Megtette első útját a Balaton új hajója

Megtette első útját a Balaton új hajója

Lesz végre mire vigyáznia a Balatoni Hajózási Zrt.-nek is. Pénteken ugyanis ünnepélyesen felavatták a szigligeti kikötőben a Balaton új hajóját, ami a Szigliget nevet kapta.

A 40,4 méteres, 90 tonnás hajó tavaly decemberben érkezett meg Siófokra, azóta is dolgoztak rajta a szakemberek, hogy elkészüljön. Augusztusban volt a keresztelő (Szigliget nyerte a névadásra kiírt pályázatot), most pedig a próbautat is lezavarták.

thumb_2299_default_big.jpg

thumb_2298_default_big.jpg

Lain Ferenc, a Balatoni Hajózási Zrt. műszaki igazgatója szerint a háromszáz fős Szigliget különlegessége, hogy két hétlevelű hajócsavar hajtja. Minél több levelű a propeller, annál egyenletesebben oszlik el a hajó teljesítménye, más szavakkal annál hatékonyabban tudja leadni az erőt, kisebb zaj mellett. Hátránya viszont, hogy sérülékenyebb a háromlevelű hajócsavarnál.

De vannak itt további érdekes részletek: a hajó teljesen automata, így a kapitány képes mindent egyedül irányítani, és bulba van a hajó orrán, ami megtöri a hullámokat, így viharosabb időben is simán siklik a vízen. Ráadásul nagy méretei ellenére alacsony a merülése, így tökéletesen alkalmas a balatoni közlekedésre.

Vannak külső utasterek, zárt páholyok, és étterem is van a háromszázmillió forintos építési költségű hajón.

A próbaúton 19,8 km/órás átlagsebességet sikerült elérni, a menetrendbe 2013 tavaszán állítják be a Szigligetet, ami a második legnagyobb lesz a Balatonon a Szent Miklós után.

Megtette első útját a Balaton új hajója Tovább
Címkék:közlekedés hajó Balaton

A bejegyzés trackback címe:

https://ilovebalaton.blog.hu/api/trackback/id/tr174811084

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.10.01. 10:48:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

phaszfej 2012.09.30. 20:51:09

karcsú, mint egy hattyú

VLADISZLAV 2012.09.30. 20:57:34

Pontosabban, mint a hattyú nyaka. A hattyú az nem karcsú! A kígyó az pld.
igen.

magyar bucó 2012.09.30. 21:11:54

Úgy látom, egy fél méter hiányzik a normál merülési szintig. Így semmi értelme a bulbának, annak a felszín alatt kellene lennie.

Falazzo 2012.09.30. 21:44:29

De jó ilyen híreket olvasni, hogy valami fejlődik..

Hooshee · http://hooshee.blog.hu 2012.09.30. 22:22:01

Szép darab... mennyivel jobban néz ki mint a Bakancs...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2012.09.30. 22:34:01

Érdekes a szóban forgó hajó rövid története, eredetileg a Bodeni tóra építették: "2008-ban tönkrement Bodan-Werft hajógyár felszámolójától 2011 nyarán 500.000 EUR-ért megvásárolt, hajtáslánccal ellátott, középen 8m-rel megtoldott hajótest a Fluvius Kft. HERSO I. önjárója rakterében tette meg az utat Dunaújvárosig, ahonnan közúton szállították Siófok-Kilitire 2011 decemberében."

Egy fotó az eredeti, nem éppen rózsás állapotról és még több technikai adat: www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/szigliget_ex_bodan_1079_/3370

Végül tényleg szép hajó lett! Éljen sokáig! ;)

vackor1 2012.09.30. 23:07:37

Siófokon dolgozik a cégnél egy hajóépítő mérnök Hölgy!!! is, aki ott volt a hajó kiválasztásánál, megvételénél és átépítésénél!
Egy fiatal Nő.. Hajóépítő mérnök.. Magyarországon..
Azért ez sem semmi. :)

Első mohikán 2012.09.30. 23:15:09

@magyar bucó: Így van, pedig a kép alapján egész sok utas van a hajón, tehát még a terheletlenségre sem lehet hivatkozni. Itt valamit nagyon elszámoltak. Lehet, hogy az utólag a törzsbe építés közben beletoldott 8 méter miatt nincs meg a számolt merülés...

Dr. Cica75 2012.09.30. 23:34:07

Ha szbadna kijavitanom egy apro targyi tevedest a bejegyzesben:
A bulba valoban megtori a hullamokat, de nem azert, hogy simabban haladjon viharban, hanem azert, hogy jobb legyen a hajotest aramlasi egyuthatoja, ezaltal hatekonyabba teve a meghajtast es gyorsabba a haladast

acsebacsi 2012.10.01. 00:04:34

Ez a második legnagyobb kifejezés mit takar? Hossz, magasság, súly, merülés, esetleg befogadóképesség?

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2012.10.01. 00:41:03

A Balatonon szeptemberben hajót avatni kissé elkésettnek tűnik, - de jobb későn, mint soha :)

Reszelő Aladár 2012.10.01. 03:09:37

Amúgy igen, a szeptember végi avatásnak sok értelme van. Tavasszal is lehetett volna, és kicsit nagyobb felhajtást csapni körülötte.
Ettől így nem lesz több utas...

Zensual · http://thaikep.blog.hu 2012.10.01. 05:47:21

"felavatták a szigligeti kikötőben a Balaton új hajóját, ami a Szigliget nevet kapta. [...] (Szigliget nyerte a névadásra kiírt pályázatot)"

Szép hajó, de ez felkeltette az érdeklődésem: vajon mi alapján bírálnak el ilyen névadási pályázatokat? Nem volt egyetlen Csongor-, Tünde-, Jókai-, Kisfaludy-, Szent István- vagy Szent Miklós-kaliberű ötlet sem?

Arról nem is beszélve, hogy nem ez az első hajó a Balatonon "Szigliget" néven, tehát még csak eredetinek sem mondható.

magyar bucó 2012.10.01. 06:29:00

@taxi33: Valószínűleg tényleg az okozhatja.
Mindenesetre szerintem nem kellett volna megvenni egy alapjaiban elszabott hajót...

rohadjmegARCgeci 2012.10.01. 07:27:00

És tud 20 cm -s vízben is közlekedni?

lobster thermidor 2012.10.01. 07:40:25

@Reszelő Aladár:

Jobb ez így szép csendesen!
Legalább lesz egy kiadós tesztidőszak, és az esetlegesen felmerülő hibák sem a szezon kellős közepén, utasokkal teli fedélzettel derülnek ki.

magyar bucó 2012.10.01. 07:45:59

@Dr. Furia: Nem, nem tud kikötni a déli parti strandokon. Az a gumicsónak.

magyar bucó 2012.10.01. 07:47:38

@lobster thermidor: Szerinted mit tesztelnek rajta télen?
Egyébként, ha tesztelnék is, akkor is jobb lett volna mondjuk a szezonnyitón avatni. Idén már nem áll forgalomba, tesztelni meg lehet avató nélkül is.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.10.01. 09:18:07

@Monte Christo cselédje:
1. "Nem lett ettől instabil?" Nem
2. "Ilyen....kirándulóhajókat láttam pl. a Garda tónál, stb...Bocs, csak kérdezek..." Mit? A hajók bizony (pláne az azonos célra szolgálók) hasonlítanak egymásra. Autónál miért nem jut eszedbe?
3."Miért kellett a "földszintet" zárttá tenni?" Hogy ne essen be az eső.
4."Nem lehetett volna ... (leereszthető) "ablakokkal" ellátni?" Nem. Ki a fene eresztgetné emelgetné, ahogy éppen esik, vagy eláll az eső? Az lenne, hogy nyitva marad és az összes ülés elázik. Aztán alighanem van benne légkondi. Hm? Ablak? Aztán. Egy ilyen hajón legfeljebb 3 fő a személyzet. Ezeknek kell alkalomadtán 250 embert (olyan nincs, hogy ne legyen köztük legalább néhény síkhülye)"kezelni". Jobb ha szar időben ott vannak bezárva egy halomban, ha meg jó idő van felmennek a promenáddeckre, ott elvannak. De ha összevissza szaladgálnak és rángatják az ablakokat abból csak a baj van. Vajh hány hülyének jutna eszébe, hogy nem a lépcsőn megy fel, hanem kimászik az ablakon és onnan vigyorog a fent napozó barátnője képébe? Elképzeli nem tudod józan ésszel mire képesek az emberek ha kiszabadulnak a karámból.

Miért nem gátak épültek stadionok helyett? 2012.10.01. 09:25:45

A Dunaföldvári vereség miatt hívta össze a rendkívüli kormányülést a gonosz törpe, mert képtelen elfogadni, hogy legyőzték a jelöltjét, így most módosítanak várhatóan a választási törvényen.

Teljes elemző stábot hív össze, mert most esett le, hogy bizony elfogyott a 2/3-ad, valamint, hogy hogyan kommunikálják a vereséget a sajtóban.

Készülj a kormányváltásra, legyél részese a sikernek!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.10.01. 09:46:05

Kedves nagyonokosok, kákán is csomót keresők, fanyalgók és egyéb szomorúszeműek.
1.Qrvajó, hogy nem a randa katamaránok szaporodtak a Balatonon, hanem egy hajóformájú hajó került vízre. Hiszitek vagy nem ez MAGYAR termék! (csak a vas jött kintről{magyar hajóval}, az egy hajónál 20% több benne a magyar mint a boltban a polcon amire ráírják, hogy az, pedig csak itt csomagolják) Nagyonis illik abba a koncepcióba aminek az eredményeként pl. a korábban kocsmahajóként működő Helkát reaktiválták. Pedig azért is rengeteg áramvonalas yuppie fikázta a hülye Mahartos öregeket.
2.Egy hajót akkor kell avatni amikor készen van. Mondjuk megvárni hozzá egy szép napos időt, de egy telet? Tökmnindegy, hogy milyen évszak van. Az eseménynek nincs promóciós jelentősége. SENKI nem rohan le Balatonra azért mert látta, hogy tegnap avattak egy hajót és ma utazni akar vele.
3. A hajó bulbája;
3.1 akkor is betölti a funkcióját ha félig kiáll a vízből.
3.2 Teljes terhelésnél víz alá fog merülni. (látszik az oldalán a merülési mérce)
4. A merülés, stabilitás stb gyakorlatilag ált. isk. matematikai tudással számolhatók, nem kell aggódni miatta. Persze azonak akik már akkor megbuktak matekból fizikából azoknak ez magas. Marad a fanyalgás.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.10.01. 09:50:08

@Már olimpiai bajnokok is menekülne Orbánék miatt!: ENNEK NEM ITT A HELYE! Beszélj a hajóról, ha képes vagy rá, vagy hallgass!

lobster thermidor 2012.10.01. 09:53:23

@magyar bucó:

Látom te a Balatont csak a róla elnevezett csokoládés ostya csomagolásáról ismered!
Szerinted szezonzáráskor kihúzzák a dugót a Balatonból, és leeresztik a tómederből a vizet?

A Balaton ameddig be nem fagy, addig hajózható.
Az elmúlt években az átkelő kompforgalom alig néhány hétig szünetelt a jég miatt, tehát jövő nyárig annyit hajókázhatnak az új hajóval, amennyit csak akarnak.
Ha pedig most kapta meg a hatósági engedélyeket a hajó, akkor most avatják!

José Luis Torrente 2012.10.01. 10:02:40

@Már olimpiai bajnokok is menekülne Orbánék miatt!:

Ehhez tartsd magad hülyegyerek:

www.youtube.com/watch?v=q3d4c72OBmg

A hajó pedig tetszetős lett, jövő nyáron ki lesz próbálva. :)

Kekszemu 2012.10.01. 10:11:58

Ki lesz próbálva :-)

lobster thermidor 2012.10.01. 10:35:55

@A Tengerész:

Gyanítom, hogy a viszonylag nagy menetsebességre képes személyszállító hajóknál hatósági előírás a nem nyitható utastéri ablak.

magyar bucó 2012.10.01. 10:36:53

@A Tengerész:
3.1 A bulba csak víz alá merülve látja el a feladatát. Egyébként csak egy tompa hajóorr.
3.2 Mikor lesz teljes terhelése a hajónak? Szerinted mellékesen teherszállításra fogják használni?
A képen tele van utasokkal...

magyar bucó 2012.10.01. 10:38:15

@lobster thermidor:
Vegyél vissza az arcodból.
Még csak '82 óta vitorlázok a tavon saját jogon. Előtte csak mancsaftoltam.

magyar bucó 2012.10.01. 10:38:50

@lobster thermidor:
Miért lenne? Nyitott fedélzet van...

magyar bucó 2012.10.01. 10:46:01

@lobster thermidor:
Fogalmad nincs az egészről, de azért okoskodsz.
A komp egészen más, mint a menetrendi személyhajó közlekedés.
Az utóbbi a héten leáll és csak jövőre indul újra.
www.balatonihajozas.hu/nw/main.php?id=15&lang=hu

A hajóavatás pedig pontosan akkora promóció, amekkorát felhajtást csinálnak körülötte. Tavaszra mindenki elfelejti az egészet, most kidobott pénz.

Jonathan 2012.10.01. 10:51:47

@A Tengerész: Naaaaa! De kerem, de kerem! Egy katamaran NEM RONDA!!! :o

magyar bucó 2012.10.01. 10:54:29

@Jonathan: Kivéve a balatoniakat.
Illetve tulajdonképpen önmagában az sem ronda, csak hajóra nem hasonlít.

Nick Leeson 2012.10.01. 11:16:05

Ez a "Szigliget" név tényleg vacak.
De úgy általában is szarok a Magyar hajók nevei.
Egy körömhegynyi fantázia sincs bennük...

apiesze 2012.10.01. 11:31:42

@A Tengerész: A Helkán a '69-es szezont töltöttem. Ketten voltunk gépkezelők (érdekesség), meg volt egy ritka szemét hajóvezető, (nyugodjék békében) aki parancsnoknak képzelte magát, ha kicsit lötyögött lé, a kabinjában nyüszített. :o)

Sanda gyanu 2012.10.01. 11:33:25

Nekem a KAPTAN SEVKET IYIDERE név jobban tetszik, mint a Szent Miklós. (De csak azóta, amióta Adnan úr és Szulejmán bácsi kalandjait nézem délutánonként a tévében.)

:-D

magyar bucó 2012.10.01. 11:41:13

@Nick Leeson: Nem rossz név a Szigliget, csak volt már.
A nyári mikulás (Szent Miklós) viszont nem illeszkedik a balatoni hagyományokhoz.
(A csókosszájú Szent Benedek név sem illik a hajóhoz, de az legalább nem BAHART hajó.)

lobster thermidor 2012.10.01. 12:01:25

@magyar bucó:

Van valami értelmezhető mondanivalód is számunkra, vagy csak ezek a szánalmas érvpótlékok jutnak nekünk mára...?

Talán te is látod a posztot illusztráló képeken, hogy két fedélzete van a Szigligetnek. Egy alsó, és egy felső. Ennek ismeretében próbáld értelmezni a zárt és nyitott fedélzettel kapcsolatosan leírtakat.

A hajózási menetrend az égvilágon semmit nem határoz meg ebben az esetben! Remélem elhiszed nekem, hogy ez a hajó bármikor, bárhova mehet. Menetrenden kívül még te is kibérelheted, és addig hajókáztatnak vele fel, s alá, amíg el nem fogy a pénzed, vagy éppenséggel be nem fagy a tó.

magyar bucó 2012.10.01. 12:17:48

@lobster thermidor:
Várj, lemegyek egy kicsit a szintedre, hátha megérted:
Hülye vagy a hajózáshoz, mint a segg, csak ugatod a témát.

jack o'neill 2012.10.01. 12:33:30

Nekem tetszik a hajó. Egész pofás. Mit fog váltani?
Igaz, kipróbálni nem fogom, mert Balcsin ha hajón utazom, akkor az vagy a Helka/Kelén/Jókai, vagy pedig a katamaránok. Utóbbiak úgyis a nagy kedvenceim (különösen a Füred ms). Tudom, sokak szerint rondák, de nekem a 3 régi hajó, a 3 katamarán és a Beloannisz "A balatoni hajók".
A Bülütün (ízé Szent Miklós) az viszont rohadtul nem tetszik. Ha a Siófok-Balatonfüred járattal megyünk, akkor inkább megvárom, míg jön a Füred.

Első mohikán 2012.10.01. 12:38:16

Nem tudom, hogy szerepelt-e a névjavaslatok között, de a Szigliget helyett jobb lett volna -szerintem- a "Kecskeköröm". Hmm.

lobster thermidor 2012.10.01. 12:48:58

@magyar bucó:

Neveltetési, és egyéb hiányosságaid már a korábbi hozzászólásaidból is világosan látszottak, de most feltetted a pontot az i-re!
Vagdalkozásodból, valamint mosdatlan szájú megjegyzéseidből sajnos nem derül ki számunkra, hogy te a nagyszájú hőzöngésen kívül valójában miben vagy még jártas, mert egy belinkelt menetrend bizony kevés meggyőző erővel bír...

Továbbra sem látok egy értelmesnek mondható érvet a válaszodban, ellenben alpárinak mondható modort annál inkább!

Nick Leeson 2012.10.01. 13:58:29

@magyar bucó: Szerintem igen is bugyuta dolog egy városról hajót elnevezni! A Szent Miklós úgyszintén béna!
Miért nem lehet valami humoros név? Vagy olyan amiről valami szépre, kellemesre asszociálnak az emberek!

magyar bucó 2012.10.01. 14:17:47

@Nick Leeson: Lehet, hogy bugyuta, de legalább hagyomány. A legtöbb balatoni személyhajót a parti településekről nevezték el.

Jonathan 2012.10.01. 21:01:52

@A Tengerész: na jo,... ez tenyleg fertelmes! :)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.10.02. 00:46:49

@Jonathan: Mondjuk enyhítő körülmény, hogy akkortájt rettenetesen ment a Balatonon a discohajózás. Hatalmas tömegek látogatták a Balatont, SzOT üdülők, NDK-NSzK turizmus, szóval szükség volt olyan hajókra amiken négyszáz embernek lehetett örjöngőteret kialakítani és rohangászhatott doboghatott mindenki a hajó stabilitásának veszélyeztetése nélkül. Ezt a tömegigényt csak ilyen hajóval lehetett kielégíteni. Amúgy lehet csak nekem nem tetszenek (meg akikkel anno egy klubban, pont a MAHARTban vitorláztam, mert egyöntetűen csak úszó klozetnak neveztük őket) gustibus non est disputandum, látod fentebb Jacknek tetszenek. De lehet csak nosztalgiázik, abból, hogy Beloiannisznak nevezi a már régóta Balatonnak átkeresztelt hajót, azt gondolom ő se lehet egy "mai csirke", bizonyára a diszkóhajókon csajozott anno. Az emlékek mindent megszépítenek, még egy csúf katamaránt is. Amúgy hárman voltak, a Siófok, a Badacsony, meg a Füred. A Füred épült utolsónak és talán mert az első kettő olyan bumfordi bakancsformára sikeredett a levágott seggével, a Füredet hátul megtoldották, ettől kissé ...hm, nem azt mondom, hogy kecsesebb, de mégis hajóformájúbb lett.
süti beállítások módosítása