jol bizonyitja.
Semmi garancia nincs arra, hogy egy olyan nyarat, mint a tavalyi egy olyan tel kovet mint az idei.

janoszeged 2013.05.01. 14:20:41

Úgy érted, hogy ne a Sión engedjék le a felesleges vizet, hanem a Balaton felvidékre pumpálják fel?

eßemfaßom meg áll 2013.05.01. 14:37:32

Vízügyesek, szakértők mind hülyék, hiszen csak ez a szakmájuk, szerencsére vannak nekünk Korogi24 típusú nickjeink akik megmondják mi lenne a jó.

lavór 2013.05.01. 14:44:42

Akkor kérnénk egy vízügyi szakembert a magyarázatra. Mert írogathatunk itt össze minden hülyeséget, de annak semmi értelme nem lenne.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.05.01. 14:57:08

most 128 centi a víz siófoknál, 125 tihanyál.

"Bocs, de voltam lent a déli parton múlt héten és őszintén szólva cunami híján nem létezik, hogy "elöntse" a déli partot a Balaton. Ez egy mese, egy mítosz."
Bocs, de nem értesz hozzá :)

Az északi parton is olyan magas a víz hogy 5 centivel van a beton meder aljától. de persze mindez szart sem számít, mert a meder széle magasabban van, mint maga a település. és ha a szél átfújja a vizet, az nem fog visszafolyni magától...

Nyilván azért nem engedtek eddig mert az időjárás előrejelzés nem ígért nagy csapadékot (nem is volt), viszont május második fele csapadékos lesz. amikor meg már elkezd esni az eső, hiába nyitogatnak... Szóval ami lefolyik az visszajön júni elejére, és a szezon simán 120 cm-es vízzel fog megkezdődni. És ez több mint ideális lesz.

Makkasz 2013.05.01. 14:58:16

@Korogi24: @Link elek:

Először is nem gazdagok telkeit (ahogy posztoló kinyilvánította) önti el, hanem mindazokét akiknek alacsony fekvésben van, kapott engedélyt korábban. Ez nem is mind tóparti telek.

Msodszor a 110 cm is megemelt szint, Balaton vízminőségének romlása miatt valamikor 15-20 éve Nemcsók kezdeményezésre történt meg az emelés (Kis Balaton helyreállításával egy időben), ha jól emlékszem 100-ról. Ennek hatására (és még sok egyéb miatt - mezőgazdaság pénzhiánya, csatornázás) vízminőség jelentősen javult, Keszthelyi öbölben, Tihanyban meg ivóvíz minőségű lett.

Az alapprobléma, hogy Balaton vízszint inagdozása Sió csatoran megépítéséig sokkal nagyobb volt, Tihany nem egyszer szigetként üzemelt. Ma ez nem megoldható, így maradnak az időszakos alacsony vízszintek (amikor jönnek a szigetépítés meg vízutánpótlás beteg ötelteivel), mivel le kell engedni vizet a tóból, és száraz évek jöhetnek.

Mivel időjárás előrejelzés csak 3 napig pontos, egy 124 cm-es vízszint sem jelenti azt, hogy nem lehet egy hét múlva hatalmas esőzés, és még magasabbra megy a víz (nem lehet azonos ütemben leengedni), ezért a 110 cm nem csak parti telkek mai napi elázása, nem elázása kérdés, hanem biztonsági szempont is. Azt lusta vagyok kiszámolni, hogy magasabb vízszint tartása (a növekvő kockázaton túl) jelentene-e bármilyen segítséget alacsony vízszinteknél, (a +14 centi induló állapoton kívül), valószínűleg nem sokat.

Védműépítés elég beteg ötlet, esztétikai, megközelítési és pénzügyi szempontból is. A parti védő kövezések már megtették káros hatásukat eddig is. Méginkább medencét csinálni, hát.

Nem vagyok vízügyes, csak régebben érdekelt a téma.

qwertzu 2013.05.01. 15:08:09

@Korogi24: "Bocs, de voltam lent a déli parton múlt héten és őszintén szólva cunami híján nem létezik, hogy "elöntse" a déli partot a Balaton. Ez egy mese, egy mítosz. "

Végül is csak 3 évvel ezelőtt fújta ki a szél a vizet a Balatonból. Régen volt tán igaz se volt.

www.origo.hu/itthon/komment/20101210-mint-mikor-megbillen-egy-csurig-tele-lavor-ujabb-aradastol.html?cmd=gettid&status=ok#komment

fingerbangs 2013.05.01. 15:10:33

En leszarom ezt a parasztvakitast, a lenyeg hogy tavaly siofoknal 10 centi viz volt 500 meteren keresztul
Szanalmas nyomorekok ezek

Makkasz 2013.05.01. 15:15:40

@qwertzu: @fingerbangs:

"tavaly Siófoknál 10 centi víz volt 500 méteren keresztül"

A természet nagy úr. Nyáron nagyon meleg van, télen nagyon hideg van.

Nagy szerencse hogy Balaton nem egy kívánságra agyonszabályozott medence.
Mite kellett volna tenni, ha a vígyűjtőn nincs csapadék? belevezetni a RÁbából, meg a Dunából, ugye? Vagy kikotorni?

Ez a tó ilyen. Majd kiderül, hogy a globális felmelegedés, klímaváltozás okoz-e valamit, eddig nem tűnik szignifikánsnak.

Patreides · patreides.blog.hu 2013.05.01. 15:16:46

A déli part megfelelő védelme nyilván pénzkérdés.
És ahogy a vicc mondja:
"Pénz? Ó, hát az a legkevesebb...!"

Jim Raynor 2013.05.01. 15:33:07

@Hurrá Torpedó:

"viszont május második fele csapadékos lesz"

ööö Nostradamuskám, ugyanezzel a magabiztossággal a lottószámokat is írd már meg, ha már ennyire jövőbelátó vagy, köszi.

A szerelő 2013.05.01. 15:45:12

Én a Balatonból tavaly sem a vizet, hanem a jó kis NDK-s csajokat hiányoltam :)

Nem Penny hajója 2013.05.01. 15:46:36

Annak azért kisebb problémának kell lennie, hogy pár part menti telket elönt a víz, mint hogy egy esetleges alacsony vízállás miatt szopás van az egész tónál.

mrbateman 2013.05.01. 15:49:24

szerintem igenis igaza van, meg nektek is maximálisan!...kár, hogy ők nem látják, vagy csak nem akarják látni!

Mindig mondom, hogy a legfőbb kincsünk a víz, azt akarják elvenni...mi meg olyan hülyék vagyunk, hogy önként leeresztjük...csak aztán nehogy meglássam, h. Szekszárdnál vedreznek a kaftánosok és viszik haza ami a miénk! Meridegesleszek!

fidesz 6 tagkönyv 2013.05.01. 16:27:01

Megint sok az okos.Tuti,hogy valakiknek az érdekében csinálják,gondolom a miénkben mert megvan a kétharmadunk és azt csinálunk amit akarunk.Én ugyan akkor engedném le a vizet ha kezdődne a baj,és ha nem lesz baj,idén majd nem balaton átúszás lesz,hanem átgyaloglás.

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2013.05.01. 16:41:22

@Korogi24: "De még nekik is van 40-50 centi, a településeknek meg 60-70 centi míg "kiöntene" a Balaton."

Ez egészen egyszerűen hazugság. Tegnap bicikliztem körbe a Balatont. A nagyon alacsony részeken 10-20 centivel van csak a víz szintje az utca szintje alatt, ami azt jelenti, hogy vízszintemelkedés sem kell, elég egy vihar, és több ezer, több tízezer házat elönthet a víz, és a teljes partra települt infrastruktúrát is, strandokat, kikötőket, éttermeket, hoteleket stb. Mindehhez még egy jobbfajta esőzés, és tízmilliárdos, de inkább százmilliárdos kárról beszélünk, az elmaradt bevételekről nem is beszélve, mert a kutya sem fog idejönni Hollandiából, ha híre megy, hogy a balatoni strandok helyén egy iszaptenger várja a látogatókat.

A Zalán meg közben továbbra is a szokásos vízhozam többszöröse érkezik. A déli parti patakok már többnyire csak csörgedeznek, az északi parton viszont Keszthelytől Keneséig az összes patakon ömlik be a víz. Számolgattam, csak a patakok behozhatják a Zala normál vízhozamát a tóba jelenleg. Két hete is körbebringáztam a tavat, konkrét példákat tudnék mondani, pl. a vonyarcvashegyi strandon, ahol pihentem, szépen ellepte a víz azokat a hullámtörő köveket, amelyek két hete még szárazon voltak, most már alig 10 centivel van a víz a strand szintje alatt (az északi parton!), tehát elég egy vihar, hogy az egész strandot elöntse a víz. Mindez a vízemelkedés úgy, hogy eső nem esett közben.

Szóval nagyon is jól tették, hogy elkezdték leereszteni a vizet.

De akik a teljesen természetes állapot hívei, azok, gondolom, azt sem bánnák, ha a Dunán meg a Tiszán megszűnne az árvízi védekezés, aztán ha Pestet elmossa az árvíz, akkor úgy kell a kis köcsögöknek, ugye, minek építkeztek oda...

Mrs.Columbo 2013.05.01. 17:15:00

@Makkasz: "Nagy szerencse hogy Balaton nem egy kívánságra agyonszabályozott medence."

De az. Nézz utána, hogyan érte el a mai méretét.

laci_52 2013.05.01. 17:20:58

Nem kell aggódni, ha 110 felett valamivel zárják a zsilipet, nemigen tud olyan száraz nyár jönni, hogy szeptemberre 70 alá menjen, ami még normális, fürdésre alkalmas szint. Októberben meg már megszűnik a párolgás és magától újra emelkedni kezd.

Makkasz 2013.05.01. 17:25:13

@Mrs.Columbo: Teljesen igazad van, de direkt érted félre amit mondok.

Az előző reakciókra (védmű, szigetépítés, kotrás, vízutánpótlás) és a természet "elviselhetetlen" játékaira mondtam.

Azért a lecsapolt mocsár, vízszintszabályozás, lecsapolt Kis Balaton, védőkövezések és a kotrás, töltésépítés közt még mindig érzek árnyalatnyi különbséget a medencéhez képest. Nem mintha most nagyon természetközeli lenne, igazad van.

szabadság elvtársak! 2013.05.01. 17:29:08

Én azt szeretem, hogy a legtöbb hozzászóló nem is itt lakik, és megmondja a frankót. Majd ha a házadat körülveszi a víz, és nem is a parton vagyok, hanem úgy 350 méterre tőle, más lenne a véleményed. És valóban, ilyen magas víz állásnál ha jön egy tisztességes északi vihar, 1.5m-s hullámokkal akkor számold ki mennyi vizet borít a partra.

Makkasz 2013.05.01. 17:29:52

@Mrs.Columbo: 18 éves koromban romantikus időszakomban elolvastam összes Balaton, Kis Balaton témájú szakirodalmat. Ma már nem annyira izgat, csak szomorú mikor ki-ki saját érdekét hangoztatva akar valamit, ami változtat rajta, mindig rosszabbá téve. 14 éve volt Keszthelyi öbölbe Jet-skiztek, kora tavasszl, az 1,2 m mély vízben (ívásra készülödő, felmelegedő vizet kereső halak nagy örömére), köztévé asszisztálása mellett, a műsorban is hangosan lobbizva mennyire jó dolog ez (kevés nagyobb baromság, értelmetlenebb dolog van mint a jetsky), és hogy mennyire jó, mert oxigént juttat a vízbe.

6-7 éve hasonló kisvíznél jöttek a kotró-szigetépítők. Jajj.

Mrs.Columbo 2013.05.01. 17:47:49

@Makkasz: Plusz még akik hulladékból építenek dokkokat a telkükhöz..

A keszthelyi Balatoni Múzeumban láttam egy nagyon érdekes installációt a Balaton történetéről és körülbelül amióta ember hozzányúlt, azóta csökken a vízmennyiség (kivéve amikor majdnem eltűnt az egész és utána hagyták).
Az a szomorú, hogy amikor alacsonyabbra szabályozták, és körbeépítkeztek, oda már nem fogják engedni a vizet többször, legalábbis mostanában. :(

fraki 2013.05.01. 18:20:05

Sziasztok,

csak azt szeretném mondani, hogy szeretlek titeket, blogoló és kommentelők, tiszta szívből szeretlek titeket, aranyosak vagytok, piece.

csavari 2013.05.01. 18:59:07

@Korogi24:

Ehhez képest a somogyi kanászkürt (hírlap)15 köbmétert ír!
Egyetlen cseppet sem volna szabad leengedni!
Le kell dózerrolni a part mentén épült épületeket és aki kiadta rá engedélyt azokkal fizettetni a kártalanítást!

csavari 2013.05.01. 19:05:20

@szabadság elvtársak!:

Somogyvárig ért a Balaton még nem is olyan régen! Pár száz évvel ezelőtt Fonyód is gyakorlatilag félsziget volt, ha elolvasnád a végvári vitézek (török hódoltság) korabeli könyveket akkor tisztában lennél vele, hogy elbitoroltad a Balaton vízét, helyét! Gondolom fenyves környékén laksz mert csak ott van ilyen probléma, a hülye polgármesteretek akkor is ugat ha van és akkor is ha nincs! Vissza kell adni a természetnek ami az övé!

qwertzu 2013.05.01. 19:36:23

@csavari: Bazz a fél ország valamilyen múltbéli ártéren él. Esetleg ne állítsuk rögtön helyre a Pannon-tengert is?

Éhes_ló 2013.05.01. 19:44:48

@csavari: igazad van, ha nem is teljesen megvalósítható, de erre kell törekedni ahol csak lehet.

Aureliano Buendía 2013.05.01. 19:56:24

@csavari: Magyarország határai pedig az Adriától a Kárpátokig. Nem is pár száz, hanem csak 90 és pár éve.
Ha csak egy kicsit is olvasnál, és nem csak írnál, láthatnád, hogy, a XVIII. századtól folyamatosan csökkenti a szintjét. Igazad van, vissza Mária Teréziát nekünk. Tiltsuk be a Déli Vasutat, mert ők tehetnek mindenről.
És vissza a természetnek mindent. Bocsánat. A Természetnek (nagybetűvel!) Romboljuk le a házakat, törtük fel az utakat, és vissza a barlangokba. Ja, nem jó, mert az meg a medvéké.
Isteni szerencse, hogy itt vagy nekünk, bizonyára szakirányú végzettséged van, neked is, meg a többi agyoniskolázottnak is.
Kb. a Balaton vízszintje is olyan, mint a foci. Mindenki ért hozzá, kivéve az, aki a „pályán” van.

szabadság elvtársak! 2013.05.01. 19:59:43

@csavari:
A déli parton több helyen is van ilyen probléma, csak más polgármesterek valóban nem szerepelnek ilyen híradásokban.A régi Balaton határait meg jól ismerjük.Amúgy akkor azt is tudod mikor csapolták le erre a szintre. És a kártalanítást ki fizetné?Te?Ébredj már fel haver!

tükörfúró 2013.05.01. 20:09:27

Én nem látom, mi ennek a hisztinek a lényege.

Azt értem kinek nem jó (rossz) ha sok víz van, a gazdag-politikus-gonosz stb partiterületlopó stb tulajoknak. Mert feljön a víz, nedves a ház, esetleg kiönt, stb.

Az kinek és miért ennyire para, ha relative kevés a víz a balcsiban?

Strandolni még tavaly augusztusban is fantasztikusan lehetett, a viz minősége megfelelő volt avval együtt is, hogy néhol száraz lábbal kellet 20 30 méter bemenni, és nem a füves épített parton volt a strand, hanem mint egy tengerpart, ugy nézett ki a mederben a homok.

efi 2013.05.01. 20:38:27

Ha egyszer 110 centi, akkor miért nincs betartva?
Mit ér az olyan szabályozás, ami "csak úgy van", aztán mellé még beteszünk néhány szorzót: máshol mennyi víz van, vajon lesz-e eső mostanában, milyen messze van a szezon, mekkora lesz a médiavisszhang?
110 vagy nem 110?
Egyébként visszanézve az elmúlt éveket (www.kvvm.hu/balaton/lang_hu/vizszintb.htm) felülről elég gyengén sikerült teljesíteni a szintet, sokszor felette volt.
Akkor meg minek ilyen szépen kipolírozni a szabályt, ráadásul pont véletlenül szép kerek számok az ideálisak.

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2013.05.01. 21:18:02

@csavari: "Vissza kell adni a természetnek ami az övé!"

Te tisztában vagy vele, hogy régen a Nagy- és a Kiskörút helyén is a Duna egy-egy ága volt (feltöltötték), és a Margit-sziget is három kisebb szigetből jött létre (feltöltötték)? A Tisza meg rendszeresen a fél országot elöntötte, mielőtt szabályozták volna (nézz csak meg egy régi térképet, teljesen máshogy folyt a meder, kacskaringókkal, holtágakkal, és az egészet átvágták, feltöltötték). A Duna-Tisza köze eleve egyetlen hatalmas mocsár volt régen. A fél ország a vízé volt, a maradék meg erdő. De azért vissza a természetnek, ami a természeté, mi? Te isten barma, te.

raki_ 2013.05.01. 21:41:58

Bocs, azzal is számolni kellett volna a számításodban, hogy nem csak kifele folyik víz, hanem a Zalán érkezik is.

hot-spot (törölt) 2013.05.01. 21:48:57

A töltést nem ismerik a Balaton déli oldalán élők?
Faszé nem csinálnak?

Korogi24 2013.05.01. 21:53:26

@Zigomer Trubahin: Bocs, de gye nem gondolod komolyan hogy tíz vagy százmilliárdos károk keletkezhetnek??

A Balatonból egy szélvihar hatására esetleg rövid időre befolyó vízmennyiség, hogyan okozna ennyi kárt??

Az összes ház összedől? Ez nem a fukushimai cunami.

A Római-parton is x-szer elöntötte a földszintet a Duna (méghozzá drága pénzért épült házaknak) és azok a házak is vígan állnak, igaz most a Tarlóstól, aki annó III. kerületi polgármesterként engedélyezte a beépítéseket, na vajon miért, most közpénzből gátakat kapnak. Kis munka valóban, ezt spórolják meg, de az épületek állnak - végül is ártérbe építkeztek, ez van.

Egyszerű vízügyes riogatás hogy összeomlik minden, vége a világnak, csak hogy építsünk gátakat, engedjünk vizet, csak csinálunk valamit, mert anélkül az élet unalmas és veszélyes.

Egy évben 40 centit simán apad a Balaton, egy tél kell csak amikor nem töltődik fel a Balaton és a következő nyár végére a tavaly év végi szitut (porzó déli partot) visszasírjuk, mert még onnan is egy kilométerre lesz a víz.

Egyébként nem tudom, hogy a vízes hírek miért ijesztik jobban el a hollandokat mint az, hogy a déli parton kilométereket kell gyalogolni a vízhez és míg odaérnek szemükbe fújja a szél a száraz iszapot?

Igen eső mindig jöhet, de most nem ez a szitu, úgy tűnik Magyarország kezd szép mediterrán lenni, télen van csapadék (néha sok, de sokszor nem túl sok), nyáron viszont nagyon nincs. Ma gyönyörű július végi nap volt és nagy a veszély, hogy az egész nyár ilyen lesz, ráadásul minél kevesebb víz marad, az annál könnyebben melegszik fel (vitorlásról simán láttam 30 fokos vizet néhány éve a hajó alján lévő hőmérő kijelzőjén).

Nem azt mondom, hogy semmit ne engedjünk, de semmiképpen sem kéne 110-ig lenyomni, max annyit ami belefolyik, és ha lehet, mindenképpen 120 fölött tartani, tényleg csak az abszolút minimumot leengedni. Iszonyatos érték a víz, sok szempontból. Nem szabad elpazarolni.

hot-spot (törölt) 2013.05.01. 21:55:30

Nem sikerült megtalálni hogy hol a pihába van a Sió csatorna vége.

Mitya Ivanov 2013.05.01. 22:08:54

@Hurrá Torpedó: azt honnan veszed, hogy május második fele csapadékos lesz?

Korogi24 2013.05.01. 22:11:06

Még egy, csak amikor védendő értékekről van szó. Ma a vásárlók egy liter vízért simán megadnak 100 forintot. Valóban a csapvíz olcsóbb, sokan illegális kutakat használnak stb., nyilván a kereslet magasabb áron alacsonabb és a vízművek is olcsón adják a vizet, de ez manapság sokkal inkább politikai kérdés mint a valóságos értéket tükrözi.

De ezen az áron több mint milliárdos piac van itthon (1.1 millió köbmétert palackoznak). Ezen az áron a leeresztett 55m köbméter (majdnem ivóvíz tisztaságú víz) az 500 milliárd forint.

Nem mondom, hogy el lehetne ennyiért adni, de amikor értékekről beszélünk, akkor azért hasonlítsuk össze a víz árát (amennyit mondjuk más megadna, ha valahol aszályos lenne az idő, pl. 1-2 éve Barcelona Franciaországból hajón importált vizet) azzal a bizonyos egyéb veszteséggel amire egyesek hivatkoznak.

Mitya Ivanov 2013.05.01. 22:11:16

@laci_52:
"Októberben meg már megszűnik a párolgás és magától újra emelkedni kezd. "
ez a mai nap baromsága, köszönjük

Korogi24 2013.05.01. 22:14:46

Bocs, a számolás nem volt jó. Tehát az ásványvízpiac 100 milliárd forint nagyságrendű Magyarországon évente.

55 millió köbméter pedig ezen az áron 5.500 milliárd forint lenne.

Vagyis csak 10 forint per liter 10 ezer per köbméter) áron már 550 milliárd forint lenne a leeresztett víz értéke.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.05.01. 22:32:28

Nem kéne leengedni.

Mi lesz, ha száraz tél jön, majd újabb meleg nyár?

laci_52 2013.05.01. 23:08:37

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Ha a déli parton lenne házad, nem ezt írnád.

Egy 80-100 km/órás északnyugati széllel érkező vihar rettenetes károkat tudna okozni a déli parton.

Madg 2013.05.01. 23:16:48

Csak annyit tennék hozzá, hogy (azonos hőmérsékletnél) a párolgást a napsütés/felhősség nemigazán befolyásolja.

giovanni75 2013.05.01. 23:17:29

Az egy dolog, hogy egy csomó bennfentes ártéri területre épített, de Balatonfüreden a Tagore sétányra is kicsapott néha szombaton a víz. A Balaton - amennyiben olyan lesz a jövő - akkor is ki fog száradni ha soha nem engedik le a vizét, és ha olyan lesz a jövő, akkor akkor sem fog, ha néha leengedik kicsit. Itt van a sok balatoni hülye, aki bár jóindulattal, de 0 szaktudással osztja az észt.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.05.01. 23:30:58

@laci_52:

Túristaként: Nem igazán jó dolog, ha 500 métereket kell begyalogolni, hogy az ember bugyiját érje a víz.

Turizmusból élőként: Nem jó, ha nincs víz egy tóban.

Ott lakóként: Ha nincs turizmus, nincs bevétel, nincs új járda sem.

Laikusként: Nem lehetne valamely módon a déli parti településeket védeni? Akár gáttal is.

A cikk indoklása szerint 8 cm megy majd le. 8 cm ha ennyit számít, akkor itt komolyabb a baj.

A déli partot sosem tudtam szeretni egyébként. Pont ezért, mert ott az se jó, ha sok a víz, az se jó, ha kevés.

cso zsi 2013.05.01. 23:44:57

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Idén már hetek óta partközelben vagyok (Akarattya), látom a víz szintjét különböző időjárási viszonyok között. Erősebb szélnél kicsap a partra. Na és?
Tavaly augusztusban Siófokon-Zamárdiban töltöttem pár napot, de se fürdeni nem lehetett 100-200 méteren belül, se a vízibicikliket nem rakták vízre. Pakoltunk, és elmentünk a Tiszára.

giovanni75 2013.05.02. 00:01:12

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nem méregettem, láttam. Kicsapott néha a sétányra és a mólóra, pedig nem volt túl nagy szél.

Ambiorix 2013.05.02. 00:25:58

@laci_52:
Hát igazad is van, nehogy már te viseld a kockázatot, szopjanak helyetted inkább a nyaralók, amikor száraz lábbal sétálnak be a meder közepéig. Mondjuk én a tó csapolgatása helyett egy korrekt biztosítás kidolgozásában látnám a megoldást. Akinek parti nyaralóra, panzióra, lángossütőre telik, az csak szépen csengesse be a havi néhány tízezer forintos biztosítási díjat, oszt jónapot. Vízleeresztést csak közérdekből, a vasútvonal és az azon túl fekvő állandó település érdekében.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.05.02. 00:32:02

@giovanni75:

Akkor úgy kérdezem, hogy a kicsapott az nálad mit jelent? Beterítette az embereket a kerékpárútig? Vagy csak az a 20 centi beton vizes lett a kavics és a tó között?

na4 2013.05.02. 00:41:08

Miért nem lehet azt megérteni, hogy semmi nem garantálja ebben a klímaváltozásban, hogy ismét lesz csapadék? Ebben az örült melegben amúgy is óriási a párolgás, minden csepp vízre úgy kell vigyázni, mint a szemünk fényére. Akinek meg nem tetszik a sok víz, az védekezzen gáttal, vagy amivel akar. Ezt meg tudták tenni a Dunakanyarban, akkor itt miért nem. Ök vannak kisebbségben, miért kell emiatt a többségnek szívni? Az nem vízgazdálkodás, hogy ezt az értékes vizet leeresztik a semmibe! Ez pazarlás. Nyáron ismét pocsolya, meg homokozó lesz a Balatonból, devakkor már késö bánat. Miért kell mindent tönkretenni?

tavasz17 2013.05.02. 06:51:54

Van itten jartas mobil palackozouzemben? kerekparrol uzemeltetheto erdekelne,
"S jo, mit iszo" jeligere
(ugyanitt trabant elado)

csavari 2013.05.02. 07:24:36

@Zigomer Trubahin:
Szép nevet választottál magadnak "isten barna".
Egyáltalán nem zavarna ha judapestből eltűnne egy pár kerület, lehetne valóban Magyarország fővárosa mert most csak egy nemzetközi @laci_52: söpredékeket gyűjtő bűntanya. Az alföldön pedig lehet, hogy pár településsel kevesebb lenne de nem annyival amennyivel hazudod, néz végig a városokon nagy részük legalább ezer éves. Igenis akik feltöltötték a Balatont és engedély nélkül építkeztek majd elintézték a fenn maradási engedélyt elvtársi kapcsolatok révén, le kell dózerolni azokat az épületeket!

csavari 2013.05.02. 07:33:03

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Ez csak fenyves környékére igaz, máshol nincs gond a vízzel. Soha nem volt gond a magas vízállásból csak amióta az idióta polgármester uralkodik Fenyvesen azóta szórakozik a "média" a Balaton vízével. Minden Balaton parti településen eltöltöttem hosszabb rövidebb időt és véleményem szerint mindegyiknek van olyan adottsága amiért lehet szeretni. észak és dél között mindig lesz ellentét az adottságok miatt nem is lenne jó ha mindegyik egyforma lenne.

Jó Mercutio halott 2013.05.02. 07:37:35

@csavari: "judapest". Most kiverted a faszod ennyi temerdek vaganysagtol, ugye? Mert hogy hogy megmondtad má a Nagy Igazsagot! Mert te tudod azt, es nem felsz kimondani. Olyan jo lehet ilyen kurucinfotol tisztanlato frusztralt suttyonak lenni, mint te!

csavari 2013.05.02. 07:45:53

@Jó Mercutio halott:

Nem kell hozzá kuruc infót olvasni csak nyitott szemmel kell járni és nem kell becsukni a tények előtt! Frusztrált te vagy és a suttyó is hozzám képest nem csak korban de neveltetésben is.

Jó Mercutio halott 2013.05.02. 07:49:24

@csavari: aha ertem. az hogy Budapest az judapest az teny. mar csak egy kerdesem van. hany eves vagyok?

ganxta77 2013.05.02. 07:53:25

@Jó Mercutio halott: Hát ha Zsidófoki vagy, akkor 16. Ha Judapesti, akkor 17. ;)

ganxta77 2013.05.02. 07:54:24

Óh, grammarnácik, bocsánat. Helyesen: judapesti és zsidófoki.

magyar bucó 2013.05.02. 07:57:25

"Törvény mondja ki, hogy a Balaton felső szabályozási szintje 110 centiméter, szóval betű szerint már 111-nél megnyithatták volna a zsilipet."

Nem megnyithatták volna, hanem kötelező lett volna megnyitni. Viszont a Sió menti ár- és belvíz helyzet nem tette lehetővé.

Shopping 2013.05.02. 08:13:14

Hát nem tudom.
A Balaton- on pont annyi proli van, mint egy majálison.

Igénytelen kövérek, napi 10 sört megivó fél-alkeszok, tetovált cigók ès mű-gengszterek, stb.

Ezek engem idegesítenek.

Inkább beül oka kocsiba, és 6 óra alatt lemegyek az Olasz tengerpartra.

Az árak ugyanazok, de legalább mosolyognak az emberek.

Szumi 2013.05.02. 08:24:10

Köztudott, hogy minden vízgazdálkodási szakember tök hülye. A blogírók pedig igencsak pallérozott elméjű polihisztorok. Csinálj "mentsük meg a Balatont" pólókat és számos ( vagy számtalan) követőddel hordd vissza a vizet a Balatonba.

mrbateman 2013.05.02. 08:41:44

Azért lássunk már világosan, leengedik a jó édesvizet, hogy tönkretegyék a magyar idegenforgalmat, beverik a környék ingatlanárait, ezt még meg is shortolják, majd felvásáolják a tudjukik az egészet, mert kel nekik a hely, meg a víz.
Nem adjuk! Ébredj magyar, zárd a zsilipet!

Jó Mercutio halott 2013.05.02. 09:39:13

@csavari: akkor, ha en hozzad kepest "korban es neveltetesben" egy suttyo vagyok, ket lehetoseg van.
1. Te kb. 90 eves vagy,
2. Nem ismered a "suttyo" szo jelenteset. ( www.szokincshalo.hu/szotar/?qbetu=s&qsearch=&qdetail=10343 )
www.szokincshalo.hu/szotar/?qbetu=s&qsearch=&qdetail=10343 )
Az elso esetben elismeresem, hogy egyaltalan tudod hasznalni az internetet, bacsi, ennel tobb intellektualis elvaras veled kapcsolatban nem is lehet, ebbe az allapotba meg egy kis labszagu szalonrasszizmus is belefer, a masodik esetben viszont hadd ne kelljen komolyan venni a nagyon okos tenyeidet, hiszen akkora nagy magyar vagy, hogy mar magyarul sem tudsz, nyilvan avarul beszelsz. Vagy hunul.
Viszontlatasra.

mrbateman 2013.05.02. 10:16:48

@Jó Mercutio halott: Szeva, azt hittem csak én vagyok ilyen széles látókörű e szép hazában, de látom te is befutod az egész pályát swingertől vízügyi szakkérdésekig.
/a "Voltran" nevű nick a tied?/

Jó Mercutio halott 2013.05.02. 10:34:01

@mrbateman: Johogy. Bar vizugyi szakkerdesbe nem ugattam bele, csak ezen a szerencsetlen figuran rohogtem kicsit. Mas nickem nincs, ezen nyomom csak.

csavari 2013.05.02. 10:47:50

@Jó Mercutio halott:

Ez a ti formátok! Amikor érdemben nem tudtok cáfolni akkor jön a "terelés" részetekről és mindenről írtok csak a tényekről nem mert az zavar benneteket. Csak mellékesen jegyzem meg, hogy nekem nem kell utána nézni a szavak jelentésének mert nem hátulról támadók mint ti hanem az alap jelentését értelmezem a szavaknak. A suttyót te aggattad magadra, biztos ismeretében lehetsz a tulajdonságaidnak amit nem is vonok kétségbe. Ezáltal a többi hülyeségedre is megadtad választ.

mrbateman 2013.05.02. 10:50:51

@Jó Mercutio halott: Ma már akkora a felhalmozott tudás, hogy a modern és IGÉNYES ember kötelessége - érett, a családja és lakókörnyezete iránt felelősséget érző állampolgárként - felszólalni, ha ilyen értelmetlen tékozlását látja a földanya kincseinek. Okossá fejlődtük magunkat na!
Nincs magabiztosabb a félműveltnél (én aztán tudom), aki a házmesteri lakásban lábosból hideg pörköltet kanalazva megmondja a frankót.

"Az a baja ennek az országnak, hogy akik tudnák hogyan kell irányítani az mind hajat vág, vagy taxit vezet." (asszem Hofi)

Jó Mercutio halott 2013.05.02. 11:00:27

@csavari: cimbora, te tudod, hogy mirol beszelsz? De most tokkomolyan. Mert hogy azt nem fogtad, hogy en mirol, az oke, ilyen elofordul. De hogy a sajat szavaidat se ertsd... :-). Segitek neked, jo? Egy szerencsetlen kis rasszista kocsog vagy, szamomra ez a lenyeg, es en itt masrol nem is irtam, csak rohogok a vegtelen primitivsegeden. Persze ha zsido lennek, nyilvan nem tudnek ilyen oszinten rohogni rajtad, bar az is ketsegtelen, hogy a rohogesembe igy is némi hanyinger vegyul. De attol meg rohogok. :-)

Jó Mercutio halott 2013.05.02. 11:06:16

mutatom a lenyeget a lenyeglato csavari szerint. csak hogy ne tereljunk, hanem mindenki tudja, hogy mi a lenyeg. mert a lenyeg, az tok fontos. a lenyegen keresztul tukroztetve az egesz vilag lenyegi megvilagitast nyer. pl. a vizgazdalkodas is. jo szorakozast.

____________

csavari 2013.04.29 05:32:29
Az a zsidó terror ami minden téren ma hazánkban uralkodik valóban vérlázító! Ha így folytatják akkor valóban lesz holokamú de akkor nem lesz túllője!

csavari 2013.04.28 05:57:21
Az eredeti cikkhez nem lehet hozzá szólni ezért itt reagálok rá!
"Védett állami tulajdon lesz több vasútvonal"
Nem védetté kell nyilvánítani hanem a Szent Korona Tan kell a sztálinista foltozott diktátum helyett alkotmányra emelni és akkor senki nem rabolhatja el a Magyar tulajdont! Ilyen egyszerű ez fideszes rabbi elvtársak!

csavari 2013.04.21 06:34:04
think-tank

Roppant egyszerű a válasz és azt te is tudod de hülyébbnek látszani mint amilyen valójában vagy! A zsidók engedélye nélkül senki nem kerülhet hatalomra Magyarországon! Ezzel az orsós likud vitya is tisztában van és ezért nyalja fényesebbre gyúrcsótány és libajnainál is a zsidók seggét!

csavari 2013.04.20 07:57:28
weisz manfréd huba

Kevés ilyen szolga, cseléd állt a Magyar történelem folyamán a hatalom csúcsán mint az orsós likud vitya aki még a börtön érett bolsevik zsidó férgek parancsait ilyen szolgai alázattal teljesíti! Jó lesz elgondolkodnia a sok hülye agy mosott likud fidesz szavazónak a bolsevik-cigány-zsidó későbbi szerepéről! A következők a sorban ők lesznek akiket el fog tiltani még a levegő vételétől is!

csavari 2013.04.15 14:34:20
@Dekatlon:

Mintha nem tudnád, hogy a zsidó, cigány a 2védett" faj! Te rosszabb vagy mert a kettő kereszteződése vagy!

csavari 2013.04.15 07:35:53
Egyetlen apró dolgot felejtesz el megemlíteni mégpedig azt, hogy a Magyarnak hazudott "elit" valójában zsidó vagy azok seggnyalója valójában Magyar gyűlölő féreg! Ezért uralkodnak ilyen állapotok az országban! Az állítólagos "liberálisok" ténylegesen a legnagyobb kirekesztők rasszisták, fasiszták! Hozzájuk képest az összes "diktátor" aki élt a földön ma született bárány!

csavari 2013.04.20 11:39:37
@KnockKnock:

HA NÁCIKAT KERESEL MAGYARORSZÁGON AKKOR AZ KIZÁRÓLAG A BOLSEVIK ZSIDÓ SÖPREDÉK KÖRÖKBEN TALÁLOD!

csavari 2013.04.20 18:59:00
Szarvas Norbert

Rasszizmus Magyarországon kizárólag a bolsevik cigány zsidó söpredékkel azonosítható!
csavari 2013.04.29 05:32:29
Az a zsidó terror ami minden téren ma hazánkban uralkodik valóban vérlázító! Ha így folytatják akkor valóban lesz holokamú de akkor nem lesz túllője!

csavari 2013.04.28 05:57:21
Az eredeti cikkhez nem lehet hozzá szólni ezért itt reagálok rá!
"Védett állami tulajdon lesz több vasútvonal"
Nem védetté kell nyilvánítani hanem a Szent Korona Tan kell a sztálinista foltozott diktátum helyett alkotmányra emelni és akkor senki nem rabolhatja el a Magyar tulajdont! Ilyen egyszerű ez fideszes rabbi elvtársak!

csavari 2013.04.21 06:34:04
think-tank

Roppant egyszerű a válasz és azt te is tudod de hülyébbnek látszani mint amilyen valójában vagy! A zsidók engedélye nélkül senki nem kerülhet hatalomra Magyarországon! Ezzel az orsós likud vitya is tisztában van és ezért nyalja fényesebbre gyúrcsótány és libajnainál is a zsidók seggét!

csavari 2013.04.20 07:57:28
weisz manfréd huba

Kevés ilyen szolga, cseléd állt a Magyar történelem folyamán a hatalom csúcsán mint az orsós likud vitya aki még a börtön érett bolsevik zsidó férgek parancsait ilyen szolgai alázattal teljesíti! Jó lesz elgondolkodnia a sok hülye agy mosott likud fidesz szavazónak a bolsevik-cigány-zsidó későbbi szerepéről! A következők a sorban ők lesznek akiket el fog tiltani még a levegő vételétől is!

csavari 2013.04.15 14:34:20
@Dekatlon:

Mintha nem tudnád, hogy a zsidó, cigány a 2védett" faj! Te rosszabb vagy mert a kettő kereszteződése vagy!

csavari 2013.04.15 07:35:53
Egyetlen apró dolgot felejtesz el megemlíteni mégpedig azt, hogy a Magyarnak hazudott "elit" valójában zsidó vagy azok seggnyalója valójában Magyar gyűlölő féreg! Ezért uralkodnak ilyen állapotok az országban! Az állítólagos "liberálisok" ténylegesen a legnagyobb kirekesztők rasszisták, fasiszták! Hozzájuk képest az összes "diktátor" aki élt a földön ma született bárány!

csavari 2013.04.20 11:39:37
@KnockKnock:

HA NÁCIKAT KERESEL MAGYARORSZÁGON AKKOR AZ KIZÁRÓLAG A BOLSEVIK ZSIDÓ SÖPREDÉK KÖRÖKBEN TALÁLOD!

csavari 2013.04.20 18:59:00
Szarvas Norbert

Rasszizmus Magyarországon kizárólag a bolsevik cigány zsidó söpredékkel azonosítható!

csavari 2013.05.02. 11:14:38

@Jó Mercutio halott:

Na igen amikor néven vagytok nevezve akkor megsértődtök, pedig az egész földön utálnak benneteket pontosan ezekért a bűneitekért!

mrbateman 2013.05.02. 11:21:02

@Jó Mercutio halott: Hát Istenem, van akinek mindig ugyanaz jut eszébe, én is így vagyok a vulvával...csak nekem mondjuk igazam is van!

Ez a prolitempó csak elszomorít, a mocsári igénytelensége miatt, ami felbasz a témában, az a holotagadó, aki számolgat és bizonyítgat, h. egy hulla elégetése x perc, adva van y kemence, ergo z nap alatt nem is annyi az annyi, persze helyi túlkapások voltak, elcsattant néhány pofon, meg csúnyán beszéltek a nőkkel, de az x millió áldozat az csak propaganda. Na egy ilyet egyszer úgy 4-5 sör utáni állapotomban elpofozgatnék, csak személyesen még nem volt szerencsém, csak itt a neten.

Összefoglalva: Ne merjetek leereszteni a vízből, mer baj lesz!

Jó Mercutio halott 2013.05.02. 11:26:58

@mrbateman: hagyjuk, baszod, a kiscsavonak vegleg elgurult a gyogyszere, meg idegrohamot kap, aztan jol neven nevez minket es nem lesz tulelo :-))))))))))))))))))))

mrbateman 2013.05.02. 11:46:54

@Jó Mercutio halott: Ja, adjuk vissza a terepet a vízügyeseknek!
(bár én látom benne a potenciált, meg kéne hívnom sörözni, h. dumálgassunk egyet)
Na, termeljünk egy kis GDP-t! Csá!

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.05.02. 11:54:30

@Mitya Ivanov: @Jim Raynor:
Időjárás előrejelzésről hallottatok már?
Bár egy korábbi posztban itt pont arról beszéltem (hogy januárban nem ígértek nagy csapadékot a Balaton vízgyűjtőre, aztán mégis lett), mennyire pontatlanok ezek.

Mára citromsárga figyelmeztetés van érvényben, akár 3 cm csapadék is eshet. Ami nem kevés, ha azt nézzük hogy a 3 hét alatt nem folyik le a sión 10 centi (lásd fent).

Mitya Ivanov 2013.05.02. 12:48:55

@Hurrá Torpedó:
"3 cm csapadék is eshet"
hol? a Balaton teljes területén+ a vízgyűjtöben? Mert ennek csak akkor lenne értelme, hogy ha a Balaton vízgyűjtőjére és a vízfelszínre területi átlagban esne 30 mm, azaz 3 cm. MErt azt nem ér semmit, hogy lokálisan leesik 10 perc alatt másfél mm, az nem jelenik meg a vízszintben.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.05.02. 13:12:02

@Mitya Ivanov: nyilvánvalóan igen. De mivel egész dunántúlra ez az előrejelzés mára, mindenhol citrom riasztás van, nem csak Puruttyapuszta Petőfi utcában. ( index.hu/belfold/2013/05/02/nagy_esok_jonnek/ )

Szóval ha ezt nézzük, és így is fog történni, akkor az sok vizet fog jelenteni.

Rorgosh 2013.05.02. 14:05:08

A probléma az, hogy a balatont még mindig a térség, és nem az egész Kárpát medence kérdéseként kezelik. Pedig a Balaton a Kárpát-medence legnagyobb párologtató felülete, így a vízszintje az egész térség időjárására, klímájára kihat. Tulajdonképpen a hazai aktív vízszabályozás (ennek része a Balaton szabályozása is) aktívan hozzájárul az ország kiszáradásához, éghajlata mediterránná válásához.
Természetesen nem lehet minden területet visszaadni a természetnek, de azt meg lehet tenni, hogy legalább annyit visszaadunk, kivonunk a használatból, amennyi elegendő az általunk megszokott klimatikus viszonyok fenntartásához.
És miért most a változás? Mert egyszerűen most kezdenek kimerülni a víztartalékok.

Mitya Ivanov 2013.05.02. 14:54:34

@Hurrá Torpedó: hát nem
az hogy az egész dunántúlra ilyen riasztás van, az azt jelenti, hogy a dunántúl egy adott pontján 10 %nál nagyobb az esélye annak, hogy rövid idő alatt jelentős mennyiségű csapadék esik, viharos széllel, villámlással.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.05.02. 15:56:41

@Mitya Ivanov: de hol az a pont? ezt nem tudja senki. még a meteorológus sem. és ez a pont bárhol lehet. sok is lehet, meg közel is lehetnek.

Mitya Ivanov 2013.05.02. 21:13:05

@Hurrá Torpedó: azt nem tudja előre senki:
viszont ezt meg te írtad:
"Mára citromsárga figyelmeztetés van érvényben, akár 3 cm csapadék is eshet."
erre kérdeztem, hogy hol?

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2013.05.02. 21:42:54

@Korogi24: Azt olvasom most, hogy a jelenlegi víztartalékoknak köszönhetően várhatólag eső nélkül is emelkedne még 10 centit a Balaton szintje (az elmúlt két hétben ugye folyamatos emelkedés volt, pedig eső egyáltalán nem esett!). Írtam korábban, hogy a patakok java része továbbra is meg van duzzadva, és rengeteg vizet visz a tóba. Ma hosszan néztem pl. az Alsóörs és Csopak közti patakot, számolgattam, az szerintem önmagában visz több mint fél köbmétert másodpercenként. Ez a Zala normál vízhozamának tizenketted része, és több tucat ilyen patak van. Ha jön egy esős, viharos időszak, megugrik a tó szintje pár nap alatt még 10-20 centivel, akkor hullámzás nélkül is víz alá kerül az összes part menti utca, strand stb. Egy csomó strandon, sétányon még építkezések vannak, ezeket is elmossa a víz. Kb. 200 kilométernyi partvonalról beszélünk, ebből úgy 120 biztosan be van építve (tehát legalább hússzor akkora a partvonal, mint a római part), ott mindenhol keletkeznének kisebb-nagyobb károk. Nem kell összedőlnie egy ingatlannak ahhoz, hogy milliós kár keletkezzen benne, és ilyen ingatlan sok-sok ezer áll a parton (és akkor az utakról, parton vitt vasútról stb. nem is beszéltünk).

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A Tagore szintjéhez (ma délután néztem, az eső előtt) rohadt mélyen van még a víz, mivel meg van magasítva az egész sétány, és a védmű is eleve magasabb, mint a sétány szintje. Ott legfeljebb nagyobb hullámok csaphatnak ki. Ahol nincs megemelve szintben a part, pl. Alsóörsön a kikötő mellett, ott pár centire van a víz a járda szintje alatt, és tiszta víz a járda, pedig amikor ott voltam, nem is volt még szél. Sajkodi strandon voltam még kint tegnap este, ott kb. 10 centi hiányzik még, a hullámtörő köveket már majdnem teljesen befedte a víz (ami ugye azt jelenti, hogy viharnál közvetlenül a partot fogja bontani).

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2013.05.02. 21:49:55

Ja, és egyébként nem kevés döglött hal van a Balatonban, több jóval, mint ami szokott lenni. Kíváncsi lennék, ennek mi az oka, állítólag rekordtisztaságú a víz...

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.05.03. 11:20:42

@Mitya Ivanov: az úgy értettem hogy itt a környéken, mert mégis csak balaton témájú blog, és annyira azért nem vagyok debol, hogy a szabolcsi esőhelyzetet írom le :)
az biztos hogy a siófok-fűzfő-tihany háromszögben mindenhol lesett vagy 2 centi (bár tény lehet hogy a balcsi közepén nem esett, mert nem hajóztam be megnézni, de ami a parton volt vihar az nem volt semmi)
süti beállítások módosítása