Ha jön a vihar, a legkeményebbek is belefulladnak a Balatonba

Ha jön a vihar, a legkeményebbek is belefulladnak a Balatonba

Idén a hűvösebb nyár miatt a szokásosnál valamivel kevesebb dolguk volt a vízimentőknek, tudtuk meg Tar Mihálytól, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának szóvivőjétől, aki azt is elmondta, hogy érdekes módon pont a nyugodt, veszélytelen idő jelent nagyobb kockázatot a tó környékén. Ilyenkor ugyanis sokkal többen úsznak, míg viharban csak egy-egy eltévedt szörföst, vitorlázót vagy horgászt kell kimenteniük, akiknek bemenni még volt erejük, de kijönni már nem tudnak.

A szikrázó napsütésben viszont tízezrek vannak a tóban, őket a partról figyelik távcsővel a folyamatos szolgálatban álló vízimentők. Nyaranta ezres nagyságrendben van tennivaló, sok beteg, gyenge vagy legyengült ember úszik túl mélyre, ahonnan saját erejükkel már nem tudnak kiúszni, de a feladatok közé tartozik a kagylóvágta sebek ellátása is.

the-libertine-magazine-baywatch-emily-didonato-by-dan-martensen-for-double-magazine-summer-2013-2.jpg

Kiemelt időszak a Balaton-átúszást (vagy a mi versenyünket, a Balaton 2x-t, amiben könnyedén úszhatod át a Balatont, méghozzá KÉTSZER!) megelőző néhány hét, amikor sokan a versenyre gyakorolva túl mélyre jutnak, mert ahelyett, hogy a parttal párhuzamosan úsznának, inkább befelé próbálkoznak: viszont amikor nincs verseny, nincsenek bóják, kísérő hajók, nagyobb is a kockázat.

A vízimentők folyamatosan megfigyelés alatt tartanak 45-50 strandot, járőröznek a hajóikkal és figyelik azokat, akik túl mélyre úsznak. Akit lehet, már a bójáknál visszafordítanak, aki átcsúszott a szűrőn, azt távcsővel ellenőrzik, és ha azt látják, hogy túl rég óta van egy helyben, esetleg néha eltűnik a feje, megindul a mentés. Erre azonban kár építeni: bár a vízimentőknek már rendelkezésükre áll a Rupert nevű hajó, ami akár 90 kilométeres óránkénti sebességgel is képes haladni (itt egy videó arról, hogy milyen kemény a cucc), ez Tihanyban állomásozik és már Siófokra is közel negyed óra, mire elér.

Sokan nem is gondolnák, de a vízibicikli is veszélyes: gyorsan halad, hamar beér a mély vízbe, az erek kitágulnak tekerés közben, és ha valaki ezek után beugrik a hideg Balatonba, könnyen felléphetnek a keringési problémák, extrém esetében szívmegállás is.

icexeapw_2_700x460.png

Tar Mihály szerint alapvetően továbbra is a felelőtlenség a vezető halálok, sokszor még utólag sem tudják megmagyarázni, miért kerül sor a tragédiára. Például amikor nemrég fiatalok bevízibicikliztek a mély vízbe, majd a két fiú a biciklin hagyva két lányt fejest ugrott a vízbe - de egyikük sem tudott úszni. A holttestük három nappal később került elő. Mások meg félméteres vízbe ugranak fejest, kockáztatva ezzel az életre szóló lebénulást.

Ezzel együtt a tendenciák kedvezők, évről évre csökken a halottak száma: míg a 80-as években még 40-50 halott volt évente, most már stabilan öt alatt van a halálos balesetek száma. Jobb lett a jelzőrendszer, ha kiadják a másodfokú viharjelzést, 90 százalék az esély rá, hogy tényleg jön a vihar és ilyenkor ki kell menekülni a vízből. Tar Mihály elmondta, hogy nagyobb szélben, viharban vízpárlat keletkezik, ilyenkor a víztükör felett akár ötven centi magasságig is elfogy a levegő, és hirtelen pokolian nehéz lesz a felszínen maradni, nemhogy úszni. Ilyenkor még a legedzettebbek is a Balatonba fulladhatnak, ezért nagyon fontos figyelembe venni a viharjelzéseket.

Ha jön a vihar, a legkeményebbek is belefulladnak a Balatonba Tovább

A bejegyzés trackback címe:

https://ilovebalaton.blog.hu/api/trackback/id/tr316967209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alick 2014.12.11. 11:53:24

"viharban vízpárlat keletkezik, ilyenkor a víztükör felett akár ötven centi magasságig is elfogy a levegő"

Ez a lényeg, ezért bújnak sokan a felfordult csónak alá... megfogja a vízpermetet.

Lerche 2014.12.11. 12:01:50

Nekem pont egy ilyen balatoni viharban veszett oda egy rokonom, aki válogatott magyar vitorlázó volt egyébként. A feleségével ment vitorlázni, lecsapott a vihar, a srác beküldte a nejét a kajütbe ö meg megpróbálta összeszedni a vitorlást. Valószínü, hogy a szél lesodorta a fedélzetröl, a láb a beleakadt valami kötélbe. Elkezdett levetközni, hogy kiúszik és akkor jött a vízpermetes jelenség. A holltesstét a hajó mellett találták meg, semmi víz nem volt a tüdejében. Tragédia. :(

Lerche 2014.12.11. 12:09:24

Nekem is egy ilyen Balatoni viharban veszett oda egy rokonom, aki válogatott magyar vitorlázó volt egyébként. A feleségével vitorlázott, amikor lecsapott rájuk a vihar. A srac beküldte az asszonyt a kajütbe, ö meg megpróbálta összeszedni a hajót. Ekkor valószínüleg a szél lesodorta a fedélzetröl, a láb a meg beleakadt valami lelógó kötélbe. Elkezdett levetközni, hogy könnyebben ússzon ki és ekkor jött a vízpermetes jelenség. A holttestét a hajó mellett találták meg, egy csepp víz nem volt a tüdejében. Tragédia. :(

Lerche 2014.12.11. 12:09:54

Bocs a dupláért, de az elsö küldés nem jelent meg...

ogre blog · http://ogre.blog.hu/ 2014.12.11. 12:11:28

Szörfösként a velencei tóban kerültem ilyen helyzetbe.
Természetesen Magyarországon igazán csak viharban lehet szörfözni a szélviszonyok miatt.
Egy ilyen napon, amikor rendszeres erősödés-gyengülés volt jellemző a szélre, egy erősebb szakaszban kezelhetetlenné vált számomra a vitorla.
Vízbe esés után, nem tudtam újra felhúzni a vitorlát, újra vízbe estem, és újra és újra.
Végül annyira elfáradtam, hogy feladtam a próbálkozást.
Az volt a szerencsém, hogy egy homokpad volt alattam, amin állva, csak a derekamig ért a víz, így túllógtam ezen a vízpermettel sújtott területen.
Jó úszónak tartom magam, kilométereket úsztam tengerben és más természetes vizekben, de ez akkor, ott nem segített volna.

kowika 2014.12.11. 12:32:49

Miért tengerparton futkározó nénit tettek be illusztrációnak?

nk74 2014.12.11. 13:00:37

>nagyobb szélben, viharban vízpárlat keletkezik, ilyenkor a víztükör felett akár ötven centi magasságig is elfogy a levegő

Nem tudom először ki találta ki, de azóta kiirthatatlan ez a TÉVESZME. A víz fröcsög, "pára" és vízcseppekkel tele lehet lehet a levegő, de ettől nem fog megfulladni senki. Mert ha így lenne akkor a monszunos területeken 10 milliók pusztulnának el. Nagyor erős szélben persze nehezebb a levegővétel a kissebb nyomás miatt (nem mindegy milyen irányba van az orrunk a szélhez képest), de ekkora szél nagyon-nagyon ritka a Balatonon (a jelzett "viharok" 99%-ban biztosan nem, én ott nem talákoztam ekkora széllel, csak a hegyekben és egyszer Budapesten(-:). A fulladás nem a "vízpára" belégzésétől hanem a tényleges VÍZ légutakba jutásától történik. De még ebben az esetben is a tüdőbe jutott víz is felszívódhat (akár literes mennyiség). He egyszerre 1/2 liter bejut a tüdőbe akkor viszont a hörgőcskék láncreakció szerüen összeeshetnek, mert a tüdőben blokkolja a véráramot és a mellette lévő hörgőcske is megtelik a vérből folyadékkal és az is összeesik. Ha vízkerül a tüdőbe akkor a "megmenekülés" után is vigyázni kell (4-6 óra), mert károsodhatott a tüdő plussz a véráramba került víz visszakerülhet.
Akit jobban érdekel: Frank Golden, Michael Tipton: Essentials of Sea Survival, Human Kinetics 2002/ ISBN 978-0-7360-0215-8

Nem vagyok orvos, bár van egészségügyi végzettségem is, de nem abban dolgozok. A "viharban" Balatonon az értelmetlen tiltás ellenére gyakran előfordulok, amit ésszel (partközelben part felé fújó szélben) minden vízben tevékenykedő embernek csak javasolni tudok, mert csak így lehet megtanulni, hogy mit hogyan kell csinálni ha erős szél van, elméletben nem. És egyszer szükség lehet rá (ezenkívűl jó móka is).

Szamiz67 2014.12.11. 13:12:20

@nk74: Kár, hogy erről a téveszméről az úszni jól tudó, de mégis vízbe fúlt emberek nem tudtak, túlélhették volna...

nk74 2014.12.11. 13:41:45

@Szamiz67: Szerencsére te kikérdezted utána őket, így megtudtad, hogy a vízpára volt az és nem a VÍZ (úszni jól tudó nem fulladhat vízbe?) (-:.

Én másodkézből hallottam, hogy a Royal Navy-nél pl voltak medencés szélgép kisérletek is, hogy a különboző felszereléseket teszteljék.

De nem csak nálam kell reklamálni, hanem pl nála:
www.arcticfrontiers.com/arctic-frontiers/archive/2014-conference/science-section/keynote-speakers/72-michael-tipton-sport-and-exercise-science-university-of-portsmouth

gigabursch 2014.12.11. 13:52:02

@nk74:
No, akkor kedves barátom, te se láttad még, amikor felporzik a víz.

Egyébként, ha egyszer megéled és leér a lábad egy jótanács.
Úgy álljál, hogy a szél a tarkód felől fúj, a kezedet tölcsérként a kezed elé teszed, és nagyobb lélegzetvételhez felugrasz.
De legyél okos, sose beszélgess balatoni emberekkel.
De olyan dunai hajósokkal sem, akik elmondanák azt, hogy mi történik a Dunán egy rendes kosava alatt.

gigabursch 2014.12.11. 13:58:35

@nk74:
A Royal Navy tengeri dolgait nem vonom kétségbe, csak van egy apró bibi.
Ez kérem édesvíz, alacsony vízmélységgel (sekélységgel).
Teljesen más a hullámok mozgása, teljesen más a meredekségük és így teljesen másképp szakadnak le róluk a vízcseppek és lesz belőlük permet.
De ez már áramlástan.

Szóval, hogy mi van a tengeren, nem vonom kétségbe.
De a felénk lévő vizeken nem jártak még.
Egyébként ha kutakodni akarsz és kíváncsi vagy hasonló dologra, akkor a Nagy-Tavak vízrendszerében találsz hasonlót és a tengertől erősen különbözőt.

turista a saját országában 2014.12.11. 14:12:25

@nk74: "A víz fröcsög, "pára" és vízcseppekkel tele lehet lehet a levegő, de ettől nem fog megfulladni senki. Mert ha így lenne akkor a monszunos területeken 10 milliók pusztulnának el."

Egy dolog a trópusi - akár telítettséghez közeli - párás, de a vizet légnemű állapotban tartalmazó levegő, és más dolog a gázt kiszorító, vízpermettel dúsult levegő.

turista a saját országában 2014.12.11. 14:15:11

Egyébként ez a veszélyes vízpermet-dolog már akkor eszembe jutott, mikor elolvastam a poszt beharangozóját az Indexen. Jó ezekkel a dolgokkal tisztában lenni.

wrstjnethn 2014.12.11. 14:19:13

@kowika: Puffadt vizihulla jobb lett volna?

deckard_r 2014.12.11. 14:33:01

Erről azért meg kéne kérdezni azokat is akik rendszeresen előfordulnak alkalmasint 8-9 Bft-nél nagyobb szélben is, ezek pedig nem a vízimentők hanem néhány elvetemült szörfös. Konkrétan a tavalyi 100km feletti szélben a déli parton szörföztek... Ezt a felporzás dolgot én is sokat hallottam, csak élő emberrel nem találkoztam aki látta is...

tralalala 2014.12.11. 14:36:46

"Ilyenkor még a legedzettebbek is a Balatonba fulladhatnak, ezért nagyon fontos figyelembe venni a viharjelzéseket."

Nekem aztán az Orbán-kormány ne mondja meg, hogy mikor úszhatok, ne kezeljen gyerekként! Ez a jellemző erre az egész rohadt rendszerre!

:D

Mr. Rocketfinger 2014.12.11. 14:52:34

egyszer kiszedtem egy 4-6 éves forma német gyereket a vízből, aki vízicangáról csúszott a neki mély vízbe. mire az apja észbekapott , hogy hol a gyerek már odaértem, nagy mázlijuk volt. úgyhogy ésszel!
egyébként nem kevés medencei tapasztalatom van, ami lehet, hogy szart se ér nyílt vízen. sajnos azt nem lehet tanítani, hogy ne becsüljünk le még egy Balatont sem.

Szelid sunmalac 2014.12.11. 14:54:08

@nk74: Hijj de rohadt okos vagy! Bar kisertett, de megsem javaslom, hogy viharban akar partkozelben is uszkalj a Balatonban. En ugyanis ott nottem fel es a tobbi hozzaszolo sem hulye, meg ha te vagy az egyetlen helikopter is. De mondhatnam az autopalyas peldat is, tudod, a sok barom aki szembe jon veled. Mas a paraval telitett levego am, meg a porszlatott viz a nagyfeluletu sekely viznel.

dezso 2014.12.11. 15:37:54

@deckard_r: En lattam mar a tengert boranal felporzani. A Balatonon ez jelentosen kisebb szelsebessegnel jelenik meg, mint fentebb valaki emlitette.

nk74 2014.12.11. 16:20:07

Gerald Durell, bennszülöttek meg az ártalmatlan kígyó jutott eszembe -> konklúzió a fehér emberre nem hat a mérge(-:
@Szelid sunmalac: Elég rosszul úszok, de elég gyakran "megesik", hogy a partközelben úszkálok igaz kajakkal a közelben ha "vihar" van. Nagyon nagy mázlim lehet, mert az utóbbi 9 évben amikor is kajakozni kezdtem, minden hétvégén kinnt voltam ha nem máshol eveztem (télen - nyáron). Tudom sok a szakértő, de kevés emberrel szoktam találkozni, jobbára szörfösökkel. Az un 100km/h-s időben is voltam kinnt ami elég nagy csúsztatás is, mert a lökések voltak 100km/h felettiek, nem pedig az átlagos szél. Külföldön kicsit másképp számolják, így ott kevesebb a "vihar" és sokkal több a 6-7-es szél amiben nem sokan mennek ki(-:

> más dolog a gázt kiszorító, vízpermettel dúsult levegő:
Ezt mondtam én is(-: ha a víz kiszrítja az összes levegőt, vagyis tiszta víz(-:. Már ajánlottam fennt egy könyvet, vagy konzultálhatsz esetleg egy hozzáértő orvossal.

Lehet, hogy meglepő, de máshol is van sekély víz pl Watt-tenger az északi tengeren, nagyobb felületen és még szél is van. A fizika pedig az édesvízre is vonatkozik.
Akit ez érdekel:
Blair Kinsman: Wind Waves, their generation and propagation on the ocean surface Prentice-Hall 1965 / Library number 64-10136

Itthon sokan úgy gondolják, hogy a Balaton a világ közepe, de ez azért kicsit megmosolyogtató. A tenger sokkal-sokkal durvább tud lenni (és itt nem elsősorban az Adriára gondolok). Aki esetleg nem tapasztalt még ilyet akkor pl megnézheti a Red Bull oldalon:
www.redbullstormchase.com

Részemről befejeztem, úgy gondolom érveket modtam, nem csak puffogtatás a levegőbe, aki akar elgondolkodhat róla, aki nem az meg higgyen amit akar.

sas70 2014.12.11. 17:05:39

A legprofibb úszók is bele tudnak fulladni másfél méteres vízbe is, ha egy hullám megforgatja őket egy másik meg akkor vágja pofán amikor levegőért jönne fel. Átéltem ilyet és hirtelen azt sem tudtam, hogy merre van a fent és a lent, kicsit talán el is szédültem. Szerencsére nem estem pánikba, hanem úszni kezdtem (persze lefelé) és miután medret értem, már tudtam merre kell feljönni. Nem volt egy kellemes élmény és nagyon váratlanul ért. Simán el tudom képzelni, hogy ha valaki egy ilyen esetben bepánikol, akkor akár meg is fulladhat. Eszméletlen ereje tud lenni egy rendesebb hullámnak és úgy betakarja, felborítja az embert, mintha csak egy pálcika lenne.
A Balatonon még nem láttam olyan vihart, hogy 50 centis párlat legyen, de tengeren már igen, még a parton is szinte harapni lehetett a levegőt és a hullámtörőnél tényleg szinte vizet lehetett csak venni, de levegőt nem nagyon..

nk74 2014.12.11. 18:53:47

@sas70: Igen a tenger már más dimenzió, mert ott vannak hullámok is nem csak ezek a rövid "chop-ok"(-: (Még mielőtt valaki rákezdene, rövid meredek hullámok is vannak a tengeren is, főleg akkor "mókás" amikor a hullámmal szemben folyik az ár (tiderace).
Ott is nagy különbség van a pl 8 másodperces rövidebb és a hosszabb 12 vagy több hullám között. Engem már vágott mellbe egy 1m magas 12s hullám úgy hogy utána 20 másodpercig levegőt sem bírtam venni. A gyengébb hullámok megpörgetése is mókás: az első, még a rossz ütembe kapott 2. is a 3. már kevésbé(-:.
A parton megtörő "dumping" nem túl magas 1m-es szörf pedig akár gerinc törést is okozhat. Én amíg nem láttam, nem gondoltam hogy van olyan profilu kis kavicsos vagy akár homokos beach ahonnan külső segítség nélkül nem tudsz partra vergődni.
De nekem a Balatonon mentőmellényben erős széllel, hullámokkal szemben, az is gond hogy mivel nagyon szúrja a szememet a víz permet és eső, nem bírom nyitva tartani és elég hamar bekapok ott is rossz ütemben lévő hullámokat. Egy nagy úszó szemüveg ezen nekem sokat segít.
A szörfben a vízhabban ez nem sokat segít, de kajakban kb 1m-re a vízfelszíntől, némi ha nem is sok levegőt lehet szipogni a kéz-hónalj alatti légzsebből. De ez csak egy rövid időnyerés, ha az egész part közeli rész habzik akkor ezzel nem sokra lehet menni.

DeMarco 2014.12.11. 20:01:28

Az ember fiatalon kevésbé fél bármitől is, felelőtlenebb. Emlékszem éppen elindultunk kajakkal Aligáról Akarattyára amikor ránk tört egy csúnya vihar, durva széllel és nagy hullámokkal. Persze fütyültünk rá, töretlenül eveztünk tovább, pedig sokszor a kajak eleje az ülésig eltűnt a víz alatt. Az volt a szerencsénk, hogy rendes nagy kajak volt, nem azok a béna műanyag hülyeségek, amik most vannak a strandokon...
Össze-vissza rángattak a hullámok, alig tudtunk irányban maradni, de mégis stabilan úszott a viharban. Mire átértünk full tele lett a kajak belülről vízzel, a derekunkig áztunk és minden erőnkre szükség volt, hogy ki tudjuk borítani azt a rengeteg vizet. Még ekkor sem merült fel bennünk, hogy ez veszélyes játék volt, pár percet pihentünk és indultunk vissza. :)
Mondjuk a tulaj nem volt annyira vidám, amikor visszaértünk megint tele vízzel, de legalább megkönnyebbült, hogy élünk és nem fulladtunk bele.
Olyanra is emlékszem, hogy csúzdás vízibiciklit simán fejre állítottunk a Balatonban. Nem nehéz, tényleg. Na de visszaállítani... Az már nagyobb művészet volt. :)

Ma már azért megfontoltabb vagyok e téren is és kerülöm a veszélyes szituációkat.

qrzor 2014.12.11. 20:04:24

Nagyokat röhögök, amikor nk47-nek nekiugrotok, meg helikoptereztek, aztán mindenki kussban van, amikor kiderül, hogy ő is meg még páran minden balatoni vihar idején vízen vannak, akár porzik a víz, akár nem.

Fotelből persze mindenki nagy huszár. Meg mindenkinek van olyan ismerőse, akinek van olyan ismerőse aki vízpermetbe fulladt. Ja ja. És ha csak váratlan hullámra félrenyelt, vagy kifáradt, vagy görcsöt kapott, akkor is a mocsok vízpára az oka. Monnyon le! Én is láttam már vízpermetet, meg hullám tetejéről leszakadó vízfüggönyt a Balcsin. Jól be is mentem szörfözni, jól pofára is estem párszor, de az a fránya vízpermet éppen nem ért rá velem foglalkozni. És nem, nem vagyok suicid alkat.
Nem azt mondom, hogy nem lehet így megfulladni, hanem azt állítom, hogy drámaian túl van dimenzionálva a HALÁLOS BALATONI VÍZPÁRLAT dolog. (mekkora zs kategóriás horrort lehetne ebből forgatni)

Vannak veszélyesebb(bé válható) momentumok egy balatoni viharban, mint a vízpermet! Fáradtság, görcs, part távolsága, szélirány, szélerő, windchill, hőmérséklet, mentális állapot, rossz helyzetértékelés, rutintalanság, rossz önismeret stb. ÉS ezek együttes hatása.

Meg az is lehet, hogy nk74 egy ufó, mi? :-))

szib 2014.12.11. 20:06:53

Se vihar, se szél, se mély víz nem kell a fulladáshoz. 5 éves lehettem, a derékig érő vízben kotorásztam a fenéken, amikor a felhajtóerő hirtelen megemelte a lábamat, én meg nem tudtam, merre van a fent és a lent, csak kapálóztam. A hajamnál fogva emelt ki egy idegen, különben megfulladtam volna a zsúfolt strandon, emberek között, a derékig érő vízben. Szóval pl. a gyereket egy percig se tévesszük szem elől, akármilyen sekély a víz.

qrzor 2014.12.11. 20:16:33

@DeMarco: Nézz be a tengerikajakos fórumba: forum.index.hu/Article/showArticle?t=9146132

Próbálj ki egyet napsütésben, esetleg viharban a Balatonon és rabja leszel. Még nyugger korban is ad akkora adrenalin löketet, hogy nem jössz le róla egykönnyen. (amennyiben még emlékszel a feelingre ott a régi kajakban, de ésszel élnéd át újra)

A hazai vizeken is egyre gyakoribb a "tengeri" kajak, ugyanis jó és rossz időjárási körülmények között is nagyságrendekkel megbízhatóbb mint egy ladik, vagy egy portya kajak. Ezt persze a hivatalos megmondóemberek nem ismerik el, csak ha ők is kipróbálják.

DeMarco 2014.12.11. 20:23:42

Mondjuk a fulladáshoz tényleg nem kell sok minden. Gyerekként úgy gondoltam, h jól úszom és az egyik kedvenc játékom volt a kétméteres medence aljára lefeküdni, majd fellökni magam a felszínre egy idő után. Egy esetben viszont ismeretlen helyen, talán a debreceni nagy strandon fürödtem, amikor ugyanezt a játékot akartam játszani. Leellenőriztem a mélységet (2m) és a szokásos sebességgel ugrottam a vízbe. Némileg meglepetten tapasztaltam, hogy nem ért le a lábam, de nem zökkentett ki, továbbra is toltam magam lefelé. Egyre jobban pattogott a fülem és egyre sötétedett felettem a vízfelszín és egyre nőtt bennem a meglepetés is. Végül talajt értem, elég kevés levegővel és rögtön rúgtam magamon felfelé. Normál esetben kint kellett volna lennem a vízből, de akkor nem ez történt, még mindig mélyen voltam és akkor először kellett függőlegesen felfelé úsznom, ami azért merőben szokatlan élmény tud lenni elsőre. Pláne ha nincs levegő ehhez a tüdőben. Végül azért csak kivergődtem a felszínre, kiúsztam a szélére, kimásztam és próbáltam megérteni, h mi történt. Hát csak annyi, hogy a rossz oldalt néztem és a 2 méteres mélység a szomszéd medencére vonatkozott. Az enyémben 4-4,5 méteres mélység volt a másik végében magas trambulinnal az ugróknak... Mondjuk ehhez semmi köze a balatoni vízpermetnek, csak a gyors fulladáshoz :)

qrzor 2014.12.11. 20:54:10

A címlaplány csonka lábon is fut a vízpárlaton. Már csak ezért sem hiszem el a rémtörténeteket. Jó, van benne egy kis fotóbolt, meg mentőtojása sincsen nekije, meg a kosárméret sem Pamelás, de hát mosolyog, a vízmeg csak párlik.... Szóval no para.

qrzor 2014.12.11. 20:58:56

Csak úgy a blogírót kérdezem, ez a poszt most így télen hogy ugrott be? Mennyi az elvárt komment a fizuhoz? Esetleg téli kép? Viharos kép? Vízpárás kép? Lehet beküldeni is?

MaCS_70 2014.12.11. 22:34:40

Akkor egy személyes tapasztalat a vízpermetről:

Fiatalabb koromban rendszeresen jártam ki hajóval menteni a vízre -- akkoriban még valóban szükség is volt rá, mindig akadt mentendő ember.
Aztán le kellett cserélni a hajót egy kisebbre, ami olyan 30 centivel alacsonyabb is volt. Ezzel a hajóval már én is jóval óvatosabb voltam, már nem éreztem elég biztonságosnak ahhoz, hogy egyedül vágjak neki a viharnak, de egyszer csak belefutottam, egy kis családot kellett kirángatnom egy nagyon hirtelen (viharjelzés nélkül) támadt, nagyon heves, bár rövid viharban. Mivel a mentendők komolyan pánikoltak és elég szerencsétlenül viselkedtek, a hajóból kilógva kellett segítenem nekik.
Hát, akkor értettem meg, amiről addig csak hallottam: tényleg nagyon nehezen tudtam levegőt venni a felszín közelében, és nem a felcsapó tajtékról beszélek. Fel-fel kellett emelnem a fejem, hogy elég oxigénhez jussak az erőkifejtéshez, pedig igazából alig voltak hullámok.
A kimentettjeim is erre panaszkodtak, hogy a gumimatracon nem kaptak levegőt, úgy, hogy még kint is voltak a vízből.

Üdv: MaCS

qrzor 2014.12.12. 10:45:16

@MaCS_70: MINDEN TISZTELETEM azoknak, akik ilyenkor mások épségét vigyázzák, segítik! Tényleg nem kötözködésként írtam korábban, csak úgy tűnt, több volt a "sógorom mondta" tudás, mint a szemelyes tapasztalat....
A Balaton pont attól veszélyes, hogy nem tűnik annak. Még viharban is a szépsége az ami megfogja az embereket, mert kinn állnak a parton, érzik, hogy a természetnek van azért ereje, de nekik van választásuk hátrébb állni, ha vizes lesz a zokni. :-)) Na ez az "odébbállok" lehetőség a vízen, vagy vízben egy kicsit másképp van. Ezt tudják a vizimentők, tudják a tengerikajakosok, szörfösök, hajósok, horgászok talán és még így is van azért köztük is tragédia, sajnos. De jellemzően a nyaraló fürdőzők azok, akik az IQ-t és a józan ítélőképességet a törölköző alatt hagyják a parton....

Szabványok 2014.12.13. 23:09:18

@Lerche: Sajnálom az illetőt, de a magyarázat nem áll össze. Ha nem volt víz a tüdejében, akkor nem megfulladt a víztől, hanem valami más lehetett a halálok. Mert ha nem víz van a tüdejében, akkor levegő, akkor meg nem megfullad.

Szabványok 2014.12.13. 23:16:06

@nk74: Tökéletesen egyetértek.
Az elmúlt fél évszázadban nagyon sokat voltam a Balatonon, természetesen nagyon sok vihart is megéltem.
Vízben és vízen (hajón). Nem tapasztaltam még hasonló jelenséget sem, mint ez a "vízpermet, amiben nem lehet lélegezni". Volt bajom elég, de lélegezni mindig tudtam. (Már amikor nem vert pofán egy hullám.)

Amitől viszont mindig féltem - bár nem hallottam ilyen balesetről - az a villámok a nyílt vízen. Ott a nagy lapos víz, és én egy 7m-s villámhárítóval rohangálok rajta. Egészn meglepő, hogy nem hallottam villamtól felrobbant árbócról.

horex · http://horex.uw.hu/ 2014.12.30. 21:11:44

@nk74: Köszönjük Emese!
Sikerült megcáfolni az összes hozzáértőt és új magyarázatot adni a sirdogáló szülőknek
Tán két éve halt meg ugyanigy a windszörfös, 36 éves volt. Mama ma öregek otthonában és nem kimondottan az öregség miatt, hanem a bánat öli meg.

deckard_r 2015.01.05. 14:25:50

@horex: köszönjük Emese!
Két évvel ezelőtti windszörfös balesetnek semmi köze nem volt a vízfelület felporzásához, kellemes kifújt 6Bft körüli szél volt...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.04.11. 05:38:47

Vízibicaj gyorsan halad?Hát, esetleg azok a Ferrari alakúak, talán... :D
Mi annó vízibicajjal nyomtuk le a Szántód-Tihany-Füred távot oda-vissza, kb ahogy a komp is jár.Igaz voltunk 4-5-en, váltásban.Majdnem csapágyas lett a főtengely... Meg mi is jól kicombosodtunk...:D
Nem volt vihar se közel, se távol (igaz, néztünk is előző este időjárásjelentést) de ha mégis jött volna valami, akkor eléggé nagy sz@rban lettünk volna ott a tó közepén.De csak egy rendőrhelikopter jött, hogy húzzunk kifelé, de sebesen.Integettünk vissza, hogy azt csináljuk pontosan... :D Bár vizisielni senki nem tudott volna mögöttünk... :-))
Akkor, húsz évesen nem tűnt veszélyesnek a dolog, de manapság már nem mernék rá vállalkozni...

Amúgy van még rendes viharjelzés?Valamikor, pár éve felmerült, hogy mexűntetik a rákba, mert hogy nem volt rá pénz.Valami 2-3 millió forint egy évre a teljes tó körül a büdzsé, röhej, ha ennyire se telik... :-(
süti beállítások módosítása